29032024

Back Eşti aici:Home Articole PR cultural Iniţierea comunicării în mediul online a TNB a fost o provocare profesională extraordinară

Iniţierea comunicării în mediul online a TNB a fost o provocare profesională extraordinară

Pin It
claudia_carligClaudia Cârlig a ocupat timp de 3 ani funcţia de şef al departamentului de Comunicare şi Relaţii Publice al Teatrului Naţional Bucureşti. În interviul ce urmează, Claudia ne vorbeşte despre experienţa acumulată în cadrul TNB şi despre pasiunea sa pentru PR-ul cultural.


Ce presupune activitatea de comunicator al TNB?


Voi răspunde la această întrebare la timpul trecut, relaţia mea profesională cu Teatrul Naţional luând sfârşit în luna iulie a acestui an după o colaborare de trei ani. În această perioadă, cât timp am condus serviciul Comunicare şi Relaţii Publice, m-am ocupat împreună cu echipa mea de toate activităţile de comunicare, promovare şi relaţii instuţionale ale Teatrului Naţional din Bucureşti.

Desigur, una dintre cele mai importante şi mai incitante activităţi este aceea de promovare a premierelor, premierele fiind „produsele” noi ale unui teatru. În fiecare stagiune pregăteam până la nouă spectacole noi şi fiecare premieră reprezenta şansa de a lucra cu o echipă artistică nouă. Activitatea de documentare era o parte importantă la fel de importantă ca aceea dedicată strategiei. După aceea redactam comunicatele de presă şi mesajele cheie pentru fiecare media, alegeam fotografiile, stabileam interviurile. Cu 10 zile înainte de premieră începeam promovarea în paralel cu protocolul premierei, una dintre activităţile esenţiale din „bucătăria” unei premiere. După premieră alegeam fragmente din cronici, urmăream vânzările şi începeam să lucrăm pentru premiera următoare.

Iniţierea unei comunicări online care să atragă un public activ şi tânăr a fost o provocare profesională extraordinară care nu a întârziat să dea roade. După ce am refăcut pagina de internet a Teatrului Naţional, am creat o bază de date ce conţine peste 5000 de spectatori care primesc săptămânal newsletterul teatrului, iar pagina noastră de Facebook are peste 5000 de fani. Pentru mine nu a mai fost o surpriză numărul record de peste 207.000 de spectatori pe care Teatrul Naţional l-a atins în anul 2009.  

Atunci când nu pregăteam lansarea premierelor, organizam evenimente care să asigure Teatrului o comunicare instituţională. Aşa a fost expoziţia TOMOgrafii, a artistului fotograf japonez Tomoaki Minoda, cea care a reunit în anul 2007 portretele alb-negru celor 117 actori TNB sau evenimentul dedicat închiderii stagiunii 2008/2009, Sărbătoarea muzicii, care a avut-o ca invitat special pe soprana Angela Gheorghiu.

Care consideraţi că sunt atuurile comunicării TNB în comparaţie cu alte teatre din Bucureşti/ţară?

Primul atu al comunicării TNB în comparaţie cu alte teatre şi chiar instituţii culturale din ţară este că are (sau avea) un departament special creat pentru comunicare şi relaţii publice. Din câte ştiu, în multe teatre din Bucureşti şi din ţară, de obicei, secretarul literar se ocupă şi de comunicare şi de promovare. Uneori într-un teatru cu maximum cinci premiere pe an şi o sală de 300 de locuri o singură persoană este suficientă, deşi poate că şi în acele teatre ar fi nevoie de un profesionist. Dar pentru un teatru de mărimea Naţionalului, care are o activitate atât de intensă, cu peste 30 de spectacole în repertoriu, între şapte şi nouă premiere pe an şi foarte multe evenimente speciale, se impunea existenţa unui astfel de departament.

Al doilea atu, în opinia mea, a fost deschiderea către comunicarea online. Am făcut eforturi continue să îmbunătăţim permanent www.tnb.ro şi mi-am dorit de la bun început ca aceasta să fie în primul rând un mijloc de informare şi în al doilea rând unul de promovare. Am depus o muncă intensă împreună cu colegii mei şi o echipă de voluntari timp de două veri pentru a realiza biografiile profesionale integrale ale celor peste 100 de actori TNB şi colaboratori, listele stagiunilor anterioare, ale premierelor. Am vrut ca site-ul TNB-ului să fie sursă primară de informare şi aşa s-a întâmplat, multe cv-uri şi fotografii ale actorilor fiind preluate uneori integral de către media. Am încercat de asemenea să recuperăm o mică parte a istoriei Teatrului Naţional şi s-o oferim unui public tânăr îndrăgostit de teatru, dar mai sunt atât de multe de făcut în această direcţie! 

Pagina noastră de Facebook este cea mai activă pagină a teatrelor din România, locul online unde, stagiunea trecută, am oferit prin concursuri invitaţii la premiere sau la evenimente speciale, fotografii din culise şi uneori amănunte legate de munca noastră în organizarea premierelor. Radu Beligan şi Victor Rebengiuc sunt unii dintre miile noştri de fani, comentând alături de spectatori pe wall-ul teatrului, urmărind cu interes postările noastre. Desigur, pentru comunicarea online cu tot ceea ce presupune ea, Teatrul Naţional are o persoana dedicat acestei activităţi.

Ion Caramitru afirma într-un interviu : “avem depăşiri de până la 180% la numărul de spectatori şi la bilete vândute”. Ce rol a jucat departamentului de comunicare în această creştere a numărului persoanelor care vă trec pragul?


Cred că pentru profesioniştii din comunicare, publicitate, PR, social media răspunsul la acestă întrebare se regăseşte în răspunsurile anterioare. Pe ceilalţi îi sfătuiesc călduros să meargă la teatru!

Cum reuşeşte TNB să se adreseze unui public atât de variat din punct de vedere socio – demografic?

Având patru săli şi o gamă atât de variată de actori şi de propuneri dramatice, Teatrul Naţional oferă inevitabil produse culturale diverse. Rolul nostru era ca aceste oferte să ajungă la grupurile lor ţintă, folosind instrumente şi canale de comunicare diferite. Atunci când începeam promovarea unei premiere, de exemplu, comunicam pe toate canalele posibile: presă, TV, radio, internet, social media, cu mesaje diferite şi uneori cu nume de afiş diferite. Şi mai este un aspect important: preţul biletului la Naţional variază de la 6 lei pentru studenţi si pensionari până la 50 de lei, la unele spectacole, fapt ce oferă accesibiltate aproape tuturor categoriilor sociale.
Uneori însă, chiar şi în artă şi cultură, încerci să creezi special pentru un anume public ţintă. De la acest gând al departamentului pe care îl conduceam a pornit proiectul “Şapte dintr-o lovitură” de Lia Bugnar, spectacol pe un text scris anume pentru cei şapte actori nou angajaţi ai Teatrului Naţional. De la acesta şi de la dorinţa de a propune publicului spectator o echipă tânără de artişti. A fost pentru prima dată în România când un teatru a comisionat un text dramatic unui dramaturg, iar experimentul artistic s-a dovedit a fi şi un succes de casă. 

In activitatea fiecărui practician de relaţii publice, feedbackul primit din partea publicului joacă un rol foarte important. V-aţi confruntat până în prezent cu critici din mediul online? Dacă da, care a fost reacţia d-vostră?


Lansasem site-ul pentru care lucrasem intens peste şase luni de zile. Avea totuşi câteva hibe. Au existat multe reacţii pozitive, dar au fost şi unele critici referitoare la lansarea lui timpurie. Numărul mare de utilizatori unici mi-a demonstrat însă nevoia urgentă de a avea o pagină de internet funcţională care putea fi şi a fost îmbunătăţită pe parcurs. În prezent www.tnb.ro are o medie de 45.000 de vizitatori unici pe lună, în lunile active de stagiune.


Claudia Cîrlig a terminat Universitatea din Bucureşti, Deapartamentul de Comunicare şi Relaţii Publice. După o carieră în marketing, comunicare şi televiziune în domeniul privat, din anul 2007 şi până în iulie 2010 a condus departamentul de Comunicare şi Relaţii Publice al Teatrului Naţional din Bucureşti. În martie 2010 a fost international fellow în management cultural la Kennedy Centre, Washington DC, unul dintre cele mai importante centre culturale din Statele Unite, iar din octombrie 2010 va fi masterand al Universităţii Warwick, Marea Britaie în domeniul politicilor culturale europene şi al managementului cultural.

Interviu realizat de Raluca Rogoz, Editor PR Romania. Copyright 2010 PR Romania, Forum for International Communications
Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP