28032024

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Lavina Toma, Henkel România: Între omul de PR şi CEO trebuie să existe 'chimie', încredere şi respect reciproc

Lavina Toma, Henkel România: Între omul de PR şi CEO trebuie să existe 'chimie', încredere şi respect reciproc

Pin It

lavinia_tomaSă privim în urmă, la începutul anilor 2000, când ai decis să faci parte din echipa de comunicare a companiei Henkel România. Cum a fost debutul tău profesional?


Mi-am început cariera la Henkel în departamentul Marketing (Detergenţi şi Cosmetice) şi după un timp şefa mea de atunci a intuit că aveam nevoie de noi provocări. Şi mi-a propus să pornesc de la zero departamentul PR. Nu ştiam foarte multe despre PR şi chiar îmi era un pic frică de relaţia cu presa, mă vedeam timidă şi lipsită de experienţă. Dar şefa mea era de altă părere şi încrederea ei m-a motivat. Mi-au plăcut întodeauna provocările, aşa că am început metodic, învăţând totul despre clientul meu principal – jurnalistul. M-am întors pe băncile şcolii şi am învăţat despre PR şi jurnalism. Cu cât învăţam mai multe despre această lume, cu atât îmi doream să aflu mai multe. Am citit, am ascultat şi am aplicat rapid tot ce am învăţat. Am avut şi mult noroc, de modele/ role-models (superiori şi profesori) şi o oarecare conjunctură favorabilă - am crescut odată cu piaţa şi industria. Debutul meu în PR a fost exact în perioada în care agenţiile de advertising descopereau acest domeniu şi am avut şansa să „cresc” alături de cei mai buni oameni de PR din agenţii, am învăţat practic unii de la alţii. Am avut şansa unor superiori care au crezut în mine, mi-au dat mână liberă să încerc proiecte diferite, să inovez, mi-au oferit bugete şi asta a însemnat foarte mult pentru mine, m-au ajutat să cresc profesional şi personal.

Cum arată bilanţul proiectelor de comunicare pe care l-ai gândit şi implementat în aceşti 10 ani?


Sunt foarte mândră de tot ce am făcut până acum. Am pus mult suflet în toate proiectele create şi implementate în aceşti 10 ani. Am încercat să inovez, nici un proiect nu trebuia să semene cu altul, nu am făcut „copy-paste” şi nici proiecte punctuale. Cu un background în marketing, am început cu o comunicare foarte puternică de brand, am fost printre companiile care au lansat „teaser-ul” în România, şi acum îmi aduc aminte toate detaliile tuturor campaniilor şi evenimentelor, ştiu cum arata kit-ul de presă … Uşor-uşor am adăugat noi domenii de expertiză, am lansat şi în Romania proiecte CEE (ca de ex. Henkel Art Award), am „exportat” proiecte româneşti în CEE (de ex. Henkel Academy), m-am implicat foarte serios pe partea de CSR, am colaborat cu oameni frumoşi care au vrut să facă lucruri bune.

Nu simţi că intervine rutina după o vreme?


Nu prea. Dacă îţi plac provocările şi nu îţi este frică să încerci tot timpul lucruri noi, nu se pune problema să te lupţi cu rutina. În plus, crescând profesional, am primit noi responsabilităţi, proiecte regionale (CEE, MEA, global). Dar pericolul nu îl reprezintă rutina, ci nevoia de performanţă continuă, presiunea care apare tocmai pentru că ai dovedit că poţi … Şi trebuie să poţi chiar şi într-un context mai dificil – supra-încarcare, restricţii bugetare, reguli stricte etc.

Ai reuşit să aduci funcţia de comunicare la masa deciziilor? Cum crezi că ar trebui să funcţioneze tandemul CEO-comunicator într-o companie?


Da, am muncit mult şi am dovedit că sunt un partener de încredere al conducerii companiei. Am luptat pentru a mă poziţiona ca expert în comunicare, local, regional şi global. Relaţia cu CE0-ul  este cheia pentru o comunicare perfectă corporate. Între omul de PR şi CEO trebuie să existe “chimie”, încredere, respect reciproc şi comunicare deschisă în ambele sensuri.
De aceea, un bun comunicator trebuie să cunoască foarte bine toate aspecte business-ului şi să fie la curent cu tot ce se întâmplă în organizaţie şi în afara ei. În fond, trebuie să ne susţinem ideile şi proiectele în faţa board-ului local, regional şi global.

Henkel şi inovaţia merg mână-n mână. Totuşi, cât de greu este pentru un comunicator să împacheteze informaţia într-un format atractiv şi accesibil publicului larg?


Aşa cu spuneam mai devreme, eu nu am vrut să mă repet. Asta mă ajută foarte mult, mă forţeaza pe mine şi pe oamenii cu care colaborez să fim creativi, să abordam metode noi, să explorăm. În ultimii 2 ani, sub presiunea bugetelor şi a volumului de muncă, a devenit din ce în ce mai greu dar ne străduim … Orice este posibil dacă îţi doreşti acel lucru. Am văzut campanii frumoase care au pornit de la idei banale … Un bun comunicator, la fel ca un bun salesman, trebuie să ştie cum să-şi „vândă” ideea/ proiectul în orice context…

Care ar fi "păcatele" comunicatorilor din ziua de azi? Ai un top personal al lucrurilor "nesuferite" în PR?


Cred că formatul tabloid a invadat şi lumea noastră… În plus, datorită schimbărilor profunde din mass media, meseria noastră s-a transformat foarte mult în ultimii 2 ani, iar viteza la care lucrăm astazi este incredibilă…
În general, constat o lipsa de ştiri pozitive, de exemple demne de urmat, de valori autentice. De aceea consider că este extraordinar efortul pe care îl fac anumite companii şi agenţii care merg „contra curentului”. Eu cred în puterea exemplului, numai aşa putem schimba ceva în bine!

Doreşti să transmiţi un mesaj tinerilor comunicatori?


Învăţaţi, citiţi, fiţi deschisi către nou. Păstraţi-vă optimismul, luptaţi pentru ideile voastre. Construiţi-vă un brand personal, pozitionaţi-vă ca expert în fata key stakeholder-ilor. Şi nu în ultimul rând „Have fun”! Este crucial să îţi placă ce faci …


Lavinia Toma Este Head of Corporate Communications la Henkel România. Are o experienţă de 10 ani în comunicare, marketing, CSR şi issues management, fiind responsabilă de comunicarea corporate şi de brand pentru mărcile din portofoliul Henkel, de relaţia cu mass media, de comunicarea internă, proiectele de responsabilitate socială ale companiei şi strategia de issues management, fiind responsabilă şi de proiecte regionale, derulate în zona CEE.

Lavinia este economist de profesie şi este absolventă a programului MBA al Open University, din Marea Britanie.

Interviu realizat de Dana Oancea, PR Romania

 

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP