28032024

Back Eşti aici:Home Articole Responsabilitate sociala corporatista Scrisoare de la Londra

Scrisoare de la Londra

Pin It
arlo_bradyAprilie, Mai si Iunie sunt de regula luni pline pentru cei implicatiin activitatile de CSR. Nici anul 2006 nu constituie o exceptie in acest sens. Caci pentru foarte multe companii inceputul verii coincide cu intocmirea, finalizarea, agrearea si publicarea rapoartelor de Responsabilitate Sociala Corporativa. Si in acest an s-a inregistrat o crestere substatiala a numarului de rapoarte publicate, trend care respecta traditia ultimilor 5 ani. Se observa, de asemenea, a crestere a calitatii raportarilor, a transparentei si nu in ultimul rand a categoriilor de informatii facute publice. Un numar semnificativ de rapoarte CSR (900) urmeaza recomandarile si prevederile Initiativei Globale de Raportare GRI (Global Reporting Initiative).


Printre ultimele exemple se numara: SABMiller,SC Johnson, L’Oreal, Nestle.
Mai mult decat atat, multe companii adopta o pozitie proactiva, incercand sa anticipeze lansarea variantei revizuite a prevederilor de raportare GRI, cunoscuta si sub denumirea de G3.

Pana la finele verii cele mai multe companii au in agenda organizarea Adunarii Generale a Actionarilor (Annual General Meetings AGM), in cadrul careia grupurile de actionari si fondurile de pensii manifesta un interes sporit vis-a -vis de comportamentul responsabil al companiilor. Acestea sunt ocazii pentru clarificarea unor chestiuni delicate, cum a fost de pilda pozitia unor actionari Shell, care desi detineau o singura actiune, si-au manifestat ferm pozitia in cadrul Adunarii Generale, punand pe agenda discutiilor o rezolutie fundamentata pe critici acide privind strategia sociala si cea de dezvoltare sustenabila a concernului. Rezolutia n-a avut castig de cauza, dar a generat interesul mediatic, acesta fiind probabil si scopul final al protestatarilor. "Prietenii Pamantului" (Friends of the Earth), o organizatie ecologica importanta s-a folosit de aceasta oportunitate pentru a insinua faptul ca marile corporatii nu pot actiona in mod credibil in favoarea asa-numitilor "stakeholders", fiind asadar incapabile de a pune la punct un mecanism in masura sa capteze vocea tuturor celor interesati de soarta organizatiei. Ei au solicitat masuri legislative si in domeniul Responsanbilitatii Sociale Corporative. Aceasta pozitie este sustinuta adesea de organizatiile non-profit, care s-au constituit partial in coalatia CORE in vederea accelerarii activitatilor de lobby la nivel comunitar, reprezentand astfel un risc semnificativ la adresa naturii "voluntare" a tuturor activitatilor de CSR, asumate in cadrul Uniunii Europene.

Mesajul pentru companii, indiferent de marime, este destul de clar: preocuparile actionarilor trebuie armonizate cu cele sociale si de mediu, acestea din urma nemaiputand fi ignorate. Acest aspect reprezinta un puternic argument in favoarea CSR.

In afara raportarilor si a adunarilor generale prilejuite de acestea, vara lui 2006 este notabila pentru ca marcheaza lansarea "BS 8900 Recomandari pentru managementul dezvoltarii sustenabile". BS 8900 este primul standard oficial in arena CSR-ului si a dezvoltarii sustenabile, instrument care are menirea de a sprijini organizatiile in efortul lor de dezvoltare si abordare realista a dezvoltarii durabile, un mecanism flexibil si adaptabil la transformarile si necesitatile pietei. Interesanta este aria de aplicabilitate a acestui instrument, care se adreseaza nu numai afacerilor mari, ci si companiilor mici si mijlocii, asociatiilor sectoriale, comunitatilor locale etc. In Marea Britanie, de pilda, consiliile judetene si prefecturile dezbat intens necesitatea adoptarii acestui instrument de lucru.

Personal, apreciez aspectul vizual accesibil al acestui set de recomandari, care permite organizatiilor sa-si evalueze pe baza unei matrici progresele inregistrate in strategia de dezvoltarea sustenabila.

Desigur, nu este posibil sa concepi un newsletter in vara lui 2006 fara a face referire la fotbal. Inainte de toate este anul Campionatului Mondial. CSR-ul a avut un loc important si pe lista prioritatilor organizatorilor. In Germania, stadioanele din Nürenberg si München au certificarea EMAS si, ca o premiera in acest an, Cupa Mondiala are pretentia de a fi neutra din punctul de vedere al emisiunilor de carbon. De ce urmeaza FIFA aceasta cale? Ei bine, organizatiile si companiile din lumea intreaga incep sa inteleaga ca, odata cu cresterea interesului public pentru incalzirea globala, o abordare ecologista poate avea beneficii importante.



Articol preluat de pe site-ul www.csr-romania.ro, un program Forum for International Communications


Dr. Brady este consultant de management la Mott MacDonald, cercetator la Judge Business School din cadrul Universitatii Cambridge si analist economic, fiind autorul a peste 20 de rapoarte, lucrari si articole. Prima sa carte "The Sustainability Effect, Rethinking Corporate Reputation in the 21st Century" a fost publicata la editura Palgrave/Macmillan in toamna lui 2005. Este un experimentat conferentiar: a sustinut recent o conferita la Financial Directors Forum, EuroSustainability in Danemarca si la Managing HS&E in Dubai.

Arlo detine un doctorat in domenuiul afacerilor la Queens' College, Cambridge University. Este membru al Royal Society of Arts, British Standards Institute committee SDS/1 si Conference Board's European Council on Corporate Responsibility.

Britanicul Arlo descrie domeniul sau de expertiza ca strategia "soft". Aceasta inseamna a aborda probleme si dileme care nu sunt cuprinse sau tratate de curentele traditionale de gandire in domeniul afacerilor. Ca si medicina complementara, acest mod de gandire nu face inca parte din "mainstream", dar totusi a fost adoptat de o serie de companii care au reusit astfel sa reduca riscurile si sa imbunatateasca performanta.

Ca domenii de cercetare predilecte se numara: Sustenabilitatea, CSR, SRI, reputatia corporatista, branding, afaceri publice, responsabilitate si transparenta, raportare non-financiara si consularea/identificarea stakeholder-ilor.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP