25112020

Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Ruxandra Mateescu: Prima noastră responsabilitate trebuie să fie aceea de a ne practica meseria la standarde ridicate, doar astfel o facem și în mod etic

Ruxandra Mateescu: Prima noastră responsabilitate trebuie să fie aceea de a ne practica meseria la standarde ridicate, doar astfel o facem și în mod etic

Pin It

Ruxandra Mateescu etica 1

Practicăm o profesie care are o valoare pentru public, iar postura noastră de consultanți vine cu o mare responsabilitate. Și totuși, ca în multe meserii care au legatură cu domeniul abstract, diferența dintre etic și ne-etic rămâne, la propriu, “pentru cunoscători”– Ruxandra Mateescu, Managing Director, Action Global Communications Romania, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR.

Considerați că ar trebui să vorbim mai mult despre etică în PR – în școli, organizații și în spațiul public?

Tinerii aspiranți la o carieră în PR trebuie să învețe devreme importanța eticii în branșă și să aibă contact cu persoane și situații de la care pot deprinde aceste noțiuni și modul în care ele se aplică în practică. În absența unor cunoștințe și repere, le va fi dificil să-și găsească busola în momente importante, pe parcursul carierei. Desigur, primul pas este studierea obligatorie a deontologiei în facultățile de profil, pentru a valoriza cu adevărat importanța temei.

Dacă ar fi să schițăm un tablou al problemelor etice în industria locală de PR, cu ce ar trebui început?

Avem nevoie de respect față de profesioniștii care practică aceasta meserie, nu doar scriu bine și fac să “apară” articole. În egală masură, clienților încă li se mai garantează apariții media și li se prezintă număr de articole și like-uri drept impact al unui program de PR. Fie din neștiință, căutând câștiguri rapide sau pentru că “așa vrea clientul”, astfel de decizii sabotează din interior profesia pe care credem că o practicăm. Prima noastră responsabilitate trebuie să fie aceea de a ne practica meseria la standarde ridicate, doar astfel o facem și în mod etic.

Care sunt cele mai importante conflicte morale în triunghiul PR - presă - public?

Provocarea apare atunci când cei implicați își utilizează instrumentele de lucru ca pârghii de control, servind interese unilaterale în detrimentul nevoii comune a audiențelor, de informație relevantă și valoroasă. Presiunile financiare din mass-media sau presiunea unui anumit tip de rezultate din partea companiilor dau naștere unui joc nesfârșit, care depășește mereu limitele etice. Practicăm o profesie care are o valoare pentru public, iar postura noastră de consultanți vine cu o mare responsabilitate. Și totuși, ca în multe meserii care au legatură cu domeniul abstract, diferența dintre etic și ne-etic rămâne, la propriu, “pentru cunoscători”.

În comunicare regăsim tot spectrul de conflicte etice: diferențe de standarde profesionale, conflicte de norme și valori, conflicte de interese. Cum vedeți rolul omului de PR în echilibrarea așteptărilor organizațiilor cu cele ale publicurilor?

Dezvoltarea Social Media oferă deopotrivă companiilor și audiențelor voci mai puternice și mai multe oportunități de a crea dialog și parteneriat. Dinamica este constantă: publicurile devin mai influente și “obligă” organizațiile la o abordare transparentă, autentică și etică. Companiile comunică mai deschis, au mai multe mijloace de dialog și primesc feedback. Ca oameni de PR, avem misiunea de a media interesele și necesitățile organizațiilor și publicurilor, cultivând un mediu centrat pe valori și interese comune.

La ce standarde deontologice/coduri de etică vă raportați când aveți îndoieli profesionale?

Am învățat mult din experiența directă cu profesioniști și colaboratori din țări cu standarde mai bune și o istorie mai lungă în ceea ce privește etica în relații publice. Cel mai frecvent mă raportez la experiențe similare și dezbat cu echipa mea diferite scenarii. Apelez și la colegi din rețeaua internațională Action, ale caror experiențe și perspective diferite aduc repere valoroase.

Ce instrumente considerați că ar fi eficiente în descurajarea practicilor imorale?

În absența unui for desemnat de industrie pentru a taxa public practicile imorale și a ridica semnale de alarmă în societate, avem la îndemână propria conștiință și capacitate de a face din munca noastră un exemplu de tip “așa da”. Dacă nu putem interzice exemplele negative, cred că le putem marginaliza. Fiecare dintre noi este și un “gardian” al principiilor etice ale profesiei și, aderând la ele, contribuie la crearea cadrului profesional în care vrem să activăm.


Interviu realizat de Dana Oancea în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web