27112022

Ana Sișu, Ogilvy Romania: Cred că și roboții vor avea nevoie de comunicare

Pin It

Ana Sisu

“Indiferent cum va fi ea redefinită și la câte cuvinte sau semne va fi redusă. Se comunică de la peșteri încoace, e parte din viu. E foarte clișeistic să spun asta, dar motivația mea vine din faptul că sunt în mijlocul schimbărilor și, deși obositor și chiar demotivant uneori, rămâne pe plus până la urmă” - Ana Sisu, Head of PR & Influence Ogilvy Romania, în dezbaterea PR Romania despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

Oamenii care vin catre aceasta industrie sunt, in primul rand, foarte tineri. Acest lucru, in sine, este un factor semnificativ pentru felul in care ei insisi redefinesc industria. Un milenial in PR nu va mai opera niciodata cu aceleasi idei si instrumente si asta este minunat. Schimbarea industriei prin acesti new comers este organica si sanatoasa. Digitalizarea, SM, inteligenta artificiala, schimbarile la nivel de discurs public pe care le vedem in corporatii (intr-o zona mai autentica si mai relevanta) traseaza foarte clar viitorul industriei de comunicare. Suntem in era 3.0, procesam altfel cele mai delicate probleme ale umanitatii si, in consecinta, le si comunicam diferit. Faptul ca am in echipa o reprezentanta a generatiei Z, pentru mine este mai mult decat o provocare pentru ca ma obliga sa fiu prezenta si sa ma ajustez eu, in primul rand.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

Poate doar un specialist in HR sa fie atat de exact. Din perspectiva mea, piata muncii este intr-o schimbare absolut fireasca, chiar si neclaritatea din acest moment mi se pare fireasca. Lucrurile s-au zguduit major odata cu pandemia, cat sa reinceapa o noua asezare a lor. Trendurile se scriu acum, as we speak. Work from Home a devenit si la noi un concept caruia i se da atentie, sistemul de lucru hibrid, de asemenea. Se vorbeste despre resignation era, oamenii si-au dat seama ca pot face lucrurile de oriunde, vor si mai mult work-life balance. Nu stiu exact cum se vor reglementa toate lucrurile acestea, dar o ordine va exista pana la urma. In relatia angajator-angajat exista o dinamica cu totul noua, in care se urmareste ajustarea, adaptarea, astfel incat lucrurile sa ramana functionale si pe termen lung.

Pandemia ne-a dovedit ca putem lucra eficient si de la distanta, dar tot ea ne-a dovedit si ca este aproape imposibil sa inlaturam 100% interactiunea umana. Se pierde chimia dintre oameni, in echipe, si poate nu realizam instant, dar asta se reflecta si in munca. Stiu ca e desuet sa spui asta in epoca inteligentei artificiale, dar munca fara insufletire parca are ceva lipsa.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?   

In sensul celor pe care le-am spus mai sus. Noul mod de lucru ne individualizeaza putin. Am vazut situatii in care echipele au functionat perfect, fara sa se vada fizic, dar acolo erau deja stabilite relatiile, oamenii se stiau de ani de zile. In echipele mixte, in care au aparut oameni noi, care si-au cunoscut colegii doar online, s-a simtit imediat o instrainare.  La fel, reinventarea notiunii de echipa, este un work in progress. Nu stiu sa spun cum vor arata echipele peste un an. Dar eu am sentimentul ca nu traim ceva atat de nou, in sensul in care schimbari la fel de fundamentale ca cea prin care trecem noi acum, au existat dintotdeauna. Si, in final, ele au asigurat evolutia.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Se pot si trebuie. Nu poti dansa decat in ritmul muzicii, altfel ramai pe langa ringul de dans. Si eu simt de multe ori acel aer de superficialitate cu care trecem de la una la alta, cu care rezolvam lucrurile ca sa fie totul in deadline. Avem articole care ne anunta de la inceput cat dureaza parcurgerea lor. Nu mai stam mult pe lucruri, cum se spune. De asta cred ca ne-a si intrat in vocabular atat de agresiv cuvantul eficienta. Trebuie sa fii eficient si rapid. Noi, cei care am gustat si altfel de ritm, suntem cei mai provocati, asta este clar. Nici cerintele publicului, insa, nu mai sunt atat de elaborate. Sunt mai sofisticate, dar sofisticatul asta este diferit de notiunea de dictionar. Este un sofisticat al digitalului, al inteligentei artificiale, iar aici ritmul este viteza.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Pai, cred ca si robotii vor avea nevoie de comunicare 😊 Indiferent cum va fi ea redefinita si la cate cuvinte sau semne va fi redusa. Se comunica de la pesteri incoace, e parte din viu.  E foarte cliseistic sa spun asta, dar motivatia mea vine din faptul ca sunt in mijlocul schimbarilor si, desi obositor si chiar demotivant uneori, ramane pe plus pana la urma.  

 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logo dccom LOGO nou siteGMP logo 2