08082020

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Mara Gojgar, Confident Communications: Lipsa de etică în PR este pe ‘persoană fizică’

Mara Gojgar, Confident Communications: Lipsa de etică în PR este pe ‘persoană fizică’

Pin It

MaraGojgar Confident-web

Oamenii de PR trebuie să tempereze apetitul organizațiilor pentru a apărea cu orice preț în presă. Dacă nu au o știre, nu au o informație cu adevărat utilă, omul de PR trebuie să fie bariera de care acel document gol de informații nu trece. Astfel se evită aglomerarea jurnaliștilor cu chestiuni inutile – Mara Gojgar, Confident Communications, în dosarul PR România despre Etică în PR.

Considerați că ar trebui să vorbim mai mult despre etică în PR – în școli, organizații și în spațiul public?

Ar fi util să se studieze etica în PR la universitățile de profil. Am avut la un moment dat la un curs de filozofie o temă despre etică, dar etică în general, nu aplicată la meseria pe care urma să o practicăm. Nu s-a insistat foarte mult pe acel capitol, pentru că era prea ‘soft’.

Pe de altă parte, nu poți face o schimbare dacă nu duci dezbaterea în spațiul public.

Dacă ar fi să schițăm un tablou al problemelor etice în industria locală de PR, cu ce ar trebui început?

Relația ta cu tine
•    În PR fiecare ne reprezentăm pe noi înșine, chiar dacă lucrăm într-o agenție, sau in house la o companie. Nu există scuze pentru lipsă de etică, nu te poate obliga agenția sau clientul să faci ceva ce tu nu consimți. Lipsa de etică în PR este pe ‘persoană fizică’ 😊

Relația cu colegii/angajații din agenție
•    Angajații unei agenții nu pot fi etici față de client atunci când ei nu sunt tratați așa de echipa de management. Dacă în echipa de PR nu există o cultură practicată a eticii, nu ar trebui să te surprindă că angajații nu sunt loiali față de cauza clientului.

Relația cu clientul
•    Selecția clientului. Ai putea reprezenta un mare poluator și ai putea face reputation management ca să aplanezi demonstrațiile oamenilor care acuză nivelul de noxe? Desigur buget de comunicare există. E important pentru cine lucrezi și dacă ai încredere în clientul tău.
•    Odată ce ai semnat cu un client, poate avea încredere că îi ești loial 100% ? Ești de partea clientului și susții cauza lui, chiar dacă excede chestiunile notate în contract și când nu e de față?
•    CSR-ul. Personal, cred că CSR-ul trebuie făcut și atât. Nu trebuie comunicat. Uite o chestiune de etică la care mă tot gândesc. Dacă este o campanie de CSR pentru a strânge fonduri pentru o cauză, are sens să comunici. Dar dacă dai bani la oameni din medii defavorizate, plantezi copaci, cureți străzi. Fă-o și atât. Lasă oamenii să vorbească despre asta dacă vor. Nu cred că este etic să faci un bine în prezența unei băi de presă.

Care sunt cele mai importante conflicte morale în triunghiul PR - presă-public?

Din partea presei

•    Scrierea pe bani. Atunci când ai o știre (știre pe bune), și ți se sugerează/impune să treci pe la marketing. Și aici te întrebi, oare oricine trece pe la marketing obține un articol făcut cu copy-paste în publicația respectivă?
•    Titlurile care discreditează și goana după senzațional, “pentru că asta se citește”. Presa trebuie să îi lase pe oameni să își formeze o opinie prin articole care aduc la masă toate părțile implicate, nu să o formeze prin reinterpretarea tendențioasă a informațiilor primite de la organizații.

Din partea omului de PR

•    Oamenii de PR trebuie să tempereze apetitul organizațiilor pentru a apărea cu orice preț în presă. Dacă nu au o știre, nu au o informație cu adevărat utilă, omul de PR trebuie să fie bariera de care acel document gol de informații nu trece. Astfel se evită aglomerarea jurnaliștilor cu chestiuni inutile.
•    E important să oferi accesul presei la informații și să îți asumi asta. Informațiile trunchiate, oferite numai parțial, doar din lumina bună, nu sunt dovada unei relații de respect cu jurnaliștii și față de publicul organizației.

În comunicare regăsim tot spectrul de conflicte etice: diferențe de standarde profesionale, conflicte de norme și valori, conflicte de interese. Cum vedeți rolul omului de PR în echilibrarea așteptările organizațiilor cu cele ale publicurilor?

Organizațiile vor clienți fericiți, oamenii cumpără când sunt fericiți cu ce primesc. Omul de PR trebuie să asigure acest grad de fericirie, iar etica joacă un rol esențial. Fără etică, nu există fericire pe termen lung.

La ce standarde deontologice/coduri de etică vă raportați când aveți îndoieli profesionale?

Raportarea principală trebuie să fie la propriile valori. Dacă nu îți este rușine de tine cu ceea ce faci, înseamnă că ești aliniat. Cum e și cu Biblia, nu cred că trebuie să îți spună cineva că e rău să înșeli sau să ucizi. Fiecare om are o busolă interioară care îi arată ce este bine și rău.

Ce instrumente considerați că ar fi eficiente în descurajarea practicilor imorale?

Public shaming, retragerea dreptului de practică, ce ai putea să faci? Nu cred că oamenii au dreptul să judece alți oameni. Orice profesionist care ajunge să inițieze acțiuni de o etică discutabilă, are un motiv pentru asta, pe care adesea nu îl cunoaștem cu adevărat, ca să putem judeca. Conștiința noastră are însă propriul mod de a ne trage la răspundere atunci când ne încălcăm, chiar și asumat, valorile și principiile, pentru o ‘oportunitate’ căreia i-am dat curs.


 Interviu realizat de Dana Oancea în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Pin It

Parteneri

 Logo Vodafone       BT Logo Aliniat Central               logo oxygen site