28032024

Back Eşti aici:Home Articole Comunicarea inovatiei Orice am comunica, încercăm să fim consecvenţi. Interviu cu Oliver Stohlmann, Worldwide Communications Director Europe Pfizer

Orice am comunica, încercăm să fim consecvenţi. Interviu cu Oliver Stohlmann, Worldwide Communications Director Europe Pfizer

Pin It

Pfizer investeşte anual mai mult de 7 miliarde de dolari în cercetare şi în dezvoltarea produselor în diverse arii terapeutice, practic mai mult decât investeşte orice altă companie din domeniul pharma. Ce reprezintă din acest punct de vedere inovaţia şi comunicarea pentru Pfizer?

Comunicarea este pentru noi foarte importantă. Cele mai mari investiţii se regăsesc în industria farmaceutică. De aceea este important pentru noi să arătăm ce am realizat cu aceste investiţii. Încercăm să comunicăm succesele pe care le obţinem în folosul oamenilor, a pacienţilor, a doctorilor şi să ajutăm la reducerea bugetelor alocate problemelor de sănătate.

Pe lângă aceasta, cred este foarte important nu doar să comunicăm succese, ci şi eşecurile, riscurile şi hazardurile pe care le produc aceste complexe procese inovaţionale din industria farmaceutică.

După informaţiile publicate pe site-ul oficial, inovaţiile medicale  constituie  motorul afacerii Pfizer. Ce paşi trebuie să parcurgă comuncarea inovaţiei în domeniul pharma?

Inovaţia are un rol decisiv la Pfizer şi domină întreaga noastră activitate de comunicare. Sunt multe alte lucruri de comunicat, dar încercăm să ne focalizăm comunicarea asupra aspectelor ştiinţifice, asupra inovaţiilor şi asupra companiei, deoarece despre asta este vorba la Pfizer. Atunci când comunicăm proactiv, preluam şi analizam critic informaţii pe care le primim de la oameni de ştiinţă, de la leaderii unor proiecte şi ne concentrăm asupra avantejelor pe care inovaţiile le aduc oamenilor, pacienţilor şi pentru fiecare dintre noi în parte.

Pfizer este compania care a inventat celebrul Viagra. Scurt timp după introducerea sa pe piaţă, Viagra era cunoscut de către toată lumea de pe mapamond. Cum a reuşit Pfizer să obţină această performanţă?

Nu cred că există o reţetă secretă pentru acest lucru. Orice am comunica, încercăm să o facem într-un mod consecvent. În mod particular, când luăm în coniderare acest exemplu cu Viagra, pentru noi este foarte important să rămânem etici în comunicarea pe care o desfăşurăm. Nu poţi face din aceasta o poveste senzaţională pentru toată lumea - chiar dacă pentru mulţi este o veste bună - pur şi simplu nu poţi exagera. Deoarece partenerii noştri sunt medici, interesul nostru este ca medicamentele să fie sigure şi să ajute pacienţii. De aceea nu am dori să încurajăm în nici un fel o utilizare greşită a Viagra. Astfel, provocarea noastră actuală cu Viagra este de fapt să ne putem măsura bine comunicarea, astfel încât aceasta să rămână bazată pe date ştiinţifice, pe informaţii pe care le putem garanta. Totodată încercăm să luptăm împotriva producătorilor şi vânzătorilor de medicamente contrafăcute, care vând sub numele Viagra ceva cu totul diferit, ceva cu totul obscur. De aceea încercăm să fim foarte etici şi să abordăm Viagra din punct de vedere ştiinţific.

În toate domeniile, dar cu atât mai mult în domeniul pharma, stakeholderii şi partenerii joacă un rol central pentru dezvoltarea unei organizaţii. Ce presupune comunicarea cu aceste grupuri ţintă? Cum se construieşte o relaţie durabilă cu aceştia?


Consider că prima etapă în comunicarea strategică o constituie procesul de planificare. Trebuie stabilit cine sunt aceşti stakeholderi. Pentru noi partea uşoară este pacientul, deoarece el reprezintă scopul muncii noastre, după care urmează doctorul care este foarte important fiind un profesionist din domeniul sănătăţii, la fel ca şi farmacistul. Sunt mulţi stakeholderi care ar putea fi amintiţi, dar lăsând deoparte aceşti stakeholderi generali, trebuie să luăm în considerare şi acele contexte care ar putea facilita construirea acestor relaţii de la stadii preliminare, situaţii precum introducerea într-o zi a unui nou medicament. Când esti deja într-un punct avansat al procesului comunicaţional, este foarte greu să abordezi oameni sau organizaţii umanitare. Dacă doreşti să-i atragi într-un parteneriat durabil, să facă ceva pentru tine sau să comunice ceva în numele tău, trebuie să construieşti o relaţie de încredere de lungă durată, să fii transparent ca şi companie, să dai anumite insight-uri, deoarece atunci când oferi încredere primeşti încredere. Sunt de părere că aceste relaţii pot fi consolidate doar dacă sunt construite devreme.

Cum se dezvoltă un climat inovaţional într-o organizaţie?

Este una dintre cele mai grele întrebări ... Pentru a dezvolta un climat inovaţional propice este nevoie de viziune, de o strategie puternică, dar în mod esenţial este nevoie de suport managerial. Unul dintre punctele cruciale este ca strategia să provină din procesul comunicaţional realizat împreună cu managementul companiei şi apoi să parcurgă întreaga organizaţie. Sau, dacă sunteţi foarte norocos, o altă posibilitate ar fi ca această viziune să fie generată de către cineva sus poziţionat în management, iar Dvs. ca şi specilist în comunicare să primiţi doar sarcina să o implementaţi.

Ca director worldwide communications Pfizer, s-a întâmplat să constataţi anumite caracteristici comunicaţionale specifice pentru România?

Consider că a avut loc o schimbare copleşitoare în peisajul mediatic din această ţară cu privire la modul de lucru, la profesionalism şi la viteza de lucru. Aş spune că media de aici poate fi comparată cu cea din oricare ţară cu care lucrez. Acordăm o mare importanţă oricărui jurnalist care ne sună, luăm în serios toate solicitările acestora, şi practic îi tratăm aşa cum am vrea şi noi să fim trataţi, şi anume cu mult profesionalism. Privim cu seriozitate deadline-urile şi dacă deja se stabileşte o relaţie cu jurnalistul, dacă acesta se reîntoarce cu alte întrebări sau alte problematici, îmi face totodeauna plăcere să întâlnesc acea persoană, să o cunosc mai bine, şi să găsim împreună căi de colaborare pentru viitor. Chiar nu pot diferenţia jurnalistul român de alţi colegi din alte ţări.


Oliver Stohlmann este director de comunicare pentru Europa al Pfizer Inc. În această calitate coordonează o echipă responsabilă cu activităţile regionale de media şi cele de comunicare externă. Departamentul comunică atât ştiinţa inovativă a Pfizer şi brandurile sale, cât şi temele politicii de bază, liderii de afaceri şi ştiinţifici şi o serie de aspecte corporatiste.

Responsabilităţile sale includ atât planificarea stategică a comunicării europene a Pfizer, cât şi activităţi practice de informare a presei regionale de top din Europa. În plus, echipa coordonează strategia de comunicare externă a reţelei de experţi în comunicarea locală Pfizer din ţările europene. Aceştia gestionează crize si îşi propun să crească competenţele comunicaţionale şi media ale purtătorilor de cuvânt principali ai Pfizer în Europa.


Interviu realizat de Antonia Ursatti, Forum for International Communications. Octombrie 2008. Copyright 2008 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP