03122021

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Etica şi social media

Etica şi social media

Pin It

dan_lucaPosibilităţile de creare a unei identităţi în cadrul platformelor de socializare lasă loc celor care din lipsă de ocupaţie sau din rea voinţă se dau drept altceva decât ceea ce sunt în realitate. Este vorba de o problemă de etică până la urmă, care nu ar trebui să apară, dar totuşi, pagini false de profil pot să influenţeze greşit imaginea unei persoane.


O altă chestiune de care vreau să amintesc, exprimă neliniştea cu privire la creşterea lipsei securităţii şi confidenţialităţii odată cu dezvoltarea “internetului viitorului”. Când internetul reprezintă o imensă bază de date ale persoanelor care au profile pe reţelele sociale, este o temere care apare pe drept, şi poate dă acea senzaţie de violare a intimităţii. Dar toţi cei care folosim aceste platforme trebuie să fim conştienţi că informaţiile personale pe care le postăm pot fi văzute de ceilalţi utilizatori.

La fel ca orice nouă tehnologie, "Web 3.0" va avea, pe lângă avantajele multiple şi inconvenientele sale. Speranţa mea este că cei care se ocupă de securitatea web, vor găsi la timp soluţiile pentru protejarea identităţii şi a datelor confidenţiale.

Problema securităţii pe internet nu este numai o problemă de fiabilitate (prin erorile de proiectare), ci şi una de etică.

Am atins deja în câteva fraze de două ori acest subiect – “etica”. Ce reprezintă de fapt? Nu vreau să mă opresc asupra diversităţii domeniilor de aplicabilitate a acestei ştiinţe filosofice atât de complexe. Aţi auzit probabil destul de des de etica în afaceri sau despre etica jurnalistică, iar cei din domeniu cunosc mai multe despre “etica în PR”, ale cărei principii sunt reglementate prin Codul de la Atena.

Cel mai simplu şi mai exact însă, a fi etic înseamnă a face ceea ce trebuie, ceea ce e bine. Conform definiţiei din dicţionare, etica este “ştiinţă care se ocupă cu studiul teoretic al valorilor şi condiţiei umane din perspectiva principiilor morale şi cu rolul lor în viaţa socială; totalitatea normelor de conduită morală corespunzătoare”. Cineva foarte bine spunea că “etica înseamnă cei şapte ani de acasă”.

Respectând o conduită adecvată, cu un grad minim de rigurozitate impus, nu ar trebui totuşi să se ajungă la limbaje vulgare, imagini deocheate sau activităţi ilegale.

Comisia Europeană a discutat despre problemele inevitabile care se ivesc în mediul online şi a convenit că, pe lângă sprijinul manifestat pentru utilizarea internetului pe scară largă, este necesară stabilirea unor măsuri de siguranţă. La începutul anului 2009, apărea “Ghidul Final al Reţelelor de Acces de Nouă Generaţie”, care să asigure creşterea acoperirii serviciilor de Internet wireless şi mobil.

Dacă ne oprim asupra obiceiului de a utiliza platformele de socializare pentru a critica activitatea anumitor persoane, trebuie să amintesc din nou de etică. E păcat că pe lângă cantitatea uluitoare de informaţii disponibile, posibilităţile de entertainment şi socializare apar numeroase materiale violente sau mai puţin decente. Controversele apar şi atunci când e vorba de politică, transparenţă şi participare publică prin intermediul internetului.

E foarte importantă activitatea organizaţiilor neguvernamentale sau trimiterea de mesaje critice adresate clasei politice. Dar cred că se poate face mai mult. Pasivitatea naşte frustrări, iar angajamentul politic este necesar pentru a ajuta un stat. Trebuie însă găsită formula optimă pentru a implica populaţia. Deja, reprezentanţii celor mai cunoscute reţele sociale din lume şi-au anunţat sprijinul pentru a oferi un suport, prin intermediul platformelor lor, cetăţenilor care doresc să semneze petiţiile lansate de Iniţiativa Cetăţenească Europeană.

În concluzie, nu trebuie să privim cu dramatism peisajul web, să îi recunoaştem avantajele enorme pe care le oferă şi să nu uităm că fără etică totul îşi pierde din calitate. Etica va rămâne indiferent de domeniu o verigă indispensabilă. Chiar dacă vorbim de internet şi lumea virtuală unde anonimatul sau “pseudonimul” nu este o problemă, încălcarea regulilor de bun simţ nu trebuie încurajată.



Originar din Cluj, Dan Luca îşi desfăşoară activitatea în capitala comunitară încă din 1997, de la vârsta de 25 de ani. Combină constant activitatea academică cu cea de afaceri. Are un master în afaceri europene la Bruxelles şi deţine un doctorat în afaceri europene cu specializarea comunicare europeană. Predă cursul de “Tehnici de comunicare în UE” la universităţi din Bruxelles şi Gorizia (Italia). Este autorul a 3 cărţi despre România afacerilor europene, Bruxelles-ul european şi dilemele comunicării comunitare. Încă din 2007 a lansat blogul www.casaeuropei.blogspot.com, cu obiectivul declarat: “Este un blog de opinie despre Uniunea Europeană şi despre modul cum românii sunt afectaţi de schimbările europene contemporane”. În prezent este Directorul Reţelei Europene EurActiv, presa afacerilor europeane, cu prezenţe fizice în 15 capitale europene, precum Paris, Berlin, Madrid, Roma, Varşovia sau Bucureşti.
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logoSigla Action Global Communications web dccom LOGO nou siteGMP logo 2        Logo ThePublicAdvisors  logo oxygen site