08122021

Ena Karabelas, Chapter 4: Cred că această perioadă a dus la discuții mult mai deschise între angajați și angajatori

Pin It

Ena Karabelas web

Ea a scos în evidență nevoia de a privi angajații în întregime, de a vedea dorințele și problemele lor dincolo de locul de muncă și a fi, apoi, flexibili în găsirea celor mai bune modalități de a-i susține – Ena Karabelas, Director Executiv la Chapter 4 România, în dezbaterea PR România despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

În ultimii ani, granițele dintre diferitele domenii din industria mai mare de comunicare s-au estompat până când au devenit, practic, invizibile. Tocmai de aceea, vedem mulți oameni care se mută între diferite tipuri de agenții, consolidându-și competențe transferabile și acumulând o experiență de muncă diversă – un avantaj masiv pentru oricine recrutează azi. Ori de câte ori avem o poziție deschisă, primim CV-uri foarte diferite între ele, dar, cumva, la fel de relevante. Fiecare experiență anterioară a unui om, indiferent că a fost legată direct de PR sau nu, i-a îmbogățit înțelegerea asupra lumii și îl face să vină cu o perspectivă nouă, unică. În același timp, mai ales în ultimele 18 luni, modul nostru de lucru s-a schimbat atât de mult. Ca lideri, a fost nevoie să învățăm să lăsăm frâiele din mână într-o anumită măsură și să avem și mai multă încredere în oamenii noștri. Acest lucru a condus la construcția (sau, uneori, reconstrucția) echipelor cu oameni care sunt independenți, responsabili și descurcăreți. Văd mult mai mult „drive” în echipa noastră și în candidații cu care vorbim, mult mai mult curaj de a se abate de la lucrurile cu care sunt obișnuiți și de a ieși din zona de confort pentru a încerca lucruri noi. În plus, pentru că a devenit natural acum să lucrăm de oriunde, vedem modele de colaborare mult mai flexibile. Foarte des în prezent, lucrăm cu freelanceri sau cu colaboratori part-time, în moduri care aduc beneficii ambelor părți și care ne permit să învățăm unii de la alții și să fim mai buni pentru clienți. Este aproape ca și cum, din 2020, ca industrie, ne-am eliberat de modul vechi de a fi și de a face lucrurile și acum ne reinventăm cu o energie nou-găsită. Este un moment interesant pentru agenții.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

Fie că suntem lideri de echipă, fie doar membri ai acesteia, cu toții am trecut printr-un proces dificil de adaptare la un nou mod de lucru, de colaborare și de relaționare. Și adaptarea continuă – chiar și acum, încă navigăm printre schimbări și încercăm să găsim cele mai bune soluții. Cum lucrăm cel mai bine? Cum ne simțim? Cum mergem mai departe în cel mai bun mod pentru toată lumea? Cred că această perioadă a dus la discuții mult mai deschise între angajați și angajatori. Ea a scos în evidență nevoia de a privi angajații în întregime, de a vedea dorințele și problemele lor dincolo de locul de muncă și a fi, apoi, flexibili în găsirea celor mai bune modalități de a-i susține.

În al doilea rând, ne uităm, desigur, la o transformare totală a locului nostru de muncă. În loc să fim limitați la un spațiu fizic, un loc de muncă poate fi acum literalmente oriunde: acasă, într-o cameră de hotel cu vedere la mare sau într-o livadă liniștită lângă munți. Acest mod de lucru extrem de flexibil a permis fiecărui membru al echipei noastre să devină mai independent și să se simtă liber să lucreze exact când și de unde se simt cel mai bine. Îmi aduc aminte de discuții de la începutul lui 2020, când mulți încă erau convinși că un astfel de mod de lucru nu poate fi susținut pe termen lung și că va aduce probleme de productivitate sau calitate. Pentru echipa noastră, însă, acest model super flexibil funcționează excelent. Ne simțim mai relaxați, mai creativi și lucrăm cu drag, astfel că nu avem nici un plan să schimbăm lucrurile în viitorul apropriat.

În al treilea rând, conceptul de muncă de oriunde ne-a ajutat, de asemenea, să ajungem la talente care anterior nu erau la îndemâna noastră. Acum, când căutăm noi colegi sau colaboratori care să ne ajute, îi căutăm absolut oriunde. Odată ce locația lor fizică nu mai este argument, putem să ne uităm și mai deschis la persoană, la abilitățile, talentele și personalitatea omului și să ne completăm echipa cu oameni cu care rezonăm 100%, fără compromisuri. Este o schimbare masivă de paradigmă care va aduce mult mai multă diversitate în industrie și, cred, ne va ajuta să trecem la nivelul următor.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă”?   

Nu știu dacă aș folosi termenul de reinventare ca atare, ci poate, mai degrabă, cel de consolidare. O echipă nu a fost niciodată doar despre oamenii cu care lucrezi fizic, iar, în contextul muncii la distanță, cred că am înțeles acest lucru mai clar ca niciodată. Am învățat să apreciem lucrul cu persoane care ne împărtășesc valorile, care sunt acolo când avem nevoie și care ne ajută să devenim mai buni, indiferent dacă acești oameni sunt angajați sau colaboratori. Acest nou mod de a privi conceptul de echipă îmbogățește cu siguranță nu doar munca noastră, ci chiar viața noastră.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Absolut. Dacă am învățat ceva anul trecut, este faptul că singura modalitate de a construi un viitor de succes este să fim deschiși să ne abatem de la calea bătătorită și să încercăm lucruri noi. Putem alege să privim schimbările globale determinate de pandemie ca pe un nou început, o ocazie să fim mai curajoși, să încercăm lucruri noi și să ne și distrăm în același timp. În activitatea noastră, spre exemplu, în ultimele luni, ne-am uitat cu ochi noi la valorile noastre și am schimbat modul în care ne abordăm munca, ceea ce ne-a apropiat ca echipă, dar ne-a și ajutat să fim mult mai buni în ceea ce facem.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Personal, am intrat în industrie fără să o mulțime de cunoștințe despre ceea ce implica ea, ceea ce a însemnat că am avut zero așteptări sau preconcepții. Tocmai de aceea, mi-am început jobul cu o minte deschisă și foarte multă curiozitate și m-am lăsat surprinsă. Un deceniu și jumătate mai târziu, am același sentiment. Industria PR-ului este ca o creatură vie, pe care o vezi schimbându-se în fața ochilor în mod constant, iar tu te schimbi odată cu ea. Ce ai putea să îți dorești mai mult de la o carieră decât să ai șansa să evoluezi continuu, fără frica de a te plafona?

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logoSigla Action Global Communications web dccom LOGO nou siteGMP logo 2        Logo ThePublicAdvisors  logo oxygen site