Media Relations: Cum faci lucruri vechi în stil nou?

oana_bulexaEvoluţia rapidă din ultimii ani a domeniului comunicării i-a făcut pe mulţi să vorbească despre cum se redefineşte industria PR-ului, despre cum a trecut dincolo de graniţa clasicului, despre cum ne-am indepărtat deja la ani lumină de banalul comunicat de presă şi am învăţat să facem lucruri noi şi mult mai sofisticate. Nimic mai adevărat.


Însă oricât am evolua, oricât ne-am dezvolta noi competenţe, consider că cea mai interesantă provocare pentru noi, oamenii de PR, nu e neapărat cea de a învăţa ceva nou – pentru că suntem curioşi şi foarte adaptabili din fire – ci mai degrabă de a adapta ceea ce ştim deja să facem la un context mereu în schimbare.

Media relations ne oferă această provocare, a unui joc mereu acelaşi, dar cu reguli în perpetuă schimbare.

Pentru unii oameni de PR e parcă un pic ruşinos să mai spună că fac media relations, pentru că acum e la modă să faci consumer engagement, să faci research, să te preocupi de insights … bune şi utile! Dar orice lucru nou pe care îl învăţăm nu vine decât să îmbogăţească meseria de PR, nicidecum să înlocuiască serviciile care stau la baza ei.

Media relations, “cel mai clasic dintre clasice”, nu dispare nicăieri, ba dimpotrivă, cunoaşte noi reguli, se reinventează permanent. Dacă ne uităm la ultimii ani, s-au întâmplat atât de multe lucruri cu media, care au avut un impact major asupra relations.

Pe lângă criza economică, cea care a decimat redacţiile, la redefinirea meseriei de jurnalist au mai contribuit major dezvoltarea tehnologiei şi apariţia social media şi a blogurilor.

Cine dă primul ştirea? Este o miză care până acum caţiva ani nu trecea dincolo de breasla jurnaliştilor. Astăzi, miza nu mai e ce jurnalist dă primul ştirea, miza e ce om dă primul ştirea (jurnalist, blogger, simplu cetăţean).

Într-o bătălie pe care o duc zilnic cu milioane de români care pot şi ei să anunţe primii o ştire, jurnaliştii sunt nevoiţi să se grăbească şi să ne grăbească.

Cum facem, aşadar, un lucru atât de vechi precum media relations, în stil nou?

Uneori, provocarea vine din viteza de reacţie pe care trebuie să o avem noi, oamenii de PR. Nu mai e deloc aberant ca un jurnalist să solicite un răspuns oficial în maxim 30 de minute. Şi nu mai avem de ce să ne scandalizam, bănuindu-l pe bietul jurnalist de rea credinţă.

Alteori, provocarea vine din nevoia de a ne convinge clienţii că trebuie să aibă curaj să ofere informaţia rapid. Sunt multe companii pentru care un interviu pe Skype sau pe Yahoo Messenger, o conferinţă de presă online, o declaraţie oficială prin telefon sunt încă de neconceput.

În era vitezei, un om bun de PR reuşeste şi să dea presei informaţia rapid şi într-o manieră uşor de înţeles, dar şi să îşi convingă clientul că o informaţie nu e utilă dacă nu e dată la timp.

Exersând zi de zi cu multă măiestrie rolul sfătuitorului către client şi pe cel al mediatorului către jurnalist, facem de ani de zile media relations într-un stil mereu nou, mereu mai bun.



Oana Bulexa este Head of PR Department, THE PRACTICE. Lucrează în cadrul agenţiei de la începutul anului 2007. Cu o experienţă de 11 ani în domeniu comunicării, ea a lucrat pe rând ca jurnalist de presă scrisă şi de televiziune, apoi ca şi consultant în PR. În cei peste 5 ani petrecuţi deja la THE PRACTICE, ea s-a implicat la nivel de strategie, supervizare şi implementare în activitatea agenţiei pentru clienţi din cele mai variate domenii: FMCG, retail, real estate, IT&C sau financiar-bancar. A fost coordonatorul unora dintre cele mai premiate campanii THE PRACTICE, precum Ziua Bărbatului – Bergenbier, Pro-optimism – Gusto Pufuleţi sau Crazy about computers – TechTeam Global. Evoluţia profesională a recomandat-o pentru poziţii cu responsabilităţi din ce în ce mai mari în cadrul agenţiei, precum cea de Consumer Practice Director sau cea curentă, de coordonator al departamentului de PR. În 2010, Oana a devenit şi Partner în THE PRACTICE.