21082017

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare de brand Antreprenoriat şi branding, peste criză

Antreprenoriat şi branding, peste criză


irina_ilieBrandul antreprenorial este pentru mine mai mult decât un subiect profesional. De-a lungul carierei de peste 12 ani în advertising am cunoscut şi am lucrat pentru multe companii şi portofoliile lor, însă am început să învăţ şi să preţuiesc cu adevărat acest tip de brand din momentul alăturării mele echipei Brandient, care este un antreprenoriat în sine, cu o filosofie ce îşi propune să susţină în primul rând brandurile antreprenoriale româneşti, ca semne de valoare şi bunăstare pentru toţi stakeholderii lor, şi implicit pentru România.

Am avut şansa să cunosc şi iau parte la dezvoltarea unor branduri construite de antreprenori pur sânge — cu nimic mai prejos decât egalii lor din lumea largă — care au creat (din nimic, am putea spune) “household names”,  branduri familiare şi de încredere, care ne însoţesc  în fiecare zi. Lideri ai industriilor şi categoriilor în care activează, toate au în comun un set de valori şi “ingrediente” cu forţă magică, dar la îndemâna oricui. Iată câteva, care desigur se regăsesc şi în căutările şi soluţiile de branding.

Integritate. Aneta a tratat (tot pe PR Romania) legatura între branding şi integritate, eu vreau să mai adaug că, într-un mediu corupt şi debilitat de incompetenţă, integritatea nu este o calitate desuetă, ci o armă cu bătaie lungă. De fapt, cred că integritatea chiar separă adevaraţii antreprenori de latifundiarii de tranziţie.

Idei. Antreprenorii au idei, dar nu idei trăznite şi nici epocale — ba chiar putem spune că un “nutty profesor” nu se încadrează în portretul robot al antreprenorului de succes. Thomas Edison şi al său General Electric sunt o excepţie care confirmă regula. Antreprenorii nu sunt neapărat inventatori, dar adaugă mereu ceva nou la modul cum suntem obisnuiţi să facem lucrurile. Pentru un consultant de brand, ei sunt astfel o provocare mai grea decât o corporaţie care acţionează după reguli şi proceduri, dar şi o sursă de prospeţime şi de alertă intelectuală. De altfel, majoritatea celor cu care am lucrat sunt serial entrepreneurs, nu se marginesc la o singură afacere, oricât de succes ar fi aceasta. Din nou, norocul nostru!

Ambiţie. Dacă ne întoarcem spre politicieni, spre societatea civilă sau chiar spre breslele profesionale, constatăm faţa urâta a ambiţiei, grija de a scoate din funcţiune/circuit capra vecinului. Antreprenorii sunt poate prima categorie socială din România care practică ambiţia pozitivă, aceea de a fi mai bun decât cel de lângă tine, sau decât leaderul categoriei, după caz. Brandingul are astfel un temei concret, nu trebuie să “inventeze” ceva pentru a diferenţia, trebuie doar să găsească şi să exprime adevărul fiecăruia.

Loialitate. Unul din lucrurile cu care se luptă cel mai mult antreprenorii este de a găsi şi a păstra balanţa corectă între loialitate şi competenţă în oamenii care îi urmează. Evident, în primele etape loialitatea este primordială – de obicei încep cu prieteni sau familie, dar pe masură ce afacerea creşte, competenţa devine o cerinţă obligatorie. Cei mai de succes antreprenori pe care i-am întâlnit au reuşit să se înconjoare de oameni care au ambele calităţi.

În ultimii patru ani, de când mi-am schimbat cariera din adveristing în consultanţă de brand, am avut parte de lecţii valoroase pentru dezvoltarea mea profesională şi personală. Am lucrat cu multe branduri antreprenoriale româneşti, care au trecut abrupt, într-un timp scurt, prin stadii accelerate de creştere, de boom economic, prin crize mai mici şi într-o recesiune globală. Precum nişte organisme vii, care caută mereu resurse pentru a se dezvolta, aceste branduri s-au adaptat la starea de stagnare, şi au intrat într-o etapă de supravieţuire. Au îmbrăţişat instinctual hibernarea, câtă vreme viitorul nu anunţa nimic sigur. Şi-au conservat resursele pe care le au în faţa unui context economic neprietenos, nu atât din cauza recesiunii economice globale, ci mai ales, din cauza măsurilor interne economice, clar în defavoarea antreprenorilor.

Experienţa limitată (de viaţă şi de piaţă) a brandurilor antreprenoriale româneşti s-a combinat cu scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor locali şi cu atacul brandurilor private ale marilor distribuitori şi retailişti. În acest timp, marile branduri globale şi-au întărit poziţia la raft şi în piaţă şi au smuls procente bune de la brandurile locale. Astfel, nu e de mirare că foarte puţine branduri noi au apărut în ultimii doi ani, iar anul 2011 ne arată un tablou destul de anemic al brandurilor antreprenoriale româneşti, care par azi mai puţin sigure pe ele şi mai slăbite. Dar, credinţa mea este că, aşa cum orice organism îşi găseşte instinctual resursele să renască sau să se adapteze la condiţii grele, tot aşa vor renaşte şi brandurile locale, prin instinctul lor antreprenorial care, am mai văzut asta, poate să bată strategii şi resurse globale. Vin în sprijinul acestei afirmaţii cu cateva exemple de branduri antreprenoriale româneşti care au reuşit să traverseze criza în forţă şi  chiar să crească cu determinare.

Dedeman a deschis în plină criză 10 magazine, devenind leaderul pieţei de DIY din România. Transavia rămâne leaderul incontestabil al pieţei de carne proaspată de pui şi a început să exporte produsele sale pe mai multe continente.

Nu poate fi doar o coincidenţă faptul că antreprenoriatele citate mai sus folosesc brandingul ca instrument de management, activând astfel un generator de valoare la îndemână şi greu de copiat: propria identitate.

Sunt convinsă că se pot alătura şi alte exemple de branduri locale pe care nu am avut onoarea să le cunosc direct şi care s-au dezvoltat, chiar în condiţii potrivnice, cu inventivitate şi folosind resurse interne. Cu voia gazdei noastre, le invităm să împărtăşească învăţămintele lor post-criză.



Irina Ilie este Associate Director în Brandient din 2007, cu o experienţă de 15 ani în advertising şi consultanţă în branding.

Copyright © Brandient 2011. Pentru PR Romania, August 2011.


Citeşte şi:

Aneta Bogdan: Autenticitate în branding

Aneta Bogdan: ‘In brand we trust’. Despre Branding şi Integritate, pe la noi şi pe la alţii

Julian Treasure: Este trist să vezi mari branduri care dezvăluie ochilor o poveste, în timp ce urechile aud cu totul altceva

Mădălina Diaconescu: Rebranding şi introspecţie în vreme de criză

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site