05122022

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Măsurare şi evaluare în PR Evaluarea, bomboana de pe tort sau… oportunitatea ratată

Evaluarea, bomboana de pe tort sau… oportunitatea ratată

Pin It

Cristina Popescu web

Când vorbim de comunicare și relații publice, nimic nu se compară cu emoția implementării, cu ritmul rapid și intensitatea cu care de regulă această etapă se însoțește. După cum rămâne mereu la fel de fermecătoare partea de construcție, de generare a ideilor creative, a alegerilor strategice, de creionare a drumului unui proiect de la insight spre planificare și implementare.

Toată această încărcare pasională nu se reflectă din păcate și într-o altă etapă, critică, aceea a evaluării. De multe ori aceasta se oprește la a număra niște rezultate - participanți, articole și mențiuni, cititori și vizitatori unici etc. Un volum de expunere desigur necesar și care dă cu siguranță o primă notă succesului unui proiect.

Mai sofisticat, putem evalua schimbări de percepție sau chiar generarea unor modificări de comportament în rândul publicului țintă. Să mergem un pas mai departe înseamnă să evidențiem legătura directă între implementarea unui program de comunicare și îmbunătățirea rezultatelor de business.

Toate acestea sunt dimensiuni importante pentru a schița imaginea efortului și a resurselor investite versus rezultate obținute. Și cred că această etapă de evaluare, indiferent de palierul pe care este realizată, e prezentă în orice demers serios de comunicare.

Evaluarea poate include însă și o altă perspectivă. Poate fi un moment vital de reflecție asupra călătoriei unui proiect de la ideație la implementare, de identificare a rutelor sau deciziilor alternative la cele adoptate, de marcare a unor bune practici de reținut pentru viitor sau a unor posibile capcane de evitat, de soluții de organizare și abordare pe cazuri specifice, de motivare a echipei în momente cheie. Este momentul acela de respiro în care te poți bucura de ce ai reușit și poți privi la rece situațiile care ar fi putut fi rezolvate mai bine. De resemnificare și transformare a oricăror greșeli în cadouri din care poți învăța.

Lipsa acesteia este cu siguranță o oportunitate ratată pentru că o astfel de analiză echilibrată și onestă pune deja bazele unor succese viitoare. De aceea cred că evaluarea este un proces critic și că ea se află în egală măsură la finalul unei inițiative de comunicare ca și la începutul următoarei.

Și aș îndrăzni să spun că nu este numai despre comunicare, este despre viață. Dacă dăm la o parte presiunea de a fi perfect, „cel mai” și „cea mai”, și o înlocuim cu o abordare de halte de reflecție, păstrând ce a fost bun și învățând din ce a fost sub optim, ne asigurăm de fapt cea mai rapidă și plăcută formă de dezvoltare și progres.

PS Înțelepciunea populară românească vorbește de “Omul din greșeli învață” și de „Unde nu sunt boi, ieslele sunt curate”. Sau mai cunoscută „Numai cine nu muncește, nu greșește” 😊

 

Cristina Popescu este Corporate Affairs Director.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logo dccom LOGO nou siteGMP logo 2