24102020

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Mihai Radu: Educaţia teologică mă ajută să îmblânzesc un client furios

Mihai Radu: Educaţia teologică mă ajută să îmblânzesc un client furios

Pin It

mihai_radu_lifestyleCum ţi-ai dat seama că vrei să faci comunicare?

Nu mi-am dat. Aş putea zice, într-un fel mai poetic, că a venit peste mine, m-a luat prin surprindere şi m-a încolţit până ce am cedat.
Totuşi, la un moment dat, am fost pus în situaţia de a lua o decizie despre viitor, iar la acel moment decizia a fost simplă: m-am gândit că toată viaţa mea am comunicat, îmi place să fac comunicare, dovedisem deja ceva aptitudini – deci am ales imediat, fără a sta mult pe gânduri, cariera de comunicator.

Care este culoarea amintirilor tale din perioada petrecută la BitDefender?

Roşu şi negru. Smile Prietenii (mai ales cei de la BitDefender) ştiu de ce…
Am amintiri foarte frumoase de la BitDefender – începând cu naşterea brand-ului, continuând cu oamenii extraordinari din echipă şi cu peripeţiile diverse şi inerente ale promovării internaţionale a unui brand românesc nou. Cu oamenii e o poveste întreagă, se crease la BitDefender o echipă fantastică – oameni care au dovedit apoi că acolo a fost o pepinieră de talente extraordinare, unii lucrează acum la Bosch, alţii la HP, alţii la IBM, mulţi conduc afaceri proprii prospere chiar şi acum, în vremuri de criză – cu toţii am rămas însă prieteni şi ne întâlnim din vreme în vreme – măcar pe LinkedIn şi Facebook, dacă nu faţă către faţă, aşa cum ne-am dori … Există pe LinkedIn, de pildă, un fanclub al foştilor bitdefenderi (ex-bitdefender fun club), cu acces limitat şi cu peste 70 de membri.

Dacă ar fi să scrii o carte, ce titlu i-ai da?

“Da”.  Un titlu scurt, cât mai scurt şi cât mai incitant, de preferat să înceapă cu una din primele consoane ale alfabetului. Şi cum mă consider un caracter pozitiv…

Şi dacă personajele tale, într-o bună zi, ar veni şi te-ar intreba: de ce nu ne-ai facut fericite?

Le-aş răspunde cu vorba unui bun prieten: “nimeni nu ne-a făgăduit o lume dreaptă”. Adică le-aş aduce cu picioarele pe pământ, într-un mod abrupt şi aproape sălbatic. Personajele mele ar fi oameni puternici, dominate de intelect, dar cu pasiuni şi sentimente vulcanice. Ele nu-şi doresc o astfel de fericire – sau, mai bine-zis, nu-şi doresc o fericire uşoară, trecătoare. 

Care este arta comunicării?

E o întrebare standard? Smile
O definiţie seacă, din punctul meu de vedere, ar fi că arta comunicării constă în empatie – în a înţelege, pe de o parte, nevoile şi dorinţele “clientului”, iar pe de altă parte, a şti să transmiţi mesajele acestuia către audienţe în felul în care acestea îşi doresc să le recepteze.
Altfel spus, rolul unui comunicator e să se afle întotdeauna la confluenţa dintre cei care vor să transmită mesaje şi cei care trebuie să le recepteze. Felul cum reuşeşte el să se achite de această misiune, uneori uşoară, alteori ingrată – prin strategii, tactici, etc - este rezultatul empatiei cu cele două componente principale ale procesului de comunicare.
mihai_radu2


Te ajută educaţia teologică să îmblânzeşti un client furios?

Răspunsul scurt este: da! Nu ştiu dacă e vorba de educaţia teologică sau de atitudinea indusă de cunoştinţele căpătate în timpul studiilor teologice, până la urmă însă e cert că am nişte avantaje „aplicând” în business anumite deprinderi asimilate cu ani în urmă. Colegii mă desemnează întotdeauna pe postul de „paratrăznet” – purtător de ştiri proaste. Din fericire, am puţini clienţi cu adevărat furioşi... Smile

Şi ajungem la problema primei cauze a lumii: De ce există ceva mai degrabă decât nimic?

Wow! Nu mă aşteptam la întrebări teologice... Cu care argument vrei să încep: cu cel raţional, cu cel istoric sau cu cel narativ? Smile
Adevărul este însă că întrebarea nu mă surprinde cu totul. Nimicul e o problemă care ne frământă pe toţi, într-o măsură mai mică sau mai mare. Cum teologia nu prea mai are loc de originalitate – ba chiar aş zice că e contraindicat să încerci lucruri noi în teologie – am să mă folosesc de cuvintele unuia din marii părinţi ai Bisericii, Sf. Maxim Mărturisitorul, pentru a răspunde, scurt şi concis. Sf. Maxim spune că „însuşi a fi-ul nostru este în pericol să cadă în nimic, dacă se desparte de Dumnezeu”. Explicaţia – sau tâlcuirea – acestei fraze simple, dar încărcate de sens, o las pentru viitoarele voastre lecturi.

Cum ai defini liantul dintre stiinţă şi religie? Vezi în natura matematică a lumii temeiuri pentru existenţa lui Dumnezeu?

Aha! Deci până la urmă mă îndemnai către argumente raţionale... Eu aş fi preferat să fug de ele. De ce? Pentru că, sincer, mi se par lipsite de sens, atâta vreme cât nu crezi din alte motive. N-am văzut pe nimeni convins de existenţa lui Dumnezeu prin „temeiuri matematice” sau „naturale”; am văzut doar oameni care, prin ştiinţă au obţinut o confirmare a acestui fapt. Au ajuns acolo fiindcă au avut curajul să meargă suficient de departe cu cercetarea ştiinţifică, încât să descopere printre atomi şi molecule lucrarea de creaţie a lui Dumnezeu.
Cu riscul de a folosi un clişeu, ştiinţa poate confirma religia, aşa cum religia trebuie să accepte şi, de ce nu, să folosească adevărurile ştiinţifice. De altfel, între prietenii mei din mediul teologic se găsesc oameni despre care pot afirma cu certitudine că sunt adevăraţi oameni de ştiinţă, atât prin metodele de cercetare cât şi prin concluzii.

Cât la sută ai rămas teolog şi cât la sută ai devenit comunicator?

În măsura în care cele două nu se contrazic, ba chiar dimpotrivă, pot spune că încă mai „teologhisesc”... Smile Teologia nu se manifestă neapărat prin scrieri de profil sau prin practică bisericească – aş zice că orice discuţie între prieteni ar putea avea rolul de „simpozion”, mai mult sau mai puţin ştiinţific (îi rog pe sceptici să cerceteze etimologia cuvântului „simpozion”).

Ce regreţi?

Am puţine regrete, am mai spus, sunt un tip pozitiv. Regret uneori că în România există puţină educaţie de business despre comunicare – astfel încât dintre clienţii mei, doar unul e o firmă românească.

Care este cea mai mare aventură spirituală pe care ai traversat-o?

Greu de spus! Despre ce să vorbesc? Despre vacanţele petrecute la mănăstirile din nordul Moldovei – cu privegheri de noapte şi exorcizări, despre incursiunile de “marş forţat” în Muntele Athos, sau despre momentele simple, dar încărcate de duhovnicie, petrecute în bisericuţele de ţară din regiunea natală? Pe acestea însă nu le-aş califica nicidecum ca “aventuri”, ci mai degrabă ca acte asumate, prin care spiritualitatea se plineşte responsabil, cu riscuri minime.
Dacă ne referim la “aventuri” – atunci aş putea vorbi de începuturile mele în lumea orientală – cu exerciţii de yoga fără instructor duse la extrem. Acelea au fost, într-adevăr, aventuri. Dar eram la vârsta când ţi se iartă multe…


La cei 36 de ani ai săi, Mihai Radu are deja 10 ani de experienţă în relaţii publice, fiind specializat în conducerea campaniilor de PR şi în strategii alternative de comunicare. În 1998 a absolvit Facultatea de Teologie a Universităţii din Bucureşti, cu specializare în Limba şi Literatura Franceză. A predat limba franceza în Bucureşti până în 1997, când s-a hotărât să îmbrăţişeze o alta carieră. După o scurtă perioadă petrecută în domeniul asigurărilor, Mihai a lucrat pentru cunoscuta companie românească de IT SOFTWIN, începând cu anul 2000; din anul 2001, el a supervizat toate activităţile de comunicare şi imagine legate de brandul BitDefender, inclusiv relaţiile cu media – atât cea din România, cât şi cea internaţională. Mihai a supravegheat şi pregătirea tuturor materialelor de marketing şi este autorul multor articole şi recenzii ce au ca subiect securitatea informatiilor. Potrivit unui studiu realizat de Brand Academy în luna februarie a anului 2005, cu privire la cele mai faimoase branduri româneşti din Internet, după patru ani de prezenţă pe piaţă, brandul BitDefender s-a clasat pe primul loc. Mihai a colaborat în decursul carierei sale cu jurnalişti de marcă din România şi de peste hotare, reuşind publicarea de articole sau interviuri în cele mai faimoase publicaţii sau chiar posturi de radio şi televiziune din străinatate: New York Times, Washington Post, Daily Telegraph, ABC News, Fox News, BBC News, MSNBC, publicaţiile CNET, etc. - peste 150 de medii de presă, peste tot în lume - fiind adesea citat ca purtător de cuvânt al BitDefender. Din 2006, Mihai conduce filiala din România a liderului de piaţă ceh AMI Communications, o companie cu specializare în comunicarea de criza, consultanţă strategică şi relaţii media. AMI Communications este afiliat al reţelei independente Edelman, lider mondial între companiile independente de relaţii publice, cu mai mult de 3200 de angajaţi şi 51 de filiale în toată lumea.  Mihai vorbeşte fluent limbile engleză şi franceză, este căsătorit şi are doi copii.
Interviu realizat pe 22 Februarie 2010, de Dana Oancea, Forum for International Communications. Copyright 2010 PR Romania

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web