08122021

Oana Odobescu, Crafters: Mi-e teamă că rămânem prea des blocați cu piciorul pe accelerație

Pin It

Oana Odobescu web

Ai nevoie de timp pe care să-l aloci construcției, reflecției și în care să te (re)aliniezi la tine permanent, dar, în același timp, ai nevoie de salturi și efort concentrat care să-ți accelereze creșterea. Mi-e teamă însă că rămânem prea des blocați cu piciorul pe accelerație. Câștigăm în viteză, dar pierdem din avantajul pe care ni-l dă, pe termen lung, asimilarea așezată a fiecărei etape profesionale – Oana Odobescu, Founder and Managing Partner Crafters, în dezbaterea PR România despre piața muncii în PR.

Industria comunicării este într-o continuă transformare și adaptare, la fel și tipologiile candidaților care aspiră la o carieră în domeniu. Cum consideri că s-au modificat aceste tipologii în ultimii 2-3 ani și încotro ne îndreptăm ca industrie?

Din experiența noastră recentă de recrutare, am observat că oamenii care vor să vireze spre comunicare vin cu experiențe tot mai diverse – iar pandemia pare că a accentuat reconversia spre PR și comunicare a mai multor categorii profesionale afectate de criză: artiști, muzicieni, bloggeri de travel etc. Am întâlnit oameni de toate vârstele care sunt cât se poate de talentați, curioși și deschiși, dar cel mai adesea fără experiență sau claritate despre ce înseamnă un job în comunicare.

Nu știu neapărat spre ce ne îndreptăm ca industrie, însă mi-e clar că, azi, comunicarea este mai interdisciplinară ca oricând. În contextul ăsta, are nevoie de oameni capabili să gândească strategic, să problematizeze, să fie conectați la domenii foarte diferite (cultură, tehnologie, business, politică etc) și să înțeleagă mai multe instrumente de PR și comunicare – uneori „furând meserie” din domenii învecinate comunicării precum branding, jurnalism, marketing sau digital.

Poți numi trei tendințe actuale pe piața muncii? Cum a evoluat relația angajator-angajat de la debutul pandemiei încoace și ce noutăți/provocări ne oferă instrumentarul de lucru actual și noul modus operandi post-pandemic?

Ca în orice industrie, se simte o lipsă acută de oameni bine pregătiți.

Crește valul oamenilor buni care migrează spre freelancing sau pornesc pe cont propriu.

Angajatorii sunt mai atenți la beneficiile pe care le pun la bătaie. Aici, pe lângă proiecte motivante și salariu corect, cred că programul flexibil rămâne unul dintre cele mai căutate beneficii – oamenii își doresc un job care să nu-i țină într-un loc 8 ore pe ceas, ci să se simtă stăpâni pe timpul lor.

În contextul flexibilizării pieței muncii, cum simți că se reinventează noțiunea de “echipă?   

Nu am sesizat neapărat o schimbare majoră în sensul ăsta. Noi funcționam într-un model flexibil și înainte de pandemie.  

Cred că ce s-a schimbat însă este modul în care lucrăm împreună. Avem un sistem de muncă mult mai bine organizat, care ne ține ancorați în priorități și mereu conectați unii la ceilalți: lucrăm cu un soft de project management, unde, în funcție de proiect, sunt incluși și colaboratorii și clienții noștri, folosim un time tracker care ne ajută să evaluăm obiectiv efortul pentru fiecare proiect în parte și să semnalizăm „derapajele” atunci când se întâmplă, încercăm să ne creăm mai mult spațiu pentru deep work și suntem destul de atenți la felul în care ne împărțim timpul.

Ce nu s-a schimbat este nevoia de comunicare directă, care e profund umană și pe care niciun soft de project management nu o va putea înlocui – toate acele discuții spontane peste birou sunt în continuare lipiciul care ține echipa unită mai ales în perioadele dificile.

Nevoia de construcție și sens în industria comunicării pare să intre în contradicție cu fantoma lui “mai repede”, nerăbdarea permanentă și graba specifică interacțiunilor din această breaslă. Se pot reconcilia cele două tendințe – cea de construcție cu cea de experiment?

Sper că da. J Ambele viteze mi se par importante când vrei să crești. La fel ca în comunicare sau business: la un capăt este termenul scurt, în care vrem să vedem rezultate, iar la celălalt este termenul lung, care ne dă libertatea de a ne pune obiective ambițioase, de a urmări un scop mai mare și de a vedea pentru ce ne dăm osteneala.  

Același lucru e valabil și în cazul creșterii profesionale. Ai nevoie de timp pe care să-l aloci construcției, reflecției și în care să te (re)aliniezi la tine permanent, dar, în același timp, ai nevoie de salturi și efort concentrat care să-ți accelereze creșterea.

Mi-e teamă însă că rămânem prea des blocați cu piciorul pe accelerație. Câștigăm în viteză, dar pierdem din avantajul pe care ni-l dă, pe termen lung, asimilarea așezată a fiecărei etape profesionale.

Să privim puțin spre viitor. Te-aș întreba care este sensul pe care îl dai viitorului acestei industrii din perspectiva oamenilor care o însuflețesc și, la urma urmei, ce te motivează să rămâi în această breaslă?

Comunicarea e o meserie care te consumă. Munca ta depinde adesea de alte persoane (clienți, colaboratori, parteneri etc.) și de capacitatea de a trece cu rapiditate de la un proiect la altul, ceea ce vine la pachet cu un efort emoțional care-ți golește – mai devreme sau mai târziu – resursele de energie și creativitate. Așa că, e un job pe care nu-l poți face mecanic, e important să-ți placă sau măcar să găsești surse alternative din care să te încarci.

Realitatea este că eu fac mai degrabă parte din categoria celor care au o relație încordată cu meseria noastră – iubesc comunicarea ca disciplină în timp ce intru în conflict cu multe practici intrinseci industriei.

Cred că marele meu noroc meu este că am reușit să pun pe picioare propria agenție, iar motivația vine de multe ori din farmecul antreprenoriatului. Mă motivează că e greu, îmi place enorm să fac echipă cu antreprenori și să văd că munca noastră este vizibilă rapid în business-ul lor. Dar probabil cel mai tare mă încarcă faptul că antreprenoriatul în comunicare te ajută să îți păstrezi priza la realitate, iar ăsta este un câștig care face să merite efortul. J

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.  

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central    GFPR new logo web            logo SMP          chapter4 logoSigla Action Global Communications web dccom LOGO nou siteGMP logo 2        Logo ThePublicAdvisors  logo oxygen site