16042024

Back Eşti aici:Home Articole Concepte de baza Alice in Wonderland sau despre cum sa provoci agentiile sa te angajeze

Alice in Wonderland sau despre cum sa provoci agentiile sa te angajeze

Pin It
job_searchCriză, criză, criză. Acesta este probabil cel mai faimos cuvânt din presa ultimului an. Aflăm că o companie îşi închide porţiile, că o alta face disponibilizări, iar multe altele înregistrează scăderi colosale de profit. Analiştii financiari fac prognoze despre durata şi amploarea crizei şi emit cifre mai mult sau mai puţin exacte cu privire la deficitul financiar din diverse industrii. Care este situaţia job-urilor în relaţii publice în acest context?

Specialiştii în HR vorbesc despre o criză a locurilor de muncă, însă puţine sunt vocile care au evidenţiat problema crizei locurilor de muncă în relaţii publice şi, mai mult, problema proaspeţilor absolvenţi, care îşi caută un loc de muncă în domeniu, a fost aproape total ignorată. Acesta este şi motivul pentru care ne-am propus să realizăm o analiză a situaţiei absolvenţilor din acest domeniu. Cum am procedat? Am contactat nouă agenţii de relaţii publice şi le-am rugat să ne destăinuie ce se întâmplă cu tinerii care îşi doresc o carieră în industrie, după care am confruntat viziunea agenţiilor cu cea a două absolvente de Comunicare şi Relaţii Publice, care sunt/au fost în căutarea ferventă a unui job în PR.

Vizunea agenţiilor

Job-uri: mai există sau nu?
Aruncând o simplă privire pe site-urile agenţiilor, constatăm că nu există aproape niciun anunţ cu privire la job-uri de entry-level. Întrebate fiind dacă mai fac angajări în acestă perioadă, agenţiile au declarat în marea lor majoritate că deocamdată acest lucru nu este posibil. Totuşi, există şi câteva excepţii, una dintre acestea fiind agenţia PR&More, ce are sediul în Cluj-Napoca. În această perioadă tulbure, Renate Rozenberg, Managing Partner PR & More, declară că doreşte să facă angajări, însă tinerii absolvenţi nu reuşesc să o convingă: “Decizia echipei a fost ca în această perioadă dificilă să încercăm cu toţii să <<tragem tare>>, să acoperim mai mult decât o cere fiecare poziţie în parte, însă e clar ca am avea nevoie de cel puţin încă un om. Poziţie pe care însă o vom ocupa doar dacă vreunul dintre aplicanţi va reuşi să ne convingă.”

Pe de altă parte, mediul în care activează agenţiile este destul de instabil. Acestea pot câştiga în orice moment un nou pitch, ceea ce le-ar putea determina să îşi mărească echipa. Astfel, absolvenţii sunt sfătuiţi să verifice constant job-urile existente. Mai mult, Tereza Valcan, Managing Director Civitas Global România, afirmă: “Tocmai am făcut angajări şi ne vom extinde echipa. Recesiunea înseamnă pentru noi o creştere mai precaută, însă nu ne oprim pe loc. Pe măsură ce câştigăm conturi şi clienţi, este nevoie să ne extindem echipa pentru a păstra un nivel ridicat de calitate al serviciilor. ”

Agenţia care însă declară că a făcut recent angajări şi a câştigat noi conturi este Image PR: „Agenţia a câştigat o serie de conturi consistente (Unilever – lucrăm pe două categorii de produse din portofoliul companiei: margarină şi îngheţată; Casino Palace; Strauss), motiv pentru care s-au făcut angajări.”

Determinarea concurenţei: câte aplicaţii primesc agenţiile?
Media de CV-uri primite de către agenţii pentru un nivel new-entry este de 3-4 pe săptămână. Chiar şi în cazul în care la momentul respectiv nu există un job disponibil, reprezentanţii agenţiilor declară că aleg să facă o selecţie a CV-urilor, pentru a dispune de ele în momentul în care se va ivi un post disponibil. Care sunt criteriile de selecţie ale acestor CV-uri? Potrivit Terezei Valcan, Managing Director, CIVITAS Global Romania, este important ca studenţii să întocmească un CV profesionist, alcătuit cu grijă pentru detaliu şi „care să  demonstreze că este vorba de o persoană serioasă, care s-a implicat pe parcursul facultăţii în activităţi care să îi ofere o experienţă practică, fie că este vorba de un job part-time sau de activităţi de voluntariat.”

În cazul agenţiei Rogalski Grigoriu, procesul de recrutare este unul foarte complex, după cum declară Simona Dan: „Mă întâlnesc faţă în faţă cu cei care îşi doresc să lucreze la noi din două motive: unul e că obţin un insight despre cum se vede agenţia din exterior în momente diferite şi, în al doilea rând, pentru că de anul acesta am introdus un nou sistem de recrutare: Încercăm să descoperim oameni talentaţi şi apoi să creionăm fişa postului, în funcţie de aptitudinile acestora . Sunt persoane care pot cu lejeritate să construiacă o reţea de contacte cu mass media, furnizori sau clienţi sau altele care dovedesc aptitudini analitice, înteleg uşor business-ul clientului şi vin cu soluţii foarte creative. E benefic atât pentru noi cât şi pentru candidati ca planul de dezvoltare profesională să fie diferit, în acord cu profilul fiecăruia.”

Mai mult, Lowe PR declară că studenţii care vin la ei trebuie să dea dovadă şi de un anumit spirit specific agenţiei: „trebuie să fie vii, entuziasti, pasionaţi de lumea asta, cu bun simţ şi foarte serioşi.”

Vrei să faci PR? Începe cu tine!
Abordarea tipică a studenţilor aflaţi în căutarea unui job în PR: trimiterea unui CV nepersonalizat şi, eventual, a unei scrisori de intenţie ce are aceleaşi caracteristici.

Ce aşteaptă însă agenţiile de la aplicanţi? În primul rând, acestea îşi doresc să vadă că studenţii s-au informat cu privire la agenţie şi activităţile sale şi că li se adresează personalizat, motivând cu argumente clare şi bine stabilite de ce optează pentru ele, în defavoarea altor agenţii. Iar e-mailul nu este singurul mijloc de abordare al unui potenţial angajator! Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR, afirmă că apreciază în aceeaşi măsură abordarea telefonică sau directă.

Pentru Bogdan Theodor Olteanu, PR Director Millenium Communications, nu este însă suficient ca studenţii să ştie de ce aplică pentru agenţia sa. Aceştia trebuie, înainte de toate, să poată argumenta motivele pentru care îşi doresc o carieră în relaţii publice şi să aibă obiective clar stabilite pe termen lung.

Pe de altă parte, Simona Dan, Senior Partner Rogalski Grigoriu, subliniază importanţa creativităţii în forma de abordare, amintindu-şi de modul în care a convins primul angajator în publicitate să îi ofere un job:  “Îmi amintesc cum am aplicat eu pentru un job de PR într-o agenţie de publicitate: Am făcut câte o scurtă poveste pentru fiecare din experienţele de muncă anterioare. Şi Vlad Grigoriu mi-a spus la interviu că asta l-a convins să ne întâlnim, deşi nu căuta neapărat un om de PR în momentul acela.”
Renate Rozenberg,  Managing Partner PR & More, vine însă cu perspectiva PR-ului transilvănean, aratăndu-se dezamăgită de aplicaţiile primite şi afirmând că nu se întâmplă decât foarte rar să regăsească în ele ceea ce caută: „Cred că nu am văzut în ultimul an un singur CV în care să apară măcar participarea la un program de voluntariat de o săptămână. Mi-e greu să cred ca aceşti oameni au fost atât de pătrunşi de studiu încât în cei 3-4 ani de facultate nu au ieşit din bibliotecă. Sunt sigură că toţi sunt dorici să înveţe, <<uşor adaptabili şi iubitori de muncă în echipă>>, dar am nevoie de ceva mai mult să mă convingă.”

Greşelile studenţilor în procesul de angajare
Cantitatea un înlocuieşte calitatea! A realiza un CV mai lung decât este necesar, din dorinţa de a suplini lipsa de experienţă, este total inutil.  Iar participarea la organizarea unui eveniment un înseamnă însuşirea unor responsabilităţi ce au revenit Project Managerului!

Mulţi aplicanţi dau dovadă de superficialitate în redactarea CV-urilor şi a scrisorilor de intenţie, făcând greşeli de ortografie sau, din încercarea de a veni cu o abordare creativă, realizând aplicaţii şi formulări uşor infantile. Mai mult, făcând un top al greşelilor studenţilor în procesul de angajare, Simona Dan, Senior Partner Rogalski Grigoriu, menţionează: “Prima este aceea că nu ştiu să spună ce le place să facă şi ce nu. A doua greşeală este că nu pot argumenta de ce vor un anumit salariu, iar a treia este că nu pun întrebări.”

Întorcându-ne însă la baze, este esenţial, precum declară Hortensia Năstase, Managing Director Lowe PR, ca noua generaţie să îşi recapete realismul şi “acea conştiinţă de bun simţ a faptului că rezultatele se obţin prin muncă şi în timp.”

Foarte pragmatic, Ioana Mănoiu, Managing Partner GMP PR, întocmeşte chiar o listă a celor mai des întâlnite greşeli:
Să uite sa modifice numele şefei agenţiei.
Să scrie greşit numele firmei.
Să trimită un mail comun cu toţi destinatarii la Bcc.
Să trimită un mail general cu “pentru cine este interesat”.
Să vina la interviu şi să negocieze salariul în condiţiile în care este primul job.
Să întârzie la interviu.
Să refuze un job de PR Assistant, fiindcă e sub aşteptări.


Concluzia, oarecum dezamăgitoare, ar fi că, adesea, “absolvenţii uită să-şi răspundă singuri întrebării <<De ce m-ar angaja pe mine şi nu pe altcineva?>>, înainte ca angajatorul să ajungă să-i pună această întrebare.”

Dacă nu în agenţii de PR, atunci unde?

Având în vedere faptul că piaţa pare a fi destul de închisă în momentul de faţă, am întrebat reprezentanţii agenţiilor care sunt opţiunile care le rămân studenţilor care îşi doresc un job în PR.

Recomandarea făcută de Catrinel Burghelea, Corporate Executive IMAGE PR, pentru cei care sunt presaţi să se angajeze într-un timp cât mai scurt este de a alege un domeniu conex, precum comunicare/ marketing online, cercetare sociologică şi de marketing, copywriting pentru mediul online sau de a colabora pe proiecte cu agenţii sau companii. Cei care însă îşi doresc să lucreze doar în PR şi nu se axează pe obţinerea imediată a unui job sunt sfătuiţi să profite de oportunităţi precum training-urile, programele de intrenship, conferinţele etc. Şi să nu uităm că acest gen de activităţi ajută la crearea unui network de cunoştinţe în domeniu, ceea ce reprezintă „cheia PR-ului” în viziunea Terezei Valcan, Managing Director CIVITAS Global Romania.

Mai mult, mediul online este în plină dezvoltare şi oferă foarte multe oportunităţi, fiind, precum afirmă şi Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR, „una dintre variantele în care o colaborare part-time se poate transforma peste noapte într-un job full-time.”
O opinie generalizată este aceea că recesiunea evidenţiază oamenii cu adevărat talentaţi şi că aceştia vor reuşi cu siguranţă, indiferent că trebuie să treacă mai întâi peste câteva praguri de refuzuri. În final, Hortensia Nastase încheie cu un sfat din bătrâni: „Nu sta pe loc, că-ţi stă norocul!”

Viziunea studenţilor
Dar, deoarece un putem pretinde ca aceasta să fie o analiză a situaţiei studenţilor care îşi caută un loc de muncă în relaţii publice în lipsa părerii celor din urmă, am intervievat două proaspăt absolvente ale Facultăţii de Litere, Specializarea Comunicare şi Relaţii Publice, din cadrul Universităţii din Bucureşti. Întrebările adresate au fost legate de modul în care au abordat până în prezent potenţialii angajatori, de feedbackul primit, de ceea ce le displace cu privire la atitudinea angajatorilor şi, un în ultimul rând, de care sunt opţiunile care cred că le rămân pe timp de recesiune.

În momentul realizării intreviului, ambele absolvente îşi căutau deja un job de aproximativ o lună, abordând angajatorii direct, trimiţându-le un CV şi o scrisoare de intenţie personalizată, redactată în urma unui mic research despre companie şi viziunea acesteia de ansamblul.
Feedback-ul primit de cele două persoane până în momentul realizării interviului a fost unul pozitiv, ambele fiind chemate la câteva interviuri, care încă nu se concretizaseră cu un job. O observaţie demnă de luat în considerare este aceea că, precum menţionează una dintre absolvente, “din cauza contextului economic actual, angajatorii au gândit metode mai complexe de selecţie, ce includ testarea cunoştinţelor, dar şi a aptitudinilor şi a înclinaţiilor pe care fiecare candidat le are, ceea ce presupune şi acordarea unui timp îndelungat, dar şi a unui feedback mai complex.”

Care sunt greşelile angajatorilor din perspectiva studentelor? Pe de-o parte, aceştia cer prea multă experienţă, în ciuda faptului că cei trei ani de facultate reprezintă o perioadă destul de scurtă, în care studenţii trebuie să se dedice în paralel şi studiului. Pe de altă parte, angajatorii din domeniul relaţiilor publice nu acordă suficientă încredere în potenţialul studenţilor şi tind să angajeze oameni din acelaşi cerc.

Chiar şi în această situaţie, cele două absolvente încheie într-o notă optimistă, soluţia văzută de una dintre ele fiind angajarea fie într-o multinaţională, care ar avea resursele necesare pentru a susţine procesul de comunicare, fie într-o agenţie de dimensiuni mai mici. În schimb, cea de-a doua absolventă este convinsă că “posturi sunt scoase pe piaţă în continuare şi trebuie doar să te străduieşti mai mult să cauţi şi să ştii să respecţi cerinţele angajatorului.”

În concluzie, se pare că cele două studente şi-au pus în prelabil întrebarea: “De ce m-ar angaja pe mine?”, întrebare esenţială din punctul de vedere al multor angajatori. Modalităţile de abordare ale absolventelor intervievate sunt conforme cu aşteptările oamenilor din agenţii, greşelile sunt evitate, iar perspective de angajare continuă să existe chiar şi pe timp de recesiune, în ciuda faptului că sunt mai greu de identificat. Din păcate, dacă comparăm răspunsurile primite din partea studentelor cu declaraţiile făcute de către reprezentanţii agenţiilor, putem bănui că cele două absolvente fac parte din procentajul redus care se adaptează cerinţelor şi aşteptărilor angajatorilor.

Analiza se bazează pe o serie de interviuri realizate cu: Renate Rozenberg, Managing Partner PR&More, Catrinel Burghelea, Corporate Executive IMAGE PR, Loredana Tudor, Consultant relaţii publice Inside Communication, Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR, Ioana Mănoiu, Managing Partnet GMP PR, Tereza Valcan, Managing Director, CIVITAS Global Romania, Hortensia Năstase, Managing Director Lowe PR, Simona Dan, Senior Partner Rogalski Grigoriu, Bogdan Theodor Olteanu, Millenium Communications şi absolventele în comunicare Andra Larisa Zaharia şi Alice Teodorescu.
O analiză realizată în Octombrie 2009 de Rebeca Pop. Copyright 2009 Forum for International Communications.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP