24102020

Banner BDR JA News
Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Imposibilul nu există, ci este doar ceva ce n-am încercat încă! Un interviu cu Andreea Câtu, Specialist Relaţii Publice Avon România

Imposibilul nu există, ci este doar ceva ce n-am încercat încă! Un interviu cu Andreea Câtu, Specialist Relaţii Publice Avon România

Pin It

andreea_catuÎn urmă cu câţiva ani aţi făcut trecerea de la marketingul farmaceutic la PR-ul din industria cosmetică. Ce noi provocări v-a oferit acest domeniu?

În primul rând, contactul cu publicuri noi, de la comunitatea jurnalistelor de beauty la comunitatea celor peste 120.000 de Reprezentanti Avon, în contextul unor proiecte de comunicare inedite pentru mine. Am descoperit o nouă dimensiune în CSR, alături de o “armată” de oameni tineri, dornici să ajute şi să schimbe lumea din jurul lor. Provocarea majoră a fost şi este aceea de a construi o strategie de comunicare coerentă, dublată de una solidă în privinţa strângerii de fonduri, luând în considerare publicuri dintre cele mai eterogene.

Ştiu că una dintre pasiunile d-voastră este fotografia. Cât de importantă este creativitatea în PR?

După 3 ani de PR pentru Avon, pot să spun că este esenţială. Dar în PR este important să fie dublată de o bună cumoaştere a contextului în care lucrezi şi de foarte multă diplomaţie. De la ideea şi execuţia unui concept până la ultimul element din post, şi anume evaluarea unui proiect, este nevoie de creativitate. În PR, nicio zi nu seamănă cu alta, niciun proiect nu este identic cu altul şi îţi trebuie multă creativitate şi adaptabilitate să o poţi lua de la capăt de fiecare dată, găsind soluţii alternative de câte ori intervine neprevăzutul, mai ales în acele proiecte în care inovaţia este prezentă şi unde nu ai un istoric minimal pe care să te poţi baza ca expertiză.

 

Compania Avon se bazează pe un sistem de vânzare directă, reprezentanţii fiind cei care intră în contact direct cu clienţii. Cu toate acestea, aceşti reprezentanţi sunt dispersaţi în toată ţara. Cum reuşiţi să menţineţi constant legătura cu aceştia şi să îi transformaţi în veritabili reprezentanţi ai brandului?

Desigur, în acest sens există un mecanism de comunicare foarte bine pus la punct. De la comunicarea virtuala în on-line sau prin telefonia mobilă până la conferinţele de vânzări trimestriale, miniconferinţele naţionale, evenimentele de field şi întâlnirile de sales şi training care au loc săptămânal în fiecare divizie, în fiecare zonă, totul este gândit astfel încât Reprezentantul să aibă acces maxim la resursele şi experienţa companiei pentru a deveni mai bun în ceea ce face. Dacă el reuşeşte, Avon reuşeşte şi noi ştim asta foarte clar. De aceea investim în dezvoltarea personală a fiecărui Reprezentant – pagina de internet este personalizată şi reprezintă o adevarată platforma de training. Serviciile sunt gândite astfel încât să-i optimizeze activitatea şi să-i ofere facilităţi nemaiîntalnite la altă companie: Internet Express Home Delivery – livrare în maxim 30 de ore oriunde în Romania, CoBranded Credit Card – primul card de credit parfumat care oferă şi o asigurare de sănătate împotriva cancerului de sân, E-mobile – posibilitatea e a comanda prin intermediul telefonului direct din broşura electronică.

 

Al Ries afirma că PR-ul va lua locul publicităţii. Totusi, Avon a început prin promovarea directă, trecând mai apoi la investiţii şi în publicitate. Ce a determinat această schimbare?


Atunci când vorbim despre un business care a implinit 124 de ani e greu de presupus că a reuşit să reziste în timp urmând canoane. Avon ca business are o capacitate extraordinară de a se reinventa şi adapta condiţiilor economice dintre cele mai diverse. Astfel, compania a tranzitat războaie, crashuri economice, perioade încordate din punct de vedere geopolitic. Publicitatea a însoţit de la începuturile sale activitatea Avon. Amintesc aici numai celebra campanie “Ding, Dong Avon calling!” derulată între 1954 si 1967 şi care a devenit una din cele mai longevive campanii din istoria televiziunii. Datorită naturii businessului, PR-ul a existat dintotdeauna în Avon, chiar dacă nu s-a numit aşa. Fireşte, activitatea s-a adaptat contextului economic, odată cu boomul advertisingului. În 2004, Salma Hayek a devenit emblema parfumurilor pemium şi a campaniilor sociale susţinute de Avon la nivel global, provocând femomenul internaţional al anilor ‘90 numit campania “Let’s talk about Avon”. Din 2007, Reese Witherspoon devine primul Ambasador Global din istoria companiei, susţinând atât branduri comerciale, cât şi campaniile de CSR.  Alianţele strategice cu prestigioase case de modă şi celebrităţi (Ungaro, Lacroix, Marimmeko) au ridicat ştacheta execuţiilor în advertising. Însă acestea au fost  în permanenţă dublate de un consistent efort de PR. Câtă vreme discutăm despre globalizare şi businessuri în peste 100 de ţări cum este Avon, publicitatea îşi are locul ei bine definit şi este un cont de energie important în stimularea businessului.


De multe ori, PR-ul trebuie să ducă o luptă cu marketingul, întâmplându-se adesea ca primul dintre acestea să rămână în umbra celui de-al doilea. Care este rolul care îi revine PR-ului într-o companie bazată pe marketing direct?


În Avon, PR-ul şi Marketingul nu se află în tabere adverse. Dimpotrivă, sinergia între Marketing, PR, Business Development şi Sales Suport în scopul furnizării celor mai bune produse şi servicii către forţa de vânzări este motivul pentru care Avon îşi meţine poziţia de lider în România din 2002 până în prezent. Pe de altă parte, cultura organizaţională din Avon România favorizează colaborarea între departamente şi sharing best practice. Echipele de proiect sunt întotdeauna mixte, fiecare contribuind cu expertiza sa la buna desfăşurare a proiectului. Învăţăm în permanenţă unii de la alţii şi ne consolidăm experienţa învăţând din ceea ce facem bine şi mai ales din greşelile uneori inerente. Şi, totusi, mai bine să riscăm şi să greşim decât să nu ieşim din zona de confort a lucrurilor care “trebuie făcute într-un anumit fel” – aceasta este filosofia echipei din România, în care media de vârstă nu depăşeşte 30 de ani.


Care este rolul pe care new-media îl joacă în PR-ul pentru marketing?


În Avon România,  new-media a exercitat întotdeauna o atracţie specială. De altfel, România este recunoscută în lumea Avon ca fiind promotoarea inovaţiei şi a experimentelor cutting edge. Explicaţia este aceea că fidelizarea Reprezentanţilor şi a Clienţilor nu se poate realiza decât atunci când le sunt înţelese cu adevărat nevoile şi le oferim mai mult decât şi-au imaginat că pot primi. Vânzarea directă nu reprezintă doar o tranzacţie comercială, ci o experienţă interpersonală în sine, pentru că între cel care cumpără şi cel care vinde există de la început o relaţie întemeiată pe puncte comune de interes, fie din zona beauty&fashion, fie din zona implicării sociale.  De aceea, orice variantă neconvenţională prin care ne putem adresa publicurilor noastre în mod firesc, ca parte integrantă a vieţii de zi cu zi, reprezintă o oportunitate pe care Avon România este gata să o exploreze.


Care este cea mai importantă lecţie de afaceri pe care aţi învăţat-o în cadrul Avon?

Imposibilul nu există, ci este doar ceva ce n-am încercat încă – este probabil cea mai valoroasă lecţie pe care am învăţat-o în cei trei ani petrecuţi alături de Avon.  Când ai în jurul tău oameni motivaţi, foarte bine pregătiţi şi care înţeleg natura businessului, atunci orice proiect, oricât de ambiţios ar fi, devine realitate.


Andreea Câtu este absolventă a Academiei de Studii Economice, specializarea Marketing, şi deţine un master în Comunicare şi Relaţii Publice, SNSPA. Ea are o experienţă de 6 ani în marketingul farmaceutic, alături de Eli Lilly şi Biofarm, iar din 2006 este alături de Avon România, ocupând poziţia de Specialist Relatii Publice. Andreea Câtu răspunde de corporate affairs şi campaniile de CSR ale companiei (campania împotriva cancerului de sân şi cea împotriva violenţei domestice). Cel mai bun rezultat pe care l-a obţinut până în prezent este  premiul de la Festivalul Cannes Lion: Silver Lion pentru campania împotriva cancerului de sân  "1din8 femei", desemnată cea mai buna campanie socială. Cel mai recent premiu obţinut (pentru aceeaşi campanie socială) este Ad'Or 2008 -Bronz pentru execuţia specială "cărţile de joc".

Interviu realizat în Octombrie 2009 de Rebeca Pop, Forum for International Communications

Copyright 2009 Forum for International Communications

Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web