20102020

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Să investim în oameni. Un interviu cu Ioana Manoiu, GMP PR

Să investim în oameni. Un interviu cu Ioana Manoiu, GMP PR

Pin It
Cred că oamenii de PR acceptă prea multe compromisuri şi îşi încalcă de multe ori principiile pentru a-şi face clienţii fericiţi. Şi nu cred că aceasta este soluţia. Clienţii buni vin la tine fiindcă au nevoie să se consulte cu cineva şi apreciază atunci când îţi susţii ideile. ioana_manoiu1. Ce instrumente de cercetare în PR folosiţi? Apelaţi la firme specializate în cercetare?

Facem cercetare calitativă şi cantitativă, înainte şi după campanii, în funcţie de necesităţile proiectelor. De-a lungul timpului, am făcut şi cercetări calitative in house, dar pentru majoritatea proiectelor apelăm la firme specializate.

2. Clienţii vă cer să evaluaţi campaniile? Cum evaluaţi campaniile pe care le realizaţi?

Înainte de începerea unei campanii stabilim împreună cu clientul obiectivele precum şi instrumentele de măsurare corespunzătoare.

Cele mai simple sunt obiectivele de vizibilitate, pe care le evaluăm în funcţie de numărul apariţiilor în presă şi audienţa acestora. Este o abordare simplistă, care însă nu oferă prea multe informaţii despre impactul real al campaniei. Tot ce ştim este că numele clientului a fost expus, prin anumite canale media, unui anumit public. Însă, nu putem şti dacă publicul a citit articolul, l-a înţeles şi va fi influenţat la nivel comportamental.

Până de curând, aceasta era singura variantă de evaluare, mai avansată decât cea care presupunea numărarea articolelor şi estimarea valorii de advertising.

Mă bucur să văd că de ceva vreme primim briefuri care implică research. În ultimul an, am derulat o serie de campanii cu obiective care presupun schimbarea unor percepţii, pe care le-am evaluat prin cercetare de piaţă înainte şi după campanie.

În cazul campaniei Roşia Montană, de exemplu, dincolo de studiul iniţial, din momentul To, am avut cercetări trimestriale pentru a vedea cum a evoluat percepţia opiniei publice, iar în funcţie de rezultatele studiului, am decis paşii următori ai campaniei.

Iată, de pildă, în prezent derulăm o campanie pe termen lung pentru Societatea de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală, ce are ca obiectiv creşterea numărului de femei care apelează la metode contraceptive moderne, fie că vorbim despre prezervativ, pilule, sterilet etc. Am pornit de la un studiu care ne spunea că 48% dintre femeile din România nu folosesc nici o metodă contraceptivă modernă, iar după un an şi jumătate de campanie vom reface studiul, pentru a vedea cum s-a modificat acest număr.

Practic, aici se vede dacă campania şi-a atins sau nu obiectivele. Vă spun din experienţă, poţi avea cea mai spectaculoasă acoperire media, poţi avea sute de articole peste tot, dacă nu ai avut mesajul potrivit sau nu ai apărut în canalele urmărite de targetul tău, munca este egală cu zero.

3. Aveţi un cod etic ori un cod de bune practici la care vă raportaţi în activităţile de PR?

Codul etic pe care îl avem în vedere este cel al CIPR, una din colegele mele fiind membră.

4. Una dintre principalele probleme etice în PR este conflictul responsabilităţi faţă de client vs. responsabilităţi faţă de public. Ne puteţi da un astfel de exemplu de problemă etică de care v-aţi lovit?

Am avut mai multe cazuri, o să vă dau doar două exemple. Am avut un client care ne-a prezentat planurile lui referitoare la o investiţie în România, noi le-am promovat cu multă seriozitate către presă şi l-am ajutat să răspundă la o serie de acuzaţii din partea presei. După un timp am aflat că fuseserăm minţiţi, că planurile lor erau cu totul altele şi că suspiciunile la adresa lor erau fondate.

Un alt caz a fost al unei companii care nu înţelegea deloc sistemul mass media, ura jurnaliştii, dar în acelaşi timp îşi dorea acoperire în presă. Solicitările clientului erau de neacceptat: de la numele lui pe prima pagină, până la control absolut al articolelor în urma unei conferinţe de presă sau ameninţări la adresa jurnaliştilor în cazul în care nu publicau.

Cu ambii clienţi am încetat colaborarea, fiind vorba despre nişte principii peste care nu puteam trece şi care nu se puteau cumpăra cu bani.

5. Credeţi că există probleme etice specifice pieţei româneşti de PR?

Cred că oamenii de PR acceptă prea multe compromisuri şi îşi încalcă de multe ori principiile pentru a-şi face clienţii fericiţi. Şi nu cred că aceasta este soluţia. Clienţii buni vin la tine fiindcă au nevoie să se consulte cu cineva şi apreciază atunci când îţi susţii ideile.

6. În Romania, GMP derulează programe de CSR. Sunt ele parte a unei strategii de CSR a agenţiei?

GMP PR derulează programe de CSR pentru clienţi. Nu avem o strategie de CSR a agenţiei, deşi avem o serie de proiecte punctuale (de la pro bono work pentru diverse organizaţii, până la donaţii şi voluntariat).

7. Ce credeţi că poate fi îmbunătăţit pe piaţa industriei de PR din România?

Nivelul de profesionalism. Este foarte greu să găseşti oameni buni pe piaţă, iar cererea este mult mai mare decât oferta. Promovările se fac haotic, funcţiile sunt umflate exagerat, la fel şi salariile. Poţi intra ca junior la începutul anului într-o agenţie şi poţi ieşi manager în luna decembrie, după ce ai schimbat vreo 3 locuri de muncă între timp. Aceste lucruri nu sunt normale. Iar clienţii le simt, oricât încercăm noi să le ascundem. Oamenii trebuie să crească firesc, să trăiască cât mai multe experienţe, înainte de a da consultanţă marilor companii. În acelaşi timp, marile corporaţii bat la tine la uşă şi tu nu ai cum să nu le răspunzi.

Pentru echipa pe care o coordonez în momentul de faţă la GMP PR, am avut zeci de interviuri, am dat anunţuri la care am primit sute de CV-uri şi am primit foarte multe recomandări din piaţă. Am cunoscut oameni care se vindeau foarte bine, pentru care alegeam deja biroul, dar care nu au trecut testul comunicatului de presă. Este şocant. Am avut nevoie de 6 luni să găsesc un PR Manager cu adevărat profesionist şi pasionat de meserie. Nu-mi pare rău de timpul pierdut, fiindcă nu cred că trebuie să faci compromisuri în ceea ce priveşte oamenii, dar mărturisesc că în acea perioadă am pierdut oportunităţi de afaceri.

În aceste condiţii, cred că focusul nostru ar trebui să fie pe creşterea oamenilor. Să investim în training-uri, în şcoli, în cărţi şi reviste de specialitate. Ca să crească nivelul industriei, trebuie să crească nivelul oamenilor care o reprezintă.

8. Credeţi în asociaţii profesionale în breasla practicienilor de PR? Dacă da, care ar trebui să fie rolul acestora? GMP ori profesionişti de PR din cadrul agenţiei sunt membrii ai unor astfel de asociaţii? Dacă da, care?


Da, cred că asociaţiile sunt foarte importante, fiindcă reglementează industria, stabilesc standarde şi promovează valori. Eu sunt membră a Asociaţiei Române a Profesioniştilor în Relaţii Publice.

31 Iulie 2007, Interviu realizat de Dana Oancea, Forum for International Communications


Ioana Mănoiu este Managing Partner în cadrul GMP PR. A dezvoltat şi implementat strategii de comunicare pentru companii locale şi internationale precum: Automobile Dacia, PepsiCo Beverages International, Henkel Romania, Wrigley, Unilever, Cosmote, Gabriel Resources-Rosia Montana şi Terapia. A absolvit facultatea de Jurnalism si Ştiintele Comunicării din cadrul Universităţii Bucureşti. Are 7 ani de experienţă în PR.

GMP PR oferă servicii de consultanţă, corporate & brand communication, media relations, issue & crisis management, comunicare internă şi organizare de evenimente. Printre clienţii agenţiei se numără Alcatel-Lucent, Apa Nova, Aviva, Sensiblu, Mediplus, Societatea de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală, Toyota România, Unilever.
În 2006, agenţia a fost desemnată Agenţia de PR a Anului la Romanian PR Award.
Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web