28032024

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Marius Sescu: Regulile nescrise ale PRomovarii pe bloguri

Marius Sescu: Regulile nescrise ale PRomovarii pe bloguri

Pin It

Bloggerii sunt oameni şi aşteaptă să primească mesaje personalizate şi mai puţin formale. Eu nu pun accent pe adresarea cu dvs, dar îmi pasă dacă PR-istul care mă caută are habar cine sunt, cu ce mă ocup, ce mă pasionează. Toate sunt pe blog, e nevoie doar de un click şi le poţi afla. Un mail trimis la gramadă mă lasă rece, deoarece fiecare blogger e diferit şi modul de a-l determina să scrie despre un produs sau serviciu e diferit. marius_sescuDespre abordarea bloggerilor de către PR-işti…

Am observat că lucrurile au început să se schimbe şi în România în ce priveşte abordarea bloggerilor de către PR-işti. Poate pentru că au aparut articole cum sunt cele scrise de mine şi de alţii care criticau metodele de abordare folosite de PR-işti, poate pentru că aceştia şi-au dat seama că bloggerii nu pot fi abordaţi la fel ca jurnaliştii, poate pentru că se mai întâmplă şi minuni.

La început primeam doar comunicate seci din partea oamenilor de PR, exact cum se procedează cu jurnaliştii. Acum am ajuns să fiu contactat de către PR-işti, să primesc informaţii care îmi sunt utile şi mie, nu doar informaţii care ar fi bine să fie promovate.

Am ajuns să mi se ceară acordul de a primi mailuri de la agenţii de PR, să primesc şi o felicitare sau un tricou pentru a scrie despre lansarea unui produs sau serviciu, nu doar mailul cu ataşamente.

Partea interesantă e că lucrez în marketing şi înteleg foarte bine plusurile şi minusurile acestui dialog, fiind prins între cele două lumi. De exemplu, când am lansat optzile.ro (un proiect personal cu păreri reale despre locaţii pentru timpul liber + fotografii) am contactat şi eu alţi bloggeri pentru a-i ruga să menţioneze lansarea site-ului. Ce am făcut diferit faţă de PR-ul clasic: metoda de abordare, mai prietenoasă şi personalizată, deci am abordat oameni pe care nu îi ştiam dinainte.

Despre aşteptările bloggerilor...

Bloggerii sunt oameni şi aşteaptă să primească mesaje mai puţin formale şi personalizate. Eu nu pun accent pe adresarea cu dvs, dar îmi pasă dacă PR-istul care mă caută are habar cine sunt, cu ce mă ocup, ce mă pasionează. Toate sunt pe blog, e nevoie doar de un click şi le poţi afla. Un mail trimis la gramadă mă lasă rece, deoarece fiecare blogger e diferit şi modul de a-l determina să scrie despre un produs sau serviciu e diferit. Nu spun că bloggerii vor să primească cadouri, deşi nu se supără când le primesc, ci doar că bloggerii vor să li se arate că sunt trataţi cu respect, nu sunt consideraţi doar un mecanism de promovare. Împrieteneşte-te cu un blogger înainte de a-i cere ceva în mod expres.

Despre etică în PR şi blogging...

La PR-işti nu mă bag, sunt multe de discutat, sunt regulile industriei, sunt cele ale agenţiei sau companiei în care lucrează etc.

Dacă te referi la etica relaţiei dintre bloggeri şi PR-işti: PR-iştii care trimit un mail în care le cer bloggerilor să vorbească "de bine" despre un produs sau  serviciu vor avea, de multe ori, parte de reacţia contrară.

Bloggerii sunt, în principiu, persoane care şi-au construit audienţa şi reputaţia online pe baza sincerităţii în relaţia cu cititorii. Un cititor fidel simte când bloggerul preferat recomandă ceva în care nu crede, pentru că îi cunoaşte deja modul de a gândi şi preferinţele. Cel mai ok este ca PR-iştii să solicite feedback onest şi la obiect, pentru ca îl vor primi. Chiar şi în cazul campaniilor online derulate pe bloguri, majoritatea advertiserilor cer păreri cinstite sau articole realizate din perspectiva bloggerului, nefiind impuse criterii stricte. Asta e şi diferenţa principală între publicitatea clasică şi campaniile pe bloguri: majoritatea bloggerilor nu vor promova, nu vor susţine un produs în care nu cred.

PR Romania: Credeţi că există cazuri în care bloggerii promovează subiectiv anumite idei/produse şi nu specifică faptul că postul a fost plătit?

Sunt multe discuţii legate despre specificarea faptului că un post a fost plătit. Personal nu consider că o menţiune a faptului că un post este plătit este relevantă, cât timp opinia bloggerului este sinceră şi autentică. Ca exemplu, dacă scriu un review despre un telefon şi menţionez avantajele şi dezavantajele acestuia, ar conta pentru cititor dacă am primit bani pentru a scrie articolul ? Nu cred. E util ca bloggerul să menţioneze că acel articol a fost solicitat, dar mult mai important e să nu îşi dezamăgească audienţa, înşelându-i aşteptările.

În ce priveşte etica bloggerilor, nu există reguli scrise, legi, dar regula bunului simţ ar trebui să îi ghideze pe toţi şi cred că marea parte a celor care s-au afirmat în domeniu respectă reguli simple:
•    nu îţi minţi cititorii, fii sincer;
•    nu promova produse sau servicii în care nu crezi;
•    nu îţi schimba stilul de scris doar pentru a promova un produs sau serviciu;
•    păstrează-ţi standardele, fii obiectiv (atât cât poate fi un blogger, care are, totuşi, o părere personală, subiectivă).

PR Romania: Dacă un blogger cu trafic foarte mare intră în concurenţă directă cu publicaţiile online, atunci consideraţi că acesta ar trebui să respecte anumite norme deontologice minimale în privinţa posturilor plătite?

Există reguli de bun simţ care trebuie respectate de orice persoană care a ajuns la rangul de formator de opinii, jurnalist sau blogger. Asta nu înseamnă neapărat că aceste norme trebuie scrise. Înşelarea aşteptărilor cititorilor, transmiterea unei opinii false, acestea ar trebui evitate.

PR Romania: Care sunt cele mai uzitate moduri de a marca publicitatea sau posturile publicitare pe blog? Credeţi că acestea ar trebui să fie evidenţiate mai bine?


De regulă, la finalul articolului este menţionat cu italic un text scurt care face referire la produsul promovat şi că este un articol sponsorizat. Cum am mai spus, nu cred că trebuie să ajungem să strigăm în gura mare PUBLICITATE, PUBLICITATE…. atâta timp cât sunt diferenţe mari între un articol de pe un blog, onest, cu bune şi rele, din perspectiva bloggerului, şi un articol dintr-un ziar, unde sunt prezentate doar elementele pozitive ale produsului sau serviciului promovat. Oamenii caută acum păreri oneste, iar bloggerii asta oferă, indiferent că sunt scrise din iniţiativă personală sau solicitate de o companie.

PR Romania: Cum poate face diferenţa un cititor între posturile plătite şi cele scrise din convingerea bloggerilor?

Dacă un blogger scrie în stilul lui personal şi nu scrie doar de bine despre un produs, contează mai puţin dacă se face diferenţa sau nu. Bloggerii menţionează de obicei că un articol a fost solicitat, iar cititorii fideli sesizează atunci când un blogger îşi schimbă radical stilul sau părerile, printr-un articol solicitat. Mai important e ca bloggerul să nu uite că prioritatea lui sunt cititorii şi păstrarea acestora.



Marius Sescu este absolvent al Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, specializarea Marketing. Are o experienţă profesională acumulată în vânzări, marketing şi promovare online. Locuieşte în Iaşi, este pasionat de blogging, advertising, mediul online, social media, drumeţii şi tehnologie.
Scrie pe blog din 2007, principalele subiecte abordate fiind reclamele şi campaniile de promovare, mediul online şi, ocazional, articole cu tentă socială. Este unul dintre cei mai cunoscuţi bloggeri din provincie. MariusSescu.ro are aproximativ 1.200 vizitatori pe zi, majoritatea din Romania.
Blog personal: www.mariussescu.ro
Proiecte online demarate: optzile.ro


Material realizat de Andra Larisa Zaharia, Forum for International Communications

Copyright 2009 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP