25112020

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Corina Bârladeanu: Credibilitatea este punctul de fierbere ce declanșează cele mai multe probleme etice în industrie

Corina Bârladeanu: Credibilitatea este punctul de fierbere ce declanșează cele mai multe probleme etice în industrie

Pin It

Corina Barladeanu

În spațiul public, etica rămâne un subiect discutat superficial. Din păcate, abordarea locală rămâne una ancorată în trecut, iar dacă ne uităm la istoria relațiilor publice norma era făcută de acei “spin doctors” legendari. Conferințele locale nu contribuie nici ele înlesnirii unui dialog onest asupra conceptului, iar acest lucru pare că permite capturarea termenului și folosirea lui în funcție de interese – Corina Bârlădeanu, General Manager 2activePR, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Considerați că ar trebui să vorbim mai mult despre etică în PR – în școli, organizații și în spațiul public?

Etica trebuie să fie o valoare intrinsecă a tuturor practicilor de relații publice. Mai mult, este nucleu de dezvoltare pentru ceea ce eu consider a fi valorile non-negociabile ale meserie noastre: integritatea și transparența.

Primele discuții despre importanța sa trebuie să aibă loc desigur încă din timpul studiilor universitare. Este un moment formator pentru viitorul practician, când acesta deprinde un set de valori aferente meseriei. Din păcate, arareori aceste cursuri își fac loc în platformele educaționale ale universităților locale.
 
Și în spațiul public, etica rămâne un subiect discutat superficial. Din păcate, abordarea locală rămâne una ancorată în trecut, iar dacă ne uităm la istoria relațiilor publice norma era făcută de acei “spin doctors” legendari. Conferințele locale nu contribuie nici ele înlesnirii unui dialog onest asupra conceptului, iar acest lucru pare că permite capturarea termenului și folosirea lui în funcție de interese.
 
Dacă ar fi să schițăm un tablou al problemelor etice în industria locală de PR, cu ce ar trebui început?
 
Nu pot să nu subliniez ironia faptului că relațiile publice suferă de o adevărată problemă de imagine în spațiul public. Credibilitatea este deci punctul de fierbere ce declanșează cele mai multe probleme etice în industria locală, dar și în cea globală. Iar de cele mai multe ori lipsa credibilității s-a asociat și unui prost management al competențelor.
 
Care sunt cele mai importante conflicte morale în triunghiul PR - presă-public?
 
Triada de mai sus este una în care conflictele morale se nasc mai mult din detaliile ce țin de practică și relaționare. De cele mai multe ori, conflictele sunt cauzate de nuanțe care duc la transmiterea și înțelegerea greșită a mesajului. Mai mult, acestea se nasc atunci când, așa cum spuneam anterior, lipsa de competențe profesionale se amestecă cu lipsa de credibilitate, transparență și integritate.
 
În comunicare regăsim tot spectrul de conflicte etice: diferențe de standarde profesionale, conflicte de norme și valori, conflicte de interese. Cum vedeți rolul omului de PR în echilibrarea așteptările organizațiilor cu cele ale publicurilor?
 
Comunicatorul trebuie să aibă în primul rând o viziune coerentă despre el însuși. Să știe cine este și care este setul de valori care îl ghidează în această meserie vocațională. Apoi, trebuie să aprofundeze valorile organizației, dar și schimbările permanente ale comportamentelor și așteptărilor diverselor publicuri. Astfel, echipat cu o înțelegere holistică a celor două instanțe, consultantul de relații publice poate fi un mediator, un adaptor al mesajelor, echilibrând nevoile de informare ale publicului cu nevoile de comunicare ale organizațiilor.
 
La ce standarde deontologice/coduri de etică vă raportați când aveți îndoieli profesionale?
 
De cele mai multe ori ne întoarcem la primul cod internațional de etică în PR, Codul de la Atena. Desigur, consultăm și Codul de Conduită IPRA, dar avem și echipe externe de consultanți pe probleme punctuale.
 
Ce instrumente considerați că ar fi eficiente în descurajarea practicilor imorale?
 
Nu cred că există un rețetar al metodelor eficiente de descurajare a practicilor imorale. Dezbaterile interne și oferirea unui exemplu de bune practici este, pentru echipa pe care o conduc, cea mai bună alegere.
 
În cadrul 2activePR etica are un rol fundamental și este adesea pe agenda de discuții interne în cadrul întâlnirilor de status săptămânal. Avem astfel răgazul de a discuta și problematiza, de a lua cele mai bune decizii pentru clienții noștri și în raport cu partenerii de dialog.


 

Interviu realizat de Dana Oancea în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web