20102020

Banner BDR JA News
Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Bogdana Butnar: Credibilitatea pe Twitter -punctul de cotitură dintre zvon şi ştire

Bogdana Butnar: Credibilitatea pe Twitter -punctul de cotitură dintre zvon şi ştire

Pin It

bogdana_butnarPotrivit unui studiu realizat anul trecut de către Harvard Business School, bărbaţii urmăresc mai mulţi bărbaţi pe Twitter, însă mai multe femei pe Facebook. Iar asta deoarece, spun cercetătorii, poţi afla mai multe date despre o persoană accesând profilul acesteia de pe Facebook. Este Twitter mai degrabă o platformă de comunicare, iar Facebook o platformă de identitate?
Mi-e greu să contrazic ceva scris de Harvard, însă cred că explicaţia e mai simplă. Pe Facebook există poze şi likes, un stil de comunicare mai informal şi mai intim în acelaşi timp, iar acesta este motivul pentru care oamenii se împrietenesc cu persoane de sex opus mai uşor. Pe de altă parte, Twitter obligă la un tip de comunicare mai fact-based. Aşa că, depinzând de sensul pe care l-aţi dat cuvântului "comunicare" din întrebare, aş zice că Twitter este o platformă de diseminare de informaţie vs. Facebook, care este o platformă de relaţionare.


Metoda clasică de a avea mai mulţi followers constă în a da following la cât mai multe conturi. Cât de utilă credeţi că este aceasta? Ce alte tool-uri aţi recomanda pentru a creşte numărul de followers?

Eu nu recomand decât un singur tool pentru creşterea numărului de followeri: conţinut interesant. Să dai follow ca să primesti follow mi se pare o strategie interesantă şi care a dat rezultate la mulţi, însă pe mine mă interesează mai ales să comunic lucruri care spun ceva despre ce gândesc, despre cum gândesc, despre cum încerc să fac lucrurile mai bine, despre ce mi se pare interesant şi demn de a fi discutat. Cred, cu sinceritate, că oamenii pot recunoaşte instinctiv ceva demn de urmărit şi apoi îl vor urmări şi cred că metoda asta funcţionează pentru oricine. Nu mi-am făcut niciodată strategii de câştigare de followers, însă presupun că exista lucruri de bun simţ de făcut de genul să dai reply, retweet sau să adresezi întrebări unui cont pe care vrei să îl adaugi.

 

Uneori, Twitter generează ştiri mult mai repede decât o face mass media clasică. Cât de credibile sunt ştirile apărute mai întâi pe Twitter?
Ştirile sunt credibile atunci când cineva îşi asumă responsabilitatea pentru ele, le verifică din diverse surse şi le publică într-un mediu cunoscut şi consacrat. Altfel, ştirile sunt zvonuri. Iar Twitter nu este un ziar consacrat, unde utilizatorii sunt jurnalişti ţinuţi de etica profesiei lor. Twitter este o platformă de sharing unde oricine poate să posteze orice. Nefiind cenzurat de nimeni şi neavând vreo responsabilitate morală sau etică faţă de utilizatorii săi, alta decât să se asigure că posturile apar şi totul merge tehnic cum trebuie, Twitter nu are cum să concureze în aceeaşi paradigmă cu media clasică. Nu e treaba lui să facă asta pentru că responsabilitatea pe Twitter nu e una colectivă, ci una individuală. Credibilitatea stă în mâinile utilizatorilor, deci la evaluare trebuie avuta în vedere nu atât credibilitatea platformei, ci cea a indivizilor care o folosesc. Ce ştiu cu singuranţă este că Twitter generează mai multe posibile ştiri decât media clasică. Dacă aceste  "posibile” rămân la nivelul de zvon sau ajung ştire credibilă depinde exclusiv de cel care a lansat informaţia.

Care considerati că este soluţia pentru o companie care îşi doreşte să creeze o comunitate şi un dialog cu stakeholderii săi pe Twitter?

Să aibă un CEO curajos, un director de comunicare cu bun simţ şi nişte produse cel puţin bunicele.

Care este topul primelor trei branduri pe care le apreciati pe Twitter şi de ce?

The Guardian este singurul brand per se pe care îl urmăresc şi apreciez. În rest, specific pe Twitter, nu pot spune că am un exemplu de brand care a reuşit să mă convingă că merită să îl adaug la lista mea de Following. Pe de altă parte, eu am o politică foarte restrictivă referitor la conturile pe care urmăresc. În speţă încerc să nu depăşesc niciodată 12-13.

Dar topul primelor trei branduri care au dat greş în comunicarea pe Twitter?

În România nu am exemple clare. Însă, din câte ştiu, cei de la Exxon au avut o problemă pentru că s-au trezit cu un cont fake pe Twitter, iar modul în care au gestionat această situaţie a fost mai degrabă pueril.


Bogdana Butnar este Director de Strategie şi MD al MRM WorldWide România, compania de interactive a McCann WorldGroup. A fost pe rând Brand Manager şi Director de Comunicare Rompetrol, strategic planner la Headvertising şi Senior Strategic Planner în McCann. A rămas constant om de comunicare, împătimit al online-ului, blogger. În timpul liber Bogdana este şi Project Manager al APG România.


Interviu realizat în Iunie 2010 de Rebeca Pop, Forum for International Communications

Copyright 2010 Forum for International Communications
Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web