29032024

Back Eşti aici:Home Articole Digital PR Blogurile - Metode alternative de comunicare şi promovare pentru corporaţii

Blogurile - Metode alternative de comunicare şi promovare pentru corporaţii

Pin It
În ultima vreme se constată nu numai apariţia unui număr din ce în ce mai mare de bloguri, dar şi faptul că realizatorii lor – bloggerii - încep să câştige o notorietate imposibil de negat. Blogurile câştigă din ce în ce mai mulţi utilizatori şi cititori. Atingând masa critică în timpul campaniei prezidenţiale din America în 2004, când peste jumatate dintre utilizatorii de Internet accesau pagini de blog, acest gen de aplicaţii sunt acum folosite de oamenii politici, jurnalişti, companii, ca metode alternative de comunicare.

Un blog este un jurnal updatat frecvent şi publicat pe internet pentru consumul publicului general, construit pe o platforma de CMS (Content Management System). El se diferenţiază de alte pagini prin faptul că datele sunt afişate în ordinea inversă a introducerii lor.

Blogurile oferă informaţii, comentarii, opinii despre un subiect predilect (de exemplu: politic, publicitate, ştiri locale, informaţii personale), iar conţinutul poate fi în format text, audio, video. Întregul spaţiu al blogurilor şi al bloggerilor a devenit cunoscut drept "blogosferă". Blogul modern a evoluat din jurnalele online, care erau la început doar componente updatate ale unor situri obişnuite. Odată cu evoluţia programelor care facilitează introducerea şi afisarea articolelor într-o ordine invers cronologică, procesul a devenit accesibil unui public mai larg.

Termenul weblog a fost inventat de Jorn Barger pe 17 decembrie 1997, iar forma prescurtată a apărut după ce Peter Merholz, în aprilie 1999, a spart cuvântul într-o propozitie ("we blog") în sidebar-ul blogului sau, Peterme.com. În timp, numărul blogurilor a crescut, la fiecare 5 luni ajungând să se dubleze. În noiembrie 2006,Tehnocrati - un motor de căutare pentru bloguri - ajunsese să înregistreze aproximativ 60 de milioane de bloguri.

Anatomia unui blog:

Post
Termenul folosit în limba engleză pentru fiecare însemnare ce aparţine unui blog este "post".

Comentarii
Persoanele care citesc posturile pot lăsa comentarii. Acestea pot duce la o dezbatere sau la un schimb de idei. Comentariile se găsesc fie dupa titlul postului, fie după corpul conţinutului şi pot fi citite printr-un simplul click.

Link-uri
Aproape toate posturile includ hyperlink-uri spre informaţia iniţială, sursa inspiratională sau materialul propus spre analiză /dezbatere, alte bloguri etc.

Permalink
Pentru că posturile sunt afişate în ordinea inversă postării, un permalink permite cititorului să acceseze direct postul dorit. Este un link permanent care îţi permite sa citezi un post pe o pagină care va ramâne constantă.

Trackback
Linkurile care pot fi copiate într-un nou post sau în alt blog şi care se referă la postul original se numesc trackbackuri. Acestea construiesc structura linkurilor şi cresc posibilitatea ca postul original să fie găsit, deoarece motoarele de căutare listează paginile web în funcţie de numărul de pagini care oferă link-uri spre ele.

Categorii
Un blogger poate încadra un post într-o categorie, permiţându-i vizitatorului să citeasca doar posturile care aparţin aceluiaşi domeniu.

Arhiva
Posturile vechi pot fi citite oricând, ele găsindu-se în arhiva blogului.

RSS Feed
RSS (Really Simple Syndication) este o unealtă care permite utilizatorilor să fie anunţaţi de fiecare dată când apare ceva nou pe blog, fară să îi oblige să viziteze URL-ul blogului.

Blogroll
O listă cu alte bloguri pe care bloggerul le citeşte, afişate pe pagina propriului său blog, se numeşte blogroll.

Tag
Tag-urile ajută la definirea cuvintelor cheie primare de pe o pagină web. Ele pot face parte din domenii mai largi decât cele ale categoriilor.

Blogul si compania

Un blog corporatist este un blog publicat şi folosit de o organizaţie cu scopul de a atinge nişte ţinte / parametri, care ţin fie de eficienţă, fie de promovare. El poate deveni faţa umanizată a companiei, contactul direct cu lumea consumatorilor sau expertul de care clienţii au nevoie. Aşadar, un blog corporatist este, înainte de toate, un liant între companie şi clienţi. Blogurile corporatiste pot fi interne sau externe.

Blogul intern. Ajută-ţi angajaţii

Blogurile interne sunt instrumente puternice de comunicare şi informare, accesibile unei comunităţi închise, care au drept scop stimularea / motivarea sau ajutarea membrilor acesteia.

Există organizaţii mari care au cel puţin câteva bloguri interne, specializate în funcţie de targetul sau de scopul lor şi chiar încurajează angajaţii să îşi creeze bloguri interne (Google, DrKWSUN, IBM, Microsoft, HP, Macromedia).

Potrivit Financial Times din 11 aprilie 2006, aceste tehnologii de networking (bloguri, wiki) încurajează noi modalităţi de colaborare între angajaţi, mărind astfel productivitatea. De exemplu, IBM avea în iunie 2005 un număr de 30 913 de posturi, 13 155 de comentarii, cu o medie de 1 255 de posturi pe lună în ultimele 6 luni, dupa cum menţionează Philippe Borremans, PR Manager la IBM Belgia & Luxemburg. Majoritatea blogurile IBM sunt interne.

De ce sa implementezi un blog intern?

•    Este practic. De multe ori blogurile sunt mai utile şi mai practice decât emailurile, deoarece numărul de emailuri primite în fiecare zi de o persoană este mare, acestea nu sunt arhivate întotdeauna, iar informaţia se poate pierde.
•    Informaţia este uşor de urmărit. Sistemul de afişare în ordine invers cronologică este uşor de urmărit. În plus, tehnologia RSS, suportată de toate browserele noi (Firefox, Opera, Safari, IE7), permite vizualizarea ultimelor apariţii pe blog fără a necesita accesarea URL-ului blogului.
•    Implică angajaţii. Atunci când deciziile sunt afişate şi comentate deschis, angajaţii se simt implicaţi în procesul de decizie, nu se simt ignoraţi şi îsi pot astfel împartăşi propriile opinii, comentarii privind compania sau proiectele acesteia.
•    Sporeşte creativitatea. Fiind un mediu interacţional deschis, ce poate foarte uşor să se transforme într-o conversaţie live pe internet, blogurile permit găsirea unor idei noi şi o colaborare spontană. Comentariile sau posturile unor membri îi pot inspira pe alţii, aşa cum o idee comentată poate fi îmbunatăţită prin implicarea mai multor oameni. Opiniile diferite duc la dezbateri,creând astfel un cadru organizat pentru discutarea unui proiect sau a unei idei.
•    Pot fi o alternativă la întâlniri. În cazul companiilor mari, când întâlnirile dintre angajaţi nu se pot materializa fie din cauza distanţei, fie din cauza programelor suprapuse, blogurile ajută membrii aceleiaşi comunităţi să comunice.
•    Căutarea devine mai uşoară. Blogurile folosesc tag-uri, şi nu directoare, acest lucru făcând procesul de căutare mult mai uşor decât în cazul email-urilor. Pentru a ajuta angajaţii, unele companii îşi creeaza propria taxonomie pentru tag-uri.
•    Oferă o privire de ansamblu. Blogul intern oferă o privire de ansamblu asupra companiei, pentru că integrează toate opiniile şi comentariile sub aceeaşi umbrelă.
•    Este util în cazul echipelor eterogene.
•    Blogurile sunt instrumente utile atunci când se lucrează cu echipe heterogene pentru proiecte. Acestea permit integrarea rapidă a angajaţilor şi le oferă o bază de date necesare adaptării.
•    Conţinutul este livrat rapid, la costuri reduse. Conţinutul ajunge la membri în timp real, iar costurile de implementare sunt reduse.

Cum reactionează companiile

De multe ori există o lipsă de interes în ceea ce priveste blogul ca mijloc de informare, acesta fiind mai degrabă privit ca un canal informal de comunicare între angajaţi. De aceea blogurile nu sunt luate în serios şi exploatate la adevarata lor capacitate. Există o teama generală că informaţiile nu vor putea fi controlate şi de aceea se insistă pe impunerea regulilor. Pentru a rezolva acest lucru, trebuie să fie clar că utilizarea blogurilor este definită ca parte a unei strategii, planificată şi comunicată sub forma unor reguli. Ce se poate sau nu afişa trebuie să fie clar pentru toata lumea. Însă, datorită formatului, angajaţii nu ar trebui să confunde documentele oficiale cu posturile blogului, formatele fiind diferite.

Timpul consumat este o altă întrebare pentru manageri. Angajaţii vor citi şi scrie pe blog în timpul programului de muncă. Pe un blog intern, informaţiile afişate ar trebui să îi ajute pe cititori să îşi îndeplinească sarcinile şi să obţină datele de care au nevoie, feed-back sau idei. Aceste lucruri sporesc productivitatea, comunicarea realizându-se mult mai uşor. Deci nu este vorba de un timp pierdut. Potrivit unui studiu realizat de Centrul de Cercetare de Marketing al Universitatii Dartmouth Massauchusetts, la care au luat parte 78 de bloggeri de succes, 58% dintre persoanele intervievate au mărturisit că timpul pe care îl consumă zilnic întreţinând blogul este între una şi două ore.

Blogul ca metodă de promovare/ interacţionare face parte din noua generaţie de aplicaţii de software. Deşi în ceea ce priveşte blogurile personale piaţa se lărgeşte repede, la nivel corporatist încă nu putem vorbi de o acoperire uniformă a pieţei. Un mic exerciţiu de imaginaţie: când suni la call service ai prefera să vorbeşti cu un robot sau cu un angajat? Acelaşi lucru e valabil şi pentru clientul tău: când deschide pagina web ar aprecia dacă ar vedea şi altceva decât un simplu catalog de prezentare.

Studiul a fost realizat de TreeWorks, companie specializată în web based communication şi interactivity solutions. TreeWorks a dezvoltat ZeList, topul blogurilor româneşti care permite descoperirea unor bloguri similare, descoperirea blogurilor în funcţie de taguri, studierea evoluţiei unui blog din punct de vedere al popularităţii sale, etc.
Articol reprodus cu acordul TreeWorks
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP