19032024

Back Eşti aici:Home Articole Masurare si Evaluare in PR AVE sau "Cine este dispus să audă chestii noi?"

AVE sau "Cine este dispus să audă chestii noi?"

Pin It

marta_niculaieÎntr-un interviu recent, Katie Delahaye Paine, supranumită şi 'Queen of Measurement', declara că AVE (advertising value equivalent) nu reprezintă valoarea Relaţiilor Publice. Katie îi îndemna pe profesionişti să spună ‘NU’ acestei metode de evaluare, chiar dacă este solicitată de către client. Eşti de acord cu acest principiu?


AVE este doar un indicator printre mulţi alţii. Este clar că nu reprezintă valoarea PR-ului. După părerea mea, AVE este doar un instrument care ne spune cât am fi plătit dacă am fi cumparat spaţiul respectiv. Atât şi nimic mai mult. Acest parametru poate fi comunicat clientului, dar cu siguranţă este fundamental greşit să fie singurul luat în calcul atunci când dorim să demonstrăm valoarea adăugată pe care PR-ul o aduce organizaţiei.

Vreo predicţie temporală cât priveşte AVE?


Nu cred că se poate oferi un orizont temporal precis. Totul depinde de gradul de pregătire şi informare pe care îl au specialiştii în relaţii publice din România şi nu numai. Dacă noi, ca practicieni, vom înceta să mai solicitam evaluări bazate exclusiv pe acest criteriu sau pe output, atunci trecerea către alte metode şi tehnici de evaluare se va face firesc. Cred că este de datoria noastră să modelăm tendinţele şi să contribuim activ la schimbare.

Ce ne impiedică să renunţăm pur şi simplu la AVE?


Rutina, obisnuinţa. Este întotdeauna uşor să facem ceea ce ştim deja, însă i-aş încuraja pe cei care lucrează în PR să ceară agenţiilor altceva, să nu se mulţumească doar cu analize de output sau AVE. 

Cum cuantifică grupul Roche atingerea obiectivelelor de social media?


Roche a publicat recent “Social Media Principles", un document ce conţine seturi de proceduri şi reguli pe care toţi angajaţii trebuie să le respecte cu privire la social media. Este pentru prima dată cand o companie din industria farmaceutică îşi face publice procedurile cu privire la social media.

La Romanian PR Week 2010 s-a discutat despre evaluarea impactului activităţii de PR într-un program de CSR. Cum crezi că intervine PR-ul în activitatea de CSR?


Mai întâi de toate, CSR-ul este o atitudine pe care o companie alege să o adopte. Manifestarea acestei atitudini în viaţa reală poate îmbraca diferite forme şi se poate realiza prin diferite mijloace, PR-ul fiind unul dintre ele.
Rolul funcţiei de comunicare într-un program de CSR este multiplu. Sunt de acord că prin PR compania poate primi feedback de la stakeholderi, dar importanta PR-ului intr-un program de CSR nu se rezumă la atât. Evaluarea finală trebuie centrată asupra obiectivelor pe care programul de CSR şi le-a propus, ţinând însă cont de tacticile implementate, de resurse şi nu în ultimul rând de feedback-ul primit de la cei implicaţi.

 

Având o experienţă de peste 10 ani în comunicare şi 8 ani în industria farmaceutică, Marta Niculaie este Communication Officer al Roche Romania, coordonând relaţiile media, comunicarea internă şi activităţile de relaţii publice şi public policy ale unuia dintre principalii jucători de pe piaţa farmaceutică din România.

În industria farmaceutică, Marta Niculaie a dezvoltat şi implementat campanii de comunicare corporate şi de produs, proiecte de comunicare internă şi comunicare de criză, acţiuni de e-marketing şi e-communication precum şi proiecte de responsabilitate socială. Este de parere că o campanie poate fi considerată un succes numai după o evaluare corectă. Pasionată de evaluarea activităţilor de relaţii publice, a participat la cursuri susţinute de unii dintre cei mai reputaţi specialişti în domeniu: Lou Williams şi Ansgar Zerfass.

Marta Niculaie a absolvit facultatea de limbi străine a Universităţii din Bucureşti în anul 1998 şi un masterat în marketing la Academia de Studii Economice în anul 1999, este căsătorită şi are un baieţel.


 

Interviu realizat de Andra Anastasiu în cadrul Romanian PR Week 2010. Copyright Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP