29032024

Back Eşti aici:Home Articole Responsabilitate sociala corporatista Aspectele ecologice trebuie incluse holistic in actiunile de zi cu zi ale companiei. Un dialog cu dr. Rainer Wend, Executive Vice-President al departamentului de CSR la Deutsche Post

Aspectele ecologice trebuie incluse holistic in actiunile de zi cu zi ale companiei. Un dialog cu dr. Rainer Wend, Executive Vice-President al departamentului de CSR la Deutsche Post

Pin It

rainer_wendSchimbarea globală a climei acutizează din ce in ce mai mult conştiinţa ecologică a cetăţenilor şi politicienilor. Branşa transportului şi a logisticii este solicitată în mod deosebit. Deutsche Post, prin programul “GoGreen”, este unul din pionierii în domeniu.

Domnule Wend, la conferinţa Naţiunilor Unite de la Copenhaga, DHL a fost partenerul oficial pentru logistică. Ce importanţă a avut această colaborare pentru compania dvs.?


La conferinţa Naţiunilor Unite din Copenhaga am putut contribui cu toată expertiza pe care firma noastră o deţine: competenţa noastră de bază ca firmă de logistică de încredere şi ca firmă care poate transporta toate coletele pentru delegaţi, participanţi şi organizatori atât înainte cât şi în timpul conferinţei în mod neutru pentru climă. Protecţia mediului înconjurător este ancorată în strategia de CSR a concernului nostru. Ca primă companie globală de logistică ne-am stabilit încă de anul trecut prin programul Go-Green un obiectiv concret în ceea ce priveşte protecţia climei şi vrem ca până în anul 2020 să ne îmbunătăţim eficienţa CO2 cu 30 la sută. În acest fel ne-am potrivit perfect ca prestator de servicii scopului conferinţei.

 

Care este scopul programului GoGreen şi ce evoluţie aţi putut înregistra de la startul acestuia în aprilie 2008?


Am dorit să reducem pe cât posibil impactul negativ al acţiunilor noastre asupra mediului înconjurător printr-un program strategic de management al mediului. Protecţia climei are aici prioritate. Toate activităţile aferente au fost coordonate în cadrul programul GoGreen. Scopul? Pentru fiecare scrisoare transmisă, pentru fiecare container transportat şi metru pătrat de spaţiu folosit, emisiile de CO2 să fie reduse cu 30 la sută până în anul 2020. Bază de comparaţie este anul 2007.

După un an şi jumătate, constatăm că scopul nostru este unul estrem de ambiţios. În timp ce în primul an am putut să scădem emisiile absolute, eficienţa CO2 a scăzut puţin ca urmare a crizei economice. Dar ne continuăm eforturile. Foarte importantă este transparenţa: Pentru a vedea câtă energie consumăm noi şi sub-contractorii noştri şi cum putem să ne îmbunătăţim eficienţa CO2, am dezvoltat un sistem de carbon-accounting, care va fi legat de sistemul nostru de contabilitate. Şi în acest domeniu suntem foarte avansaţi în comparaţie cu alte companii. Pe partea tehnică am luat deja măsuri pentru reducerea emisiilor flotei noastre de maşini şi avioane cât şi la managementul clădirilor sau planificării rutelor pentru a evita călătoriile care nu sunt necesare. Folosim de pildă becuri economice în sediile noastre şi testăm sisteme de navigare dinamice cât şi folosirea de camioane hibrid în oraşe.

 

Pentru a avea un rol de pionierat în protecţia climei este nevoie de soluţii inovatoare şi creative. Ce rol joacă în acest sens DHL Innovation Center?


Cu această prezenţă unică în branşa logisticii, DHL Innovation Center, am creat un loc în care specialişti din ştiinţă, industrie şi tehnică fac schimb de cunoştinţe şi dezvoltă soluţii globale de logistică pentru viitor. Aici sprijinim idei noi în reţele noastre de inovare şi dezvoltăm prototipuri care vor fi folosite în tot concernul. Un bun exemplu în acest sens sunt Smart Trucks, care au fost dezvoltate în Innovation Center, pe care le testăm în momentul de faţă pentru curierat în Berlin şi care evită drumuri nenecesare printr-un sistem de navigaţie dinamic.

 

Cum este perceput programul GoGreen de către angajaţi?


Implicarea activă a celor peste 500.000 de angajaţi reprezintă o parte esenţială a angajamentului nostru faţă de mediu. Măsurile se întind de la training-uri pentru şoferi şi campanii pentru economisirea energiei până la impulsuri pentru propuneri de îmbunătăţire care sunt premiate.

 

Cum sunt re-echilibrate emisiile CO2 la produsele GoGreen?


Re-echilibrăm emisiile CO2 în parte prin proiecte interne, dar mai ales prin proiecte externe. La aceste proiecte externe pentru protecţia climei, este vorba de planuri care sunt certificate conform celor mai înalte standarde pentru a fi recunoscute drept re-echilibrare pentru emisiile de CO2. Printre altele susţinem o centrală de masă biologică în India, care transformă deşeurile vegetale în curent electric. În Brazilia sprijinim o hidrocentrală. Cea mai mare parte a re-echilibrării are loc prin diverse parcuri eoliene în China.

 

Cum reacţionează clienţii, persoane private şi companii, la paleta de produse GoGreen?


Prin GoGreen oferim clienţilor noştri un transport neutru din punct de vedere al CO2, care îi ajută să îşi îmbunătăţească propriul bilanţ climateric. Programul se întinde deci de-a lungul unui lanţ valoric, care începe la noi în companie, include subcontractorii noştri şi oferă clienţilor noştri un serviciu prietenos pentru climă. Mulţi clienţi doresc să ştie azi, cât de mult afectează transporturile lor propriile eforturi de sustenabilitate. Noi măsurăm emisiile care rezultă la transportul bunurilor lor, şi le reducem împreună cu clienţii. Emisiile de CO2 care încă nu pot fi evitate în totalitate, le re-echilibrăm prin proiecte recunoscute pentru protecţia mediului!

 

Multe promisiuni ecologice bine intenţionate şi care sună bine nu dispun de o metodă de verificare transparentă. Dumneavoastră anunţaţi îmbunătăţirea eficienţei CO2 cu 30 la sută până în anul 2020. Ce metodă de măsurare şi verificare aplicaţi?


Realizarea unui bilanţ CO2 propriu este condiţia de bază pentru succesul programului GoGreen. Numai păstrând transparenţa necesară putem recunoaşte posibilităţile pentru îmbunătăţirea eficienţei noastre CO2 şi cuantifica evoluţia noastră. De aceea am investit foarte multe resurse în sistemul “carbon accounting”, cu care să putem determina emisiile CO2 atât la noi cât şi pentru produsele noastre. Prin măsuri corespunzătoare reducem mai întâi pe cât posibil emisiile. Pentru emisiile rămase oferim apoi – certificat prin institute independente – re-echilibrarea emisiilor prin proiecte recunoscute.

 

Şi alte firme din branşa dvs. urmăresc obiective ecologice. Cum vă diferenţiaţi de competitori şi cum puteţi să vă păstraţi rolul de pionier?


Un punct foarte important după părerea mea este că sustenabilitatea la noi nu este doar un termen la modă, ci este parte integrantă din strategia concernului în toate departamentele, în toate cele 220 de ţări în care suntem prezenţi şi în toate regiunile. Tocmai am fost premiaţi cu premiul german pentru sustenabilitate 2009 pentru viziunea noastră strategic-sustenabilă. Și acum câteva săptămâni am fost incluşi în renumitul Dow-Jones-Sustainability-World-Index şi am putut convinge printre altele mai ales la criteriile din categoria “mediu înconjurător”.

 

DHL se angajează ca sponsor şi partener logistic pentru DTM (Campionatul german de touring) şi pentru Formula 1. Nu intră acest angajament în conflict cu obiectivele dvs. de protecţie a mediului?


Dar în Formula 1 nu suntem pur şi simplu sponsor. Angajamentul nostru în Formula 1 face parte din activităţile noastre regulate ca partener de logistică şi transport la nivel mondial. Pe baza experienţei noastre putem oferi un lanţ de transport eficient şi avem acces la unele dintre cele mai economice mijloace de transport, care produc puţine emisii, ca de exemplu Boeing 757. Prin coordonarea optimală de-a lungul întregului proces, evităm drumuri şi colete suplimentare şi reducem astfel emisiile dăunătoare. Sau, pentru a o spune şi mai direct: Formula 1 ar avea loc şi fără noi.

 

Cum vedeţi în general evoluţiile din domeniul sustenabilităţii şi protecţiei climei în societatea noastră? Unde mai avem de recuperat?


Protecţia climei este fără îndoială una din sarcinile cele mai importante şi brizante ale omenirii astăzi. Din păcate, soluţiile perfecte sunt greu de găsit şi trebuie rezolvate multe conflicte de interese. Evoluţia spre standarde de viaţă mai bune a fost legată de-a lungul secolelor cu un consum crescut de energie şi emisii de CO2 în creştere. Această dependenţă trebuie rezolvată, pentru a putea controla problema. Este nevoie de un efort considerabil. Sustenabilitatea va câştiga în viitor în importanţă, atât pentru individ, cât şi pentru politică şi pentru companii. Şi aici există în funcţie de ţară puncte de vedere diferite asupra ceea ce sustenabilitatea reprezintă. Important este pentru mine ca sustenabilitatea să nu fie inclusă numai formal în strategia companiei. Este mult mai important ca aspectele ecologice şi sociale să fie incluse intensiv şi holistic în acţiunile de zi cu zi ale companiei. Cu toate succesele vizibile, încă avem de străbătut un drum foarte lung.


 

Dr. Rainer Wend conduce din aprilie 2009 departamentul central Politică şi Sustenabilitate al Deutsche post DHL şi este responsabil de teme de coordonare politică, strategii de mediu şi sustenabilitate cât şi pentru angajamentul social la nivel mondial al concernului. Doctor în drept şi avocat, a fost primar al oraşului Bielefeld din 1994 până în 2003 şi din 1998 până în aprilie 2009 parlamentar din partea social-democraţilor pentru colegiul electoral Bielefeld. În parlamentul federal Wend a făcut parte începând cu martie 2002 din consiliul de conducere al fracţiunii SPD. Din noiembrie 2002 până în octombrie 2005 a condus comisia pentru muncă şi economie şi din noiembrie 2005 a fost purtător de cuvânt pe teme economic-politice al fracţiunii SPD din parlamentul federal.


Traducere Casa de Traduceri. În original, "Nachhaltigkeit als integraler Bestandteil der Konzernstrategie" apărut în KommunikationsManager,  Ianuarie 2010.
Copyright 2010 PR & CSR Romania pentru versiunea în limba română. Text reprodus cu acordul redacţiei şi al autorilor.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP