25102020

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Dana Bănuţă, OMV Petrom: Cred că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern trebuie să fie mai versatile

Dana Bănuţă, OMV Petrom: Cred că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern trebuie să fie mai versatile

Pin It

Dana Banuta 2

Continuăm seria dialogurilor cu profesioniştii de comunicare internă. Astăzi, episodul 3 alături de invitata noastră – Dana Bănuţă, Head of Internal Communications Department la OMV Petrom. Îi mulţumim pentru participarea constantă la dezbaterile PR Romania.  

Cum defineşti statusul actual al comunicării interne ca disciplină de business?

Comunicarea internă a evoluat mult în ultimii ani în România, atât prin prisma rolului pe care îl deţine în cadrul unei organizaţii, cât şi din punct de vedere al instrumentelor şi canalelor de comunicare folosite. Cred că în companiile care au o cultură organizaţională bine închegată, bazată pe o comunicare bidirecţională deschisă şi directă, a devenit un instrument sine qua non de management.

Ce a rămas specific comunicării interne şi ce părţi ale activităţii tradiţionale s-au diluat sau chiar au dispărut din aria de interes a disciplinei?

La începuturile sale, comunicarea internă a fost unidirecţională, de la management către angajaţi, şi folosea instrumente de comunicare tipărite, sub forma buletinelor de ştiri şi anunţurilor afişate în locuri tranzitate în mod frecvent.
 
Treptat, a apărut necesitatea unei comunicări bidirecţionale, în urma căreia managementul să poată lua « pulsul » organizaţiei, iar angajaţii să poată obţine răspunsuri şi informaţii în timp real direct de la conducere. În prezent, materialele tipărite continuă să fie folosite (reviste interne, broşuri, anunţuri la aviziere), însă componenta online (bloguri, platforme de sharing, chaturi) şi interacţiunea directă dintre angajaţi şi management (conferinţe şi dezbateri interne, « ora deschisă » cu manageri de top, sesiuni de întrebări şi răspunsuri pe subiecte de interes) sunt cele pe care se pune accent şi care au cele mai bune rezultate în termeni de eficienţă a comunicării şi creşterii nivelului de implicare.

De câtă agilitate are nevoie un comunicator intern pentru a face faţă schimbărilor tehnologice, structurale şi de context?

În orice domeniu procesul de învăţare este continuu dacă îţi doreşti să fii un profesionist de succes. Un comunicator de succes este, prin definiţie, o persoană care se adaptează eficient specificului audienţei şi nevoilor sale. Publicul căruia ne adresăm în cadrul unei companii este unul dinamic, într-o continuă transformare, cu acces facil la informaţie şi prin alte canale decât cele interne. De aceea, şi noi, comunicatorii interni, trebuie să ne adaptăm în permanenţă noilor nevoi, canale şi instrumente de comunicare. Pentru asta trebuie să avem mintea deschisă, să urmărim cu atenţie ce se întâmplă în jur şi să nu ne temem de inovaţie.

Generaţia Millennials pare mai puţin dornică să se identifice cu valorile corporatiste. Crezi că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern ar trebui să fie mai sofisticate decât sunt în prezent?

Aş spune mai degrabă că Millennials sunt ceva mai selectivi, în sensul că aleg să lucreze în companii cu ale căror valori rezonează, şi cu o mobilitate mai mare, schimbându-şi rapid angajatorul dacă acesta nu mai corespunde aşteptărilor şi principiilor lor. Cred că tehnicile de segmentare şi abordare a publicului intern trebuie să fie mai versatile, nu neapărat mai sofisticate, astfel încât să poată fi adaptate rapid noilor cerinţe. Versatilitatea acestora depinde însă de capacitatea comunicatorului de a înţelege audienţa şi dinamica ei.

Cum se traduce walk the talk în comunicarea internă?

Trebuie să plecăm de la motivele care stau la baza comunicării cu angajaţii. Companiile au nevoie de oameni motivaţi şi implicaţi pentru că aceştia sunt cei care generează succesul. Iar oamenii se implică, rezonează cu organizaţia, dacă îşi înţeleg rolul şi obiectivele, dacă se simt parte dintr-un tot unitar, respectaţi şi valorizaţi pentru munca lor. Succesul se bazează astfel pe respect şi încredere reciprocă între companie şi angajaţii săi, iar aici “walk the talk” în comunicarea cu angajaţii are un rol esenţial, pentru că înseamnă promisiuni îndeplinite, puterea exemplului, comportament consecvent în spiritul valorilor organizaţiei.

Cam ce trebuie să înţeleagă tinerii colegi care vor să devină comunicatori interni?

Comunicarea internă este un mix între relaţii publice, marketing, publicitate, social media, organizare de evenimente şi nu numai. Faci câte puţin din toate, însă trebuie să ştii în ce proporţii să le combini în funcţie de context, mesaj şi audienţă, astfel încât la sfârşitul zilei angajaţii să înţeleagă şi să se identifice cu valorile organizaţiei, şi să aibă instrumentele şi informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini rolul cu succes.
E un domeniu din care, odată ce ai intrat, îţi va veni greu să pleci, pentru că vei avea continuu noi provocări, noi proiecte şi noi lucruri de învăţat!


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania.

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web