20102020

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Mugurel Rădulescu: Despre specificul practicilor de CSR şi Lobby în România

Mugurel Rădulescu: Despre specificul practicilor de CSR şi Lobby în România

Pin It
mugurel.radulescuLa nivel teoretic, lobby-ul se referã la relaţia cu instituţiile statului şi la colaborarea cu alte companii din industrie în vederea influenţarii deciziilor publice. Din experienţa dumneavoastrã, care sunt diferenţele esenţiale dintre teorie şi practicã?

Nu e foarte mare diferenţa. În practicã, însă, trebuie sã înţelegi foarte bine domeniul în care interacţionezi cu autoritatea. Trebuie sã fii la fel de profesionist ca şi interlocutorul tău, funcţionarul public, şi sã fii în masurã sã ai un dialog nu numai la nivel de politici, de aspiraţii cât şi la nivel tehnic cu acele persoane. Dacă ai aceastã capacitate profesionistã, esti automat şi capabil sã propui soluţii constructive, sã convingi şi sã ajungi, bineînteles, la un consens.  


Pe lângã funcţia de Public Affairs Manager Coca Cola Hellenic România, mai deţineţi şi funcţia de preşedinte Eco-Rom Ambalaje. Care sunt instrumentele specifice de lobby pe care le utilizaţi în cadrul ambelor companii din România?


Sunt foarte simple. Atât Eco-Rom Ambalaje cât şi Asociaţia Românã pentru Ambalaje şi Mediu au drept acţionari firme din industrie. Deci este un efort comun al celor care sunt responsabili şi care vor sa-şi asume un rol proactiv în implementarea directivei europene cu privire la ambalaje şi deşeuri de ambalaje. Pe aceastã platformã noi interacţionãm nu numai cu autoritãţile, ci şi cu toţi cei care, într-un fel sau altul, au rol în implementarea directivei: cu autoritãţile locale, cu compania de mangement al deşeurilor, cu cetãţenii, cu ONG-urile de mediu şi, bineînţeles, cu autoritãţile publice. Sunt câteva ministere care sunt interesate, dar, repet, acţionãm ca industrie şi obiectivele noastre sunt obiective agreate în comun şi discutate cu aceşti parteneri.


Activitãţile de CSR din Romania existã de puţin timp. Ce rol a jucat presiunea din partea grupurilor de interes, în cazul în care aceasta a existat, în adoptarea acestor politici în companiile active din Romania?

Din punctul meu de vedere n-ar trebui să existe niciun fel de legaturã. CSR-ul are valoare lui şi se face dincolo de intenţia de a obţine profit, altfel nu mai este pur şi simplu responsabilitate, iar grupurile de interes, asa cum sunt ele definite din punct de vedere legal sau în presă, au obiective care de obicei sunt discutabile. Deci, nu cred ca există o legaturã.

Raportul Dow Jones Sustenability Indexes plaseazã Coca-Cola HBC Romania printre cele mai responsabile companii din Europa şi din lume. Ce reprezintã CSR pentru Coca- Cola Romania şi care este feeback-ul publicului autohton faţã de aceste iniţiative?

În Romania, dar nu numai aici, noi avem câteva direcţii importante pe care ne focalizãm: pe de o parte mediul, cu ambalaje, deşeuri de ambalaje şi protejarea resurselor de apã, iar apoi ne concentrãm pe alte aspecte cum ar fi relaţiile cu comunitãţile, educaţia şi promovarea unui stil de viaţã echilibrat. Acestea sunt lucrurile pe care le facem foarte vizibil, dar dincolo de aspectele foarte vizibile şi care bineînteles cã au şi o percepţie mult mai ridicatã este vorba de modul în care ne desfãşurãm sustenabil afacerea. Avem în permanenţã în minte întrebarea “ce resurse consumãm şi ce resurse lasãm generaţiilor viitoare?”. Consumãm mai mult decât au nevoie generaţiile viitoare? Le lasãm şi lor spaţiu? Vor avea şi ele, la randul lor, posibilitatea sã traiascã la fel de bine ca şi noi pe baza a ceea ce facem noi acum?

Având acestea în minte, sunt câteva lucruri foarte concrete pe care le facem, care ţin de modul de operare care sunt mai puţin vizibile, dar nu mai puţin importante. Aici sunt aspecte legate de felul în care îşi organizeazã munca angajaţii noştri, felul în care consumãm energia şi multe alte aspecte pe care le masurãm, le raportãm şi care, la un moment dat, sunt foarte clar comparabile. Şi devin elemente importante într-o discuţie, cel puţin în Romania, care este deocamdatã bazatã foarte mult pe percepţie şi pe acoperire mass-media.


Adoptarea unor politici de CSR pe timpul crizei economice poate fi o soluţie pentru fidelizarea clienţilor şi consolidarea încrederii în companie a partenerilor?


În mod normal, n-ar trebui sã fie direct legate. Fidelizarea clienţilor înseamnã politicã de marketing. Sigur, un comportament responsabil pe timp de crizã poate să întăreascã încrederea în organizaţie.Dar, specific, în raport cu consumatorii, aceasta este problema marketingului.

 


Mugurel Rădulescu este Public Affairs & Communication Manager în cadrul Coca-Cola Hellenic, răspunzând pentru România şi Republica Moldova. Din 2004 este Preşedintele Consiliului de Administraţie al Eco-Rom Ambalaje.

Este un pasionat al relaţiilor publice practicate într-o manieră etică. Îi place să construiască proiecte sustenabile integrate împreună cu partenerii din industrie, cu colegii din organizaţie şi cu partenerii sociali.

"Eco-Rom Ambalaje", deţinatoarea licenţei "Punctul Verde" în România, principalul instrument pentru îndeplinirea obligaţiilor de valorificare şi reciclare ce decurg din Directiva Europeană pentru Ambalaje şi Deşeuri de Ambalaje, este rezultatul unui astfel de efort comun al companiilor responsabile. De asemenea, din 2004 a asigurat preşedinţia Asociaţiei Naţionale a Băuturilor Răcoritoare (ANBR).

Între 1999-2001 a fost analistul politic al Delegaţiei Comisiei Europene în România.

Mugurel are o diplomă în relaţii publice acordată de Chartered Institute of Public Relations (UK) şi un doctorat în ştiinţe politice, obţinut în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA).
Un interviu realizat în cadrul Romanian PR Week 2009 de Georgiana Stanciu

Copyright 2009 Forum for International Communications






Pin It

Parteneri

Logo Vodafone    BT Logo Aliniat Central          Oxygen Logo nou     BDR 25 years logo web