26112020

Banner BDR JA News
Back Eşti aici:Home Articole Etica in PR Simona Fîrtat: În comunicare, etica este și cea mai eficientă modalitate de a preveni crizele, dar și de a crea modele demne pentru generațiile tinere

Simona Fîrtat: În comunicare, etica este și cea mai eficientă modalitate de a preveni crizele, dar și de a crea modele demne pentru generațiile tinere

Pin It

Simona Firtat etica

Dacă ar fi să numesc o singură problemă care cred că are un impact puternic pe termen lung, aceea ar fi lipsa de curaj. Lipsa de curaj, a agențiilor și companiilor deopotrivă, de a întoarce spatele acelor canale care generează volume mari de trafic și audiență, dar care nu îmbrățișează (sau cel puțin nu constant) principii etice de bază ca respectul sau transparența – Simona Fîrtat, Corporate Communication and Public Affairs Manager, L’Oreal Romania, în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR

Considerați că ar trebui să vorbim mai mult despre etică în PR – în universități, organizații și în spațiul public?

Într-o lume în care granițele dintre sursă credibilă și fake news sunt atât de neclare pentru public, da, este dincolo de necesar să vorbim despre etică în general. Ține de dezvoltarea sănătoasă a societății și, într-o criză acută de valori, a generațiilor tinere. În comunicare, este cu atât mai important. Să nu uităm: avem acces la studii și statistici, știm în cine are populația încredere, știm la ce mesaje rezonează și cum. Avem o responsabilitate enormă față de ceea ce plantăm în mințile oamenilor cu care comunicăm.

Dacă ar fi să schițăm un tablou al problemelor etice în industria locală de PR, cu ce ar trebui început?

Cu numerele mari și goana după audiență. Dacă ar fi să numesc o singură problemă care cred că are un impact puternic pe termen lung, aceea ar fi lipsa de curaj. Lipsa de curaj, a agențiilor și companiilor deopotrivă, de a întoarce spatele acelor canale care generează volume mari de trafic și audiență, dar care nu îmbrățișează (sau cel puțin nu constant) principii etice de bază ca respectul sau transparența. Sunt și principalele cauze ale crizelor de comunicare cu care aceleași agenții și companii se confruntă ulterior. În comunicare, etica este și cea mai eficientă modalitate de a preveni crizele, dar și de a crea modele demne pentru generațiile tinere.

Care sunt cele mai importante conflicte morale în triunghiul PR - presă-public?

Am să mă refer tot la exemplul dat anterior, însă aș extinde latura ”presă” la toate canalele care emit mesaje și formează opinii, fie că sunt canale media, freelancers sau influencers. Conflictul vine din dilema de a accepta ca mesajul tău să fie amplificat de un astfel de canal care are acces la ”publicul perfect”, dar care dovedește inconsistență în respectarea principiilor etice. Ce faci? Spui un ”nu” hotărât și schimbi mixul? Sau dai o șansă și încerci să educi ”canalul”?   

În comunicare găsim tot spectrul de conflicte etice: diferențe de standarde profesionale, conflicte de norme și valori, conflicte de interese. Cum vedeți rolul omului de PR în echilibrarea așteptările organizațiilor cu cele ale publicurilor?

Cred că răspunsul stă tot într-o întrebare pe care noi, oamenii de comunicare ar trebui să o adresăm organizațiilor pentru care comunicăm: mesajul meu / valorile sau interesele noastre fac bine pe termen lung publicului căruia ne adresăm? Dacă răspunsul este da, atunci continuăm. Nu există loc de ”poate” aici.  Sunt comunicatori care  evită anumite industrii din motive principiale, însă nu cred că asta e cheia. Cred mai curând că omul de PR ar trebui să își folosească știința și puterea pentru a provoca modificări care să genereze ”bine” în societate, decât să își ia jucăriile și să plece.

La ce standarde deontologice/coduri de etică vă raportați când aveți îndoieli profesionale?

Din perspectiva aceasta sunt norocoasă. L’Oreal este una dintre cele mai etice companii din lume, fiind și singura companie declarată astfel de Etisphere Institute, pentru 10 ani consecutiv. Avem un cod de etică solid ce setează modul în care ne raportăm la partenerii de afaceri, la angajați, consumatori, la modul în care comunicăm și la cel în care folosim resursele de mediu. La baza lui stau patru principii foarte simple: integritate, respect, transparență și curaj. Preferatul meu este curajul. Curajul de a spune că ceva trebuie schimbat. Tocmai de aceea am curajul să afirm că practicile netransparente în comunicare sunt ca minciuna: au picioare scurte. Lumea se prinde și sancționează.

Ce instrumente considerați că ar fi eficiente în descurajarea practicilor imorale?

Întrebarea îmi amintește de prima mea călătorie la volan în vestul Europei, când am văzut că nimeni nu arunca gunoaie pe geam și toată lumea purta centura de siguranță. Cred puternic în dialog deschis, puterea exemplului și în educație – care funcționează foarte bine în adoptarea unui comportament responsabil, cum ar fi să nu mai aruncăm resturile pe stradă, din mers. În același timp, știu foarte bine că teama de amendă este cea care a impus purtatul centurii, chiar și în oraș.


Interviu realizat de Dana Oancea în dezbaterea PR Romania despre Etică în PR

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web