28072017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Autenticitate și integritate în discursul liderilor. Rolul consultantului de PR

Autenticitate și integritate în discursul liderilor. Rolul consultantului de PR

Catalina Rousseau 2

Cum percepem liderul lumii contemporane prin discursul public și unde îl situăm mai bine,  între vocație și aspirație, între oratorie și improvizație. Probabil contextul relevant este cel politic, care expune cel mai mult discursul public analizei autenticității și integrității.

Spațiul românesc a născut, de-a lungul istoriei, mari voci ale unor oameni politici emblematici pentru România  a căror statură a ridicat profilul liderului politic la standarde greu de atins în România contemporană.  Intervențiile publice ale lui Nicolae Titulescu, diplomat de carieră și de câteva ori ministru de externe și finanțe, strălucit orator al României interbelice și simbol al marii politici românești în Europa, sau prestația publică impunătoare și înălțătoare a genialului Nicolae Iorga, fost prim ministru în aceeași epocă interbelică, supranumit Voltaire al României, sunt exemple de cea mai înaltă performanță a discursului politic, plin de miez, educat și erudit, cu mesaje de mare forță mobilizatoare, care ar trebui să constituie modele de discurs public pentru liderii politici de astăzi.

Dar, nu doar vocația de lider sau talentul oratoric au dat suma autenticității și integrității  discursului lor politic, ci și educația lor politică, căldura și motivația generate de o mare dragoste de țară. Mi-a venit în minte Hasta la Victoria Siempre!, unul din numeroasele sloganuri mitice, lansate de revoluționarul Che Guevara, respirând autenticitatea în discursul omului politic încrezător în misiunea lui, electrizându-și audiențele prin sloganuri devenite soundbites, supraviețuind timpului și istoriei.
 
Liderilor politici ai României din ultimii 25 de ani le-a lipsit în marea lor majoritate, vocația, animându-i în acțiunile lor doar aspirația la cariera politică, iar locul oratoriei, ca strălucitoare știință a vorbirii în public, a fost de multe ori cedat improvizației, fără o minimă documentare prealabilă, fără o construcție de mesaj, fără o instruire necesară, acțiuni ce definesc performanța în ceea ce numim public speaking, în meseria noastră.

S-a tot comentat în spațiul media și în cel al industriei comunicării despre absența liderilor autentici, capabili să ridice viața politică la rang de nobilă misiune de îndeplinit pentru țară. Experți în comunicare au analizat discursuri, afirmații, mesaje, apoi s-au întors la treburile lor, fără ca oferta lor benevolă de instruire profesionistă în comunicare să fie luată prea în serios de mulți lideri politici actuali, posesori ai unui discurs neșlefuit, încă prizionier mesajului populist și oportunist.
 
La polul opus se situează noua instituție prezidențială și noul tip de discurs public, esențializat și constant, pragmatic, construit pe principii și mesaje directe. De asemenea,  Casa Regală a României, simbol și pilon  statornic al valorilor României, chezaș al autenticității și integrității instituționale și individuale. Cele două instituții sunt în perfectă armonie, deși neregizată și nenegociată, în ceea ce privește intervenția publică dozată,  fără expunere inutilă în peisajul mediatic, fără excese sau vulgaritate, ceea ce conferă credibilitate și prestanță noilor lideri, unici în câmpul politic românesc: Președintele ales Klaus Iohannis și Alteța Sa Regală Principesa Moștenitoare Margareta a României, o mare doamnă a atitudinii și a cuvântului.
 
Dar seceta de lideri autentici, în peisajul politic al României de azi continuă să reprezinte o dominantă. Recunoașterea unor persoane publice drept lideri ai propriilor partide sau ai vieții politice din România, se bazează pe criterii despre care nu vom vorbi aici, important este ca această recunoaștere nu se regăsește și în mentalul colectiv, adică în percepția publică, cea care contează în final, în destinul politicianului. Vulnerabilitatea lor constă în inconsistența discursului politic care opun oportunismul și limba de lemn, autenticitătii și integrității. În mod constant, mesajul liderului politic de azi este conjunctural și deloc consecvent în expunerea unor idei sau principii de largă respirație, care să reflecte preocupare sinceră pentru aspecte de interes național.
 
În orice context public, discursul politic este doar o tactică de a face față momentului, în mod  oportunistic, nesusținut de adevărata atitudine interioară a liderului, față de momentul pe care îl evaluează public.  Avem nenumărate exemple recente: de la regruparea liderilor din PNL, față de situația creată de unul dintre ei, îmbrăcând în afirmații artificial construite, circumstanțiale, o situație delicată pentru un partid istoric, până la proaspetele declarații ale șefului executivului, în legătură cu o potențială demisie,  aflată în contradicție totală cu afirmația antagonică, făcut în decembrie, vis-a- vis de același subiect. Inconsecvența unui mesaj știrbește întotdeauna credibilitatea liderului, sau generează confuzie și îndreptățita întrebare:  care mesaj a fost de fapt autentic în discursul omului politic? Sunt multe alte exemple cunoscute și relevante pentru analiza  pe care o propuneți asupra autenticității și integrității discursului politic, ele demonstrând faptic cum poate fi demolată credibilitatea unui lider și implicit al grupării pe care o reprezintă, prin mesaje conjuncturale, de salvare a situației, sau a imaginii, sacrificând autenticitatea și propriul crez interior.
 
Asemenea întâmplări atrag atenția asupra unui alt aspect, neglijat de liderul politic al zilelor noastre în exercitarea discursul său public: documentarea anterioară pentru a se asigura că nimic din ce afirmă public nu-i poate sensibiliza și vulnerabiliza imaginea, expunându-l riscului de a pierde respectul și încrederea publică.
 
Intervenția profesionistului în comunicare, purtător avizat al unor principii și valori ale comunicării publice devine determinantă, în situații ca cele trecute în revistă mai sus.
 
Mai mult decât atât, profesionistul în comunicare reprezintă șansa acelui om politic (indiferent de apartenența sa la un partid sau altul) care este nepregătit pentru discursul autentic, rămânând doctrinar, încorsetat în limba de lemn, necreativ.
 
Contribuția specialistului în comunicare devine atunci o uriașă valoare adăugată, prin documentarea exhaustivă, urmată de o structurare esențială a discursului ținând cont de realități ce trebuie anunțate, de obiective politice, dar și de audiențele diverse, cu grade diferite de percepție a unui mesaj public. Specialistul este cel ce construiește riguros mesaje puternice,  luând în calcul audiențele,  analizând potențiale vulnerabilități, sau riscuri în adresarea publică, exploatând acele calități personale ale liderului politic ce pot deveni atuuri, instruindu-l în tehnici de adresare și body language pe parcursul prestației unui discurs care este menit să captiveze și să convingă, transformând astfel omul politic într-un lider credibil, cu discurs desăvârșit, strălucit.
 
Specialistul în comunicare are un rol determinant prin știința comunicării, cultura profesională și experiența anterioară pe care le pune la dispoziția liderului politic aflat în situația de a ține un discurs public.  Specialistul în comunicare ajută liderul politic să treacă pragul de la aspirație către vocație, de la improvizație la oratorie.
 
Dar ceea ce lipsește majorității politicienilor României  de azi este înțelegerea acestui aport incomensurabil adus de omul de PR în poziționarea și imaginea publică, în gestionarea reputației.
 
Societatea progresează cu repeziciune, politicienii încearcă să țină pasul comunicând din ce în ce mai mult prin social media, expunându-și poziția sau ideile pe blogurile personale sau pe FB. Dar este oare suficient pentru a aspira la statura de lider?
 
Cu siguranță viitorul va asigura un podium de lider  celor ce vor întelege rolul covârșitor al comunicării elevate, cu mesaj politic autentic, construit pe adevăr și prin urmare vor căuta sprijinul specialiștilor cărora cultura și experiența profesională le conferă puterea de a modela, din umbră, cu talent, creativitate și responsabilitate lideri politici credibili și strălucitori, pentru binele României de mâine.


Cătălina Rousseau, President  & CEO, BDR Associates Communication Group

 

 

 

 

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site