28102020

Back Eşti aici:Home Opinii Seniori despre PR Clientul nostru, Regele nostru. Sau?

Clientul nostru, Regele nostru. Sau?

Pin It
adrian_gogSintagma “clientul nostru, stăpânul nostru” a fost şi este des promovată în băncile facultăţii de marketing, dar mai ales de cumpărătorul ofticat de serviciile care i-au fost oferite de către vânzătorul plictisit şi nemulţumit. Bineînţeles că în relaţia de vânzare-cumpărare, clientul este cel care trebuie mulţumit şi încântat mai presus de orice. Însă am observat că, mai ales în domeniul consultanţei, dorinţa unor clienţi de a fi trataţi ca Stăpăni, ba mai mult ca Regi, poate dăuna grav relaţiei tale cu ei şi mai ales succesului pe care încerci să-l zideşti în cariera ta de PR-ist. Profesia noastră cere respect, însă un alt tip de respect decât cel pe care îl întâlneşti într-un magazin de haine, unde câte o minciună nevinovată te ajută să vinzi repede şi să-ţi atingi targetul pe ziua respectivă. În PR lucrurile stau altfel. Aici ne întâlnim cu relaţii.

Profesionistul în PR acţionează pentru scopurile clientului, are autoritate profesională. Scopul lui este să lucreze la problema clientului şi nu să-i aprobe mofturile. El trebuie să treacă peste “inconfortul” clientului de a i se spune ce şi cum. Ca şi PR-işti avem obligaţia de a-i împiedica pe clienţii noştri să gafeze. Motivul pentru care s-a apelat la serviciile tale este pentru a aduce o schimbare şi nu pentru a confirma sau aproba poruncile Regelui.

Cu siguranţă aţi întâlnit clienţi cărora a trebuit să le explicaţi care e diferenţa dintre relaţii publice şi relaţiile cu publicul, de ce comunicarea şi identitatea companiei (sau a produsului) sunt la fel de importante ca serviciul sau produsul în sine, ca la scurt timp să primiţi de la acelaşi client indicaţii despre cum se scrie un comunicat, cum se organizează un eveniment sau de ce e mai uşor să plătim presa pentru a se publica materialul. Renumita afirmaţie "România are 22 de milioane de antrenori!" se aplică şi în cazul PR-ului: "România chiar are 22 de milioane de PR-işti!". Cu toţii avem impresia că ne pricepem şi ştim cu ce se mănâncă, iar apoi ne mirăm de ce gustul e amar. Când te întâlneşti cu un astfel de client, spune “stop joc!”, ia adânc o gură de aer şi oferă-i lucrul pentru care te-a şi chemat: consultanţă.

Situaţiile în care dai din cap la cerinţele clientului, tratându-l ca pe un adevărat Rege, trebuie evitate. Chiar dacă nu o să-i placă lucrurile care trebuie spuse, un PR-ist trebuie să o facă! Profesia o cere! Clientul trebuie adus cu picioarele pe pământ şi transformat din Rege în Partener. Crizele nu pot fi rezolvate dintr-o singură direcţie, presupun un dialog, o colaborare şi mai ales... sinceritate. Identitatea companiei (a produsului) este cu siguranţa alta în ochii clientului (mult mai subiectivă) decât în ochii consultantului de PR. O relaţie sănătoasă cu presa nu poate fi construită pe "aşa mi-a zis clientul", ci ea presupune o schimbare radicală a valorilor corporatiste referitoare la mass-media.

Cum poţi aduce Regele cu picioarele pe pământ? Fii sincer - chiar dacă doare, îţi va mulţumi mai târziu. Fără linguşeală - dăunează sănătăţii şi respectului de sine. Gândeşte în perspectivă - să dai din cap la comanda clientului doar pentru a vinde un proiect sau un serviciu te poate lipsi de o relaţie de durată care va fi mult mai profitabilă (pentru ambele părţi). Un feed-back reciproc - ascultă-l şi fă-te ascultat! Construieşte o relaţie - nu un proces de vânzare-cumpărare.

În concluzie: a murit Regele, trăiască Regele! trăiască Partenerul!



Adrian Gog este managing partner în cadrul agenţiei PR & MORE şi lucrează în domeniul PR de aproximativ 7 ani. Până în prezent a oferit consultanţă unor clienţi ca: Rombat, Simacek, Raiffeisen Banca Pentru Locuinţe, Iulius Mall, Kronospan, Roşia Montană Gold Corporation, Venta Group, Solaris Shopping Park, Michelin, Transilvania Jazz Festival, Medcenter, AstraZeneka şi mulţi alţii.Consultanţa oferită a fost premiată cu 4 premii Romanian PR Award: doua premii Silver Award for Excellence pentru campaniile: Decide Singur (client: Kronospan - 2007) şi Roşia Montană, prima comunitate minieră în Cartea Recordurilor (client: Primăria Roşia Montantă - 2010) şi două premii Gold Award for Excellence pentru campaniile: Cel mai mare mall din România (client: Iulius Mall - 2008) la categoria Comunicare Corporatistă şi Atinge Polul Pozitiv în Comunicare (client: Rombat - 2008) la categoria CSR.
Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.
Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web