28102020

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Mai avem de lucru la nivelul profesionalismului în PR

Mai avem de lucru la nivelul profesionalismului în PR

Pin It

Cred ca omul de PR exprimă un punct de vedere din „întregul” reprezentat de o problemă, mai ales când e vorba de o problemă complexă. În acelaşi timp, însă, cred că dacă un profesionist de relaţii publice îşi exercită meseria corect şi lucrează pentru consolidarea reputaţiei unei companii/client/brand în tot ceea ce face, nu are cum să greşească. Pentru ca nu poţi construi reputaţie decât dacă aliniezi sau armonizezi faptele cu vorbele, nu doar le cosmetizezi.

liliana_serbanCe instrumente de cercetare în PR folosiţi? Apelaţi la firme specializate în cercetare?

Folosim, la Pleon Graffiti, o gamă largă de instrumente de cercetare, atât calitative cât şi cantitative. Facem survey-uri, analize calitative şi cantitative de media, audituri de media sau audituri interne, research şi documentare pe internet. Dacă ne referim la reţeaua Pleon, avem şi mai multe de povestit: există în cadrul reţelei, la Bonn, o întreagă divizie de research care oferă cele mai potrivite instrumente şi metode de planificare, măsurare şi evaluare a eficienţei proiectelor de comunicare.

Revenind la Bucureşti, lucrăm fie cu resurse din cadrul departamentului, fie implicând departamentul de cercetare şi strategie al Graffiti BBDO, fie colaborând cu firme specializate de research.

Clienţii vă cer să evaluaţi campaniile? Cum evaluaţi campaniile pe care le realizaţi?

Noi evaluăm nu numai campaniile, ci fiecare proiect pe care îl facem pentru clienţii noştri, fie el mare sau mic. E extrem de important să măsurăm într-un fel sau altul efectul serviciilor noastre, oricât de greu ar fi să cuantificăm impactul real, şi nu aşteptăm o solicitare din partea clientului în acest sens. Evaluarea este o parte obligatorie a oricărei activităţi pe care o desfăşurăm.

În ceea ce priveşte întrebarea "cum", răspunsul este "depinde". Alegem formula de evaluare optimă în funcţie de client şi de nevoile specifice ale acestuia, de tipul de proiect, de obiectivele stabilite şi, de ce să nu recunoaştem, de bugetul şi de limitele de timp stabilite.  

Aveţi un cod etic ori un cod de bune practici la care vă raportaţi în activităţile de PR?

Codul de referinţă pentru noi la Pleon Graffiti este codul PRSA. Dincolo de asta mizăm enorm de mult pe bunul simţ şi pe cei şapte ani de acasă şi ţinem cont de valorile pe care le îmbrăţişam, ca agenţie, printre care se numără respectul şi onestitatea.

Una dintre principalele probleme etice în PR este conflictul responsabilităţi faţă de client vs. responsabilităţi faţă de public. Ne puteţi da un astfel de exemplu de problemă etică de care v-aţi lovit?

Cred ca omul de PR exprimă un punct de vedere din „întregul” reprezentat de o problemă, mai ales când e vorba de o problemă complexă. În acelaşi timp, însă, cred că dacă un profesionist de relaţii publice îşi exercită meseria corect şi lucrează pentru consolidarea reputaţiei unei companii/client/brand în tot ceea ce face, nu are cum să greşească. Pentru ca nu poţi construi reputaţie decât dacă aliniezi sau armonizezi faptele cu vorbele, nu doar le cosmetizezi.

Credeţi că există probleme etice specifice pieţei româneşti de PR?

Nu cred ca se poate spune ca sunt probleme specifice pieţei noastre. Cred că ne confruntăm, în mare măsură, cu aceleaşi probleme cu care se confruntă profesioniştii din domeniul relaţiilor publice din alte ţări, mai ales cei din ţări cu o industrie de PR în creştere şi consolidare. Aş nota faptul că la noi, poate mai mult ca în alte parţi, există conflicte de interese mai vizibile, care nici măcar nu sunt percepute a fi conflicte de interese – un exemplu ar fi jurnaliştii care fac, în paralel, şi PR şi jurnalism.

În Romania, Pleon se implică pro bono în acţiuni precum "Festivalul Brazilor de Crăciun". Sunt ele parte a unei strategii de CSR a agenţiei?

Atât la noi, la Pleon Graffiti, cât şi în întreaga reţea Pleon, există o deschidere foarte mare pentru proiectele de responsabilitate socială corporatistă. Nu cred că putem spune în acest moment că implicarea noastră în Festivalul Brazilor de Crăciun este parte a unei strategii anume, dar cu siguranţă reflectă orientarea noastră către proiecte sociale. Pe lângă Festival, mai dezvoltăm în prezent o serie de proiecte de CSR de mai mică anvergură (pe arii precum reciclare şi educaţie), dar încă lucram la creionarea unei direcţii strategice pe care să o urmăm şi în viitor.

Ce credeţi că poate fi îmbunătăţit pe piaţa industriei de PR din România?

Rămân la părerea că încă avem de lucru la nivelul profesionalismului oamenilor care lucrează în relaţii publice. În plus, cred că încă trebuie să depunem eforturi, individual, dar şi la nivel de breaslă, să explicăm natura jobului nostru şi importanţa/potenţialul PR-ului, atunci când e bine folosit.

Credeţi în asociaţii profesionale în breasla practicienilor de PR? Dacă da, care ar trebui să fie rolul acestora? Pleon România ori profesionişti de PR din cadrul agenţiei sunt membrii ai unor astfel de asociaţii? Dacă da, care?

Da, cred ca asociaţiile profesionale pot face o treabă excelentă, dacă există implicare şi deschidere din partea membrilor lor. Rolul pe care ar trebui să şi-l asume aceste asociaţii profesionale este cel de reprezentare a breslei, de creionare şi promovare a valorilor si normelor acceptate şi recomandate de breaslă, de a stabili şi adopta o serie de proceduri comune, de a elabora şi urmări aplicarea unui cod etic şi, nu în ultimul rând, de a promova interesele membrilor asociaţiei şi ale industriei, în general.



16 Iulie 2007, Interviu realizat de Dana Oancea, Forum for International Communications




Liliana Şerban a detinut functia de PR Director al Pleon Graffiti. Are o experienţă de peste 9 ani în domeniul comunicării, consultanţa fiind o arie în care s-a specializat nu doar în România, ci şi în cadrul proiectelor desfăşurate în Statele Unite ale Americii, Brazilia şi Tailanda.

Absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicarii, specializarea relaţii publice, deţine o diplomă de masterat în jurnalism şi PR de la Ohio University, USA şi un MBA în marketing în cadrul aceleiaşi universităţi americane. În perioada 1997-2002, Liliana a coordonat activitatile de relaţii publice din cadrul Tempo Advertising, a lucrat în cadrul Departamentului de Presă şi Imagine al Camerei Deputatilor şi a fost coordinator PR la Fundaţia Pro şi Fundaţia Start Media.

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web