18092021

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Reflecții după 25 de ani de antreprenoriat. În dialog cu Cătălina Rouseau, President BDR Associates Communication Group

Reflecții după 25 de ani de antreprenoriat. În dialog cu Cătălina Rouseau, President BDR Associates Communication Group

Pin It

Catalina Rousseau BDR Associates

Cătălina Rousseau este comunicatorul care preferă răspunsurile clare şi fără echivocuri. În noiembrie 2020 s-au împlinit 25 de ani de când a fondat BDR Associates, agenţie independentă de relaţii publice şi unul dintre pionierii industriei locale de profil. Un model antreprenorial ‘de cursă lungă’ care a reuşit să-şi extindă operaţiunile chiar şi dincolo de graniţele României, bucurându-se constant de afilierea la reţeaua internaţională Hill+Knowlton. Am stat de vorbă cu Cătălina despre ce mai înseamnă să fii comunicator în România de azi, despre începuturi, antreprenoriat şi pionierat într-o industrie tânără, toate extrase dintr-un parcurs profesional remarcabil care acoperă un interval de un sfert de secol.

Dragă Cătălina, în urmă cu 25 de ani porneai la drum în aventura numită BDR Associates. Privind în urmă, cum v-ați descurcat?

Este un moment fantastic în viața agenției. Un sfert de secol de argint. O călătorie grea, cu suișuri dificile urmând visul și aspirația de a atinge stelele, așa cum se întâmplă în orice început de drum, dar și cu coborâșuri abrupte, dezamăgiri din care revenirea era grea. Am urcat un munte, pe cărări neumblate, desțelenind. Am trăit momente memorabile, în care s-au amestecat râsul adus de “trăsnăi în echipă”( cum ne-a scris, amintindu-și de perioada în BDR, o fostă colegă), cu dureri sau lacrimi ocazionale când ambitițiile noastre nu erau atinse, dar au triumfat întotdeauna marile realizări. Succesul nostru, vârful muntelui pe care l-am urcat cu obstinație și îndărătnicie, ghidându-ne doar după valori universal acceptate în profesia noastră, respectând etica și moralitatea profesională a meseriei noastre, a fost posibil datorită oamenilor care au trecut sau au rămas îndelungat, în agenție, cei ce dau dimensiunea a ceea ce am construit, în călătoria noastră de 25 de ani: echipa BDR, the Braves. 😊

Ne-am descurcat, cum spui, frumos și suntem mândri de tot ce am desăvârșit în cei 25 de ani: de la pionieratul în domeniul PR, și apoi în comunicarea strategică pe care am introdus-o în România, la afilierea, timpurie pentru piața locală a comunicării, la mari grupuri de comunicare ce performează la nivel global; de la deschiderea unor operațiuni de referință, în alte piețe, la aducerea în piața noastră a celui mai reputabil program de branding la nivel mondial și mă refer la binecunoscutul Superbrands și remarcabilele sale gale, în care brandurile României strălucesc; de la primul mare trofeu internațional acordat unei agenții românești, pentru perfomanța în comunicare, obținut într-o întrecere globală (e vorba de renumitul Sabre Awards), la multe alte premii ce au urmat, culminând însă cu recunoașterea noastră ca lideri confirmați ai comunicării strategice în România, prin invitarea în nenumărate jurii internaționale de specialitate, printre care și Romanian PR Award; de la formarea a zeci și sute de profesioniști în domeniul nostru creativ, la contribuția decisivă adusă dezvoltării industriei comunicării, în România, ultima implicare relevantă fiind în afilierea ARRP la ICCO. Adaugăm și activitățile de responsabilitate socială prin sprijin permanent, de-a lungul acestei călătorii acordat diverselor cauze purtătoare de valori, deci susținerea pro bono cu competențele noastre, a multor instituții, de la Crucea Roșie la Casa Regală a României. Totul a fost, însă, posibil datorită oamenilor de excepție care s-au alăturat agenției. Pentru mine a fost și este un privilegiu să lucrez cu profesioniști de asemenea calibru, oameni valoroși cu care am rămas în comunicare peste ani, și suntem prieteni. Lor, celor de ieri și de azi, le dedicăm campania noastră aniversară, pe Facebook și pe LinkedIn. Fie că ei performează în alte domenii, în țara noastră sau viața i-a purtat către alte zări, în țări din Europa, în UK, pe continentul American, în SUA sau Canada, în Orientul Mijlociu, în Asia Centrală sau sudul Africii, ei sunt, alături de veteranii din agenție și de ceilalți colegi de astăzi, centrul universului BDR Associates. Oamenii sunt inima vie a oricărei izbânzi profesionale, pe care 25 de ani de activitate o confirmă magistral.

Cum arătau planurile Cătălinei Rousseau la început de drum? Cum e BDR după 25 de ani?

Îmi doream proiecte mari de informare, educare și comunicare a valorilor care puteau contribui esențial la progresul societății, la behavior change, schimbarea de mentalitate și de atitudine, deschiderea către orizonturile largi în care, îmi imaginam eu, competența va triumfa. Azi nu mai gândesc chiar la fel, asistând, în ani la procesul de inversare a valorilor, ritmul alert către o lume nouă, în care și-au făcut loc de multe ori mediocritatea, spiritul doct și nevizionar, sau practicile neetice.

Ce te-a făcut să te îndrepţi spre această profesie? Poți detalia această perioadă de început?

Un fapt de viață care m-a pus într-o mare dificultate la început de carieră, și m-a obligat să îmi forțez limitele: eram proaspăt angajată la Deloitte, care tocmai ce intrase în România, nu înțelegeam prea bine domeniul cifrelor, eu filolog fiind, după câteva luni când tocmai când îmi propuneam să schimb direcția, șeful meu de atunci, Eric Olcott, cel care a fondat Deloitte România de altfel, mi-a cerut să mă implic într-un proiect global, câștigat de companie la Washington, cu finanțare USAID. Proiectul global includea componente de comunicare pentru diverse piețe, printre care și România. Nu știam nimic despre asemenea proiecte, despre finanțări, mod de lucru și așa mai departe. Strategia de comunicare pentru România, bazată pe ampla cercetare de piață derulat de KRC New York , în care a fost implicat și reputatul sociolog Alin Teodorescu, fondatorul IMAS, fusese elaborată de către Sawyer Miller Group, prima agenție de comunicare strategică cu care am intrat în contact în America și de la care am învățat foarte mult. Strategia urma să fie prezentată la Washington în fața oficialilor guvernului american, inclusiv USAID, ca finanțator. În echipa de prezentare de la Washington, eram cea mai mică în angrenaj, neimplicată în cercetarea preliminară, sau în redactarea strategiei și a slide-urilor prezentării. Însă, în dimineața prezentării organizate la sediu SMG s-a produs o criză ce părea insurmontabilă, chiar în momentul în care oficialii USAID intrau pe ușa sălii de conferință la sediul agenției din Washington DC: consultantul american, desemnat lider inițial de proiect, cu misiunea de a face prezentarea, a clacat. În sala de conferință fuseseră invitați doar șefii companiilor implicate, care nu cunoșteau detaliile prezentării și mai eram și eu acolo, mai mult de culoare, ca româncă… Pe scurt: șeful Sawyer Miller a rostit câteva remarci de bun venit și apoi, fară să mă avertizeze în prealabil, m-a anunțat către client ca fiind cea care va susține prezentarea, el neștiind că eu habar nu aveam de conținutul ei. A fost un moment intens pentru cei de la agenție, de la institutul de cercetare dar și pentru colegii mei de la Deloitte USA chemați din curtoazie, pentru că ei toți știau că nu cunoșteam nici cercetarea și nici strategia create. În capul meu s-a făcut vid … apoi m-a izbit inspirația, născută probabil dintr-o foarte mare frică: am zâmbit foarte larg, am mulțumit pentru onoare și am propus ca materialul în sine să fie păstrat pentru mai târziu, ca document de analiză individuală a oficialilor (avem copii pentru toată lumea) și să dedicăm prezentarea unui singur scop: de ce avea nevoie România de un asemenea proiect de informare, educare și comunicare? Am vorbit cam două ore, cu mult patos, despre trecutul comunist, prezentul incert al unui popor nedeprins cu economia de piață și valorile ei și am ridicat temperatura în sală, vorbind despre cum bunicii mei ascultau, seara, Europa liberă la un radio mititel, tot așteptând să vină americanii, așa cum de fapt sperau și așteptau toți românii și iată că, după 50 de ani, ei veneau în sfârșit spunând ” Bună dimineața, România!’ (slogan născut la o ceașcă de cafea, în gara centrală din New York 😊) Abia când am terminat de vorbit, mă înflăcărasem, recunosc, am realizat liniștea care se lăsase în sala de conferință … apoi, Mark Karnes, înalt oficial al USAID, prezent în sală, s-a ridicat în picioare și a început să bată din palme și după el, toți ceilalți…. salvasem prezentarea, salvasem proiectul și, foarte important, salvasem bugetul! Așa s-a născut campania “Bună dimineața, România!”, cea care m-a inspirat, când am pășit acum 25 de ani, în antreprenoriat, căci BDR înseamnă Bună Dimineața, România. Mentorul meu suprem, căruia îi voi fi mereu recunoscătoare pentru cum m-a făcut să cred în mine, este fostul meu șef, americanul Eric Olcott, rămas un mare prieten.

Ce-ai descoperit despre tine însăți în 25 de ani de antreprenoriat? Profesia de comunicator ți-a influențat în vreun fel convingerile personale?

Lucrul esențial descoperit și confirmat în ani este că profesionalismul și valorile înving. Cel mai mare câștig este încrederea în mine și curajul de a transmite altora valori și de a forma oameni conform principiului că omul sfințește locul. Valorile mele sunt cele cu care am crescut, transmise de bunici și de părinți, de profesorii mei din școală și din Universitate. Nu am căutat niciodată celebritatea dar ea a venit pe neștiute și mă bucur că am atâția adepți ai valorilor în care am crezut și că atâția oameni remarcabili s-au alăturat agenției și au îmbogățit-o cu propriile lor valori neprețuite. Doar așa construim, doar așa rezistăm într-o piață concurențială, nu întotdeauna dreaptă, etică sau loială.

Cât de departe te gândești să duci agenția?

BDR și-a cucerit o faimă internațională și o reputație impecabilă. Agenția merge mai departe, urcând încă un munte, prin oamenii ei de ieri și de azi. Mulțumesc veteranilor din agenție Petruța, Raluca, Sorin, Dan, Florin, Corneliu, Ada, Simona, Lavinia, Marcel, dar și partenerilor mei, Alexandra, alături de care am început călătoria, precum și lui Tudor, care ni s-a alăturat pe parcurs. Avem de ani de zile aceiași colaboratori extraordinari, pe diverse segmente de activitate, printre care Selena, Dana, Laura, Paula, Nicu, avem aceiași furnizori de servicii, cu care suntem într-o relație tradițională, Silviu Bratosin sau Daniel Gonț sau echipa Best Print, sau cei de la Ipsos, sau Mihai Iorga, ca să numesc doar câțiva dintre cei care au participat activ, în ani, la succesul BDR și ne-au devenit între timp și prieteni. Ce încerc să spun este că am construit deja viitorul cu o echipă de excepție și că toți cei amintiți aici, dar și mulți alții, au contribuit la succesul BDR și la livrarea rezultatelor la cele mai înalte standarde profesionale în comunicare, tuturor clienților noștri prestigioși și respectați. Le mulțumesc, din inimă!

Un gând pentru tinerii aspiranți la o carieră în PR?

Urmați modele, rămânând voi înșivă, construiți valoare, dacă vă doriți o carieră în comunicare rezistentă în ani. Talentul, creativitatea, inovația sau studiile înalte sunt importante, dar nu suficiente, dacă ele nu îmbracă un caracter format frumos și puternic, fiți modești și acceptați că nu știți niciodată suficient, și că viața și profesia sunt un continuu proces de învățare. Așa veți reuși! 😊


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          Sigla Action Global Communications web dccom LOGO nou siteGMP logo 2        Logo ThePublicAdvisors