19092019

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Comunicare internă 2.0

Comunicare internă 2.0

Pin It
dana_banuta_2Fie că face parte din Departamentul de Marketing, Departamentul de Comunicare Corporatistă sau Departamentul de Resurse Umane, comunicarea internă este prezentă în toate companiile care sunt conştiente de importanţa acestei activităţi, atât pentru business, cât şi pentru oamenii care dau viaţă  organizaţiei.

Fiecare companie are specificul ei, propria cultură organizaţională, care determină structura activităţii de comunicare internă, dar şi instrumentele acesteia. Cu cât organizaţia este mai complexă, cu atât mixul de canale de comunicare internă este mai variat, iar importanţa activităţii în sine este mai mare.

De ce investim timp, resurse umane şi bani în consolidarea şi continua dezvoltare a acestei activităţi? Răspunsul este simplu. Eficienţa comunicării interne este un factor cheie al implicării şi motivării angajaţilor.

De la monolog la dialog


Dacă la începuturile sale comunicarea internă se concentra exclusiv pe transmiterea mesajelor şi viziunii managementului către marea masă a angajaţilor, în timp, rolul acesteia s-a extins în direcţia obţinerii de feedback din organizaţie. A devenit din ce în ce mai evident că o simplă diseminare a informaţiei prin canalele oficiale nu este de ajuns pentru ca angajaţii să se simtă parte dintr-o singură echipă cu un scop comun. Cu atât mai mult cu cât angajaţii sunt percepuţi de către publicul extern ca fiind adevăraţi ambasadori ai companiei şi, astfel, capătă un rol important în construirea reputaţiei acesteia.

Obţinerea feedback-ului poate fi formalizată prin sondaje efectuate în mod constant la nivel de organizaţie, însă aceste sondaje nu sunt întotdeauna suficiente. De multe ori feedback-ul obţinut « la cald » prin intermediul unor instrumente bidirecţionale de comunicare internă sau direct pe linie de management este mult mai relevant şi ajută organizaţia să reacţioneze mai rapid şi mai eficient la problemele identificate.

Am adus în discuţie rolul jucat de management, mai precis de superiorul direct în ceea ce priveşte comunicarea cu angajaţii, pentru că simpla existenţă a unui departament, birou sau manager de comunicare internă nu rezolvă în totalitate nevoia de informaţie din cadrul unei companii.

Comunicarea internă nu poate şi nu va suplini niciodată lipsa de comunicare sau comunicarea insuficientă dintre manager şi subordonaţii săi. Va completa însă cu succes abilităţile managerului de a comunica deschis şi transparent cu echipa sa.

Să revenim însă la instrumentele bidirecţionale de comunicare internă şi feedback-ul care poate fi obţinut cu ajutorul acestora.

În mod cert, cel mai bun mod de interacţiune şi schimb de informaţii sau opinii sunt discuţiile libere, faţă în faţă. Dar ce poţi face când numărul angajaţilor este foarte mare şi ţi-ar trebui mult prea mult timp pentru a discuta cu toţi sau măcar cu cât mai mulţi dintre ei?

În epoca Web 2.0 soluţia vine firesc: apelezi la instrumentele de social media.

Tot mai multe companii utilizează chatul, forumurile de discuţii si blogurile interne. Unele iniţiative au succes, altele mai puţin, tocmai pentru că succesul depinde de profilul angajaţilor şi apetenţa lor pentru astfel de mijloace de comunicare şi, nu în ultimul rând, de modul în care este construit şi prezentat conţinutul.

Petrom Blog


Spuneam în articolul publicat anul trecut pe site-ul PR România că pentru mine comunicarea internă în mediul online reprezintă viitorul. Tocmai de aceea, la Petrom, suntem în permanenţă în căutarea unor noi mijloace de comunicare online mai eficiente, care pe de o parte să ne sprijine în încercarea de a face cunoscute cât mai multe proiecte, iniţiative şi reuşite ale colegilor noştri şi, pe de altă parte, să ne ajute să dialogăm cu aceştia şi să culegem opiniile lor.

Astfel, pe lângă chatul online cu CEO-ul companiei, în iulie 2010 am introdus un nou instrument interactiv de comunicare internă, şi anume blogul nostru, al angajaţilor.

Dacă în prima lună de funcţionare blogul a fost accesat de aproximativ 900 de colegi, în momentul în care scriu aceste rânduri 7.000 angajaţi Petrom citesc articolele publicate chiar de către colegii lor. Practic, în mai puţin de un an de la lansare, aproape 50% din angajaţii cu acces la Intranet folosesc în mod constant blogul Petrom pentru a fi la curent cu ultimele noutăţi din companie.

Subiectele sunt cât se poate de variate. De la proiecte de succes care cresc producţia de gaze sau eficienţa energetică, la acţiuni de voluntariat, schimbări în echipa de management, noi reguli de siguranţă a muncii şi evenimente interne. Tocmai acest mix de subiecte asigură un interes crescut al colegilor pentru articolele publicate pe blog.

Orice coleg poate semna un articol care apare pe blogul Petrom. Singura condiţie pe care o impunem este aceea ca subiectul să fie de larg interes şi respectivul coleg să îşi asume acurateţea informaţiilor furnizate.

Pentru a asigura cel mai scăzut nivel de risc şi cel mai ridicat nivel de securitate, toate articolele sunt moderate de către echipa de comunicare internă înainte ca acestea să fie publicate pe blog. Tot echipa de comunicare internă moderează şi comentariile pentru articolele ce tratează subiecte mai delicate, cu scopul de a asigura obiectivismul.

Aprobăm comentarii pro şi contra subiectului publicat fără a lua în considerare dacă acestea sunt sau nu favorabile pentru Petrom, tocmai pentru a încuraja colegii să îşi exprime liber opinia. Nu vom aproba însă un conţinut cu caracter vulgar, ofensator, care se adresează direct persoanei care semnează articolul sau care nu are legătură cu subiectul articolului. Trebuie să recunosc că până în prezent nu ne-am confruntat cu astfel de cazuri, tocmai pentru că regulile de comunicare online au fost foarte clar explicate şi înţelese, iar colegii noştri se implică activ în crearea conţinutului.

Pentru a vă face o idee despre activitatea de pe blog, vă pot spune că cel mai citit articol are în acest moment 2.700 de vizualizări, cel mai comentat are 63 de comentarii, iar în medie, un articol înregistrează aproximativ 600 de vizualizări.

"Viitorul sună bine"


Instrumentele Web 2.0 ne oferă nouă, profesioniştilor din domeniul comunicării interne, oportunitatea de a deveni din ce în ce mai inovatori şi mai creativi, dar şi de a aduce tot mai multă valoare adăugată business-ului. Practic, sprijină formarea unei adevărate comunităţi în cadrul organizaţiei, cresc gradul de cooperare între angajaţi atât la nivel individual, cât şi la nivel de echipe, şi încurajează schimbul de experienţă şi know-how în timp real.

Angajaţii vor deveni treptat, din simpli spectatori şi receptori ai mesajelor organizaţiei, adevăraţi creatori de conţinut şi purtători de informaţie.

Web 2.0 este revoluţia de care comunicarea internă avea nevoie pentru a face faţă noilor provocări cu care se confruntă în prezent marile companii.


Dana Bănuţă conduce activitatea de comunicare internă din cea mai mare companie din România: Petrom. Din 2009, de când a preluat această activitate, a reuşit să implementeze noi canale de comunicare şi să dezvolte proiecte care au înlesnit o comunicare mai eficientă în cadrul companiei.
Înainte de a accepta această nouă provocare în cariera sa, Dana a condus timp de 2 ani echipa care a implementat proiectele Petrom de responsabilitate socială corporatistă (CSR). Aceşti doi ani, plini de provocări, dar şi de realizări, au făcut ca trecerea către domeniul comunicării interne sa fie una naturală.
2003 marchează anul în care Dana s-a alăturat echipei Petrom. Primii 3 ani a făcut parte din departamentul de Strategie, unde a lucrat mai întâi ca economist si apoi ca specialist strategie.
Înainte să facă parte din cea mai mare companie din România, timp de 2 ani, Dana a lucrat ca traducător autorizat de limba engleză şi ca asistent PR al Centrului Internaţional de Conferinţe al Camerei Deputaţilor.
În 2003 a absolvit Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale, iar în 2007 a obţinut diploma de Master în Management Financiar şi Pieţe de Capital la Academia de Studii Economice Bucureşti.

Vezi şi articolele:
Comunicator într-o companie cât un oraş| Dana Banuta

Comunicare organizationala interna | Bruce Berger

Elemente de baza in comunicarea interna | Tricia Boyd


Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate

Pin It

Parteneri

banca transilvania logo 2Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black