13122017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Realitati si deziderate in PR De vorbă cu Corina Bârlădeanu, 2activePR

De vorbă cu Corina Bârlădeanu, 2activePR

corina barladeanuA fi consultant presupune să fii pregătit pentru ceva diferit în fiecare zi, iar asta generează de multe ori tensiune, însă aspectele pozitive nu sunt deloc de neglijat: noi provocări, un portofoliu dinamic de clienţi locali sau globali, activităţi diverse şi arii de expertiză între care se poate migra constant. Aceste aspecte sunt motivante pentru consultanţii actuali, care definesc involuntar traiectoria de succes pentru următorii ani. (Corina Bârlădeanu)

Consideraţi că industria de PR are nevoie de o restructurare a modelului tradiţional de business?

Industria de PR este unul dintre domeniile care se reinventează în permanenţă, însă odată cu criza am învăţat că trebuie să ajustăm şi mai mult felul în care facem business. Cu toate că rămânem în continuare fideli ideii de a ne proteja clienţii şi valorile acestora, la capitolul inovaţie putem lucra încercând să îmbunătăţim constant modalităţile noastre de a face media pitching, de a crea mix-ul de media optim şi de a lansa un mesaj de impact.

Evoluăm prin adăugarea unei doze productive de creativitate în tot ce facem, fără să pierdem totuşi din vedere esenţa profesiei noastre, tradiţională ca formaţie.

În acelaşi timp, ariile noastre de expertiză se extind şi explorăm cu interes domeniul digital, astfel încât să le putem oferi clienţilor noştri servicii specializate în concordanţă cu noile trend-uri de comunicare prezente la nivel mondial.

Practicienii de azi au la dispoziţie un instrumentar din ce în ce mai vast pentru a înţelege cum funcţioneză creierul uman, cum se sedimentează opţiunile şi preferinţele oamenilor, cum procesează aceştia informaţiile şi cum fac alegeri. Cât de folosite sunt aceste insight-uri în practica curentă şi ce influenţă credeţi că vor avea asupra politicii de recrutare a agenţiilor?

Conceptele de resurse umane sunt fascinante şi pentru noi: programarea neuro-lingvistică îşi spune cuvântul în interacţiunea cu lumea, la fel şi inteligenţa emoţională, care joacă un rol decisiv în meseria noastră. Cu toate că suntem conştienţi de toate aspectele psihologice din spatele procesului de recrutare a unui candidat, în final tot competenţa primează.

Capacitatea unui individ de a gestiona o situaţie aparte, de a se integra într-un sistem dinamic, de a-şi pune la dispoziţie expertiza sa în folosul echipei, toate acestea sunt elemente decisive în integrarea unui membru în echipa noastră. Pe de altă parte, suntem în căutarea unor aptitudini care să vină în completarea celor existente deja, care să permită o versatilitate remarcabilă în funcţie de context.     

Deşi importante pentru viitorul şi statutul industriei, cercetarea şi evaluarea par să rămână în continuare „verişoarele sărace” ale profesiei. Ce stimuli consideraţi că vor aduce mai multă cercetare şi evaluare pe agenda activităţilor de PR?

Colegii noştri de la FleishmanHillard, reţea la care suntem afiliaţi, sunt foarte implicaţi în cercetare şi analiză, astfel încât să răspundă cât mai eficient predispoziţiilor clienţilor din portofoliu. Şi noi împărtăşim aceeaşi viziune, mai ales în contextul pieţei locale, unde cercetarea ne inspiră să generăm idei puternice, identificând eficient comportamentul consumatorilor din România.  

De la un ziar bun te aştepţi să nu se orienteze prea mult după aşteptările cititorilor. De la un consultant de PR te aştepţi să nu mimeze doar aşteptările clientului. Cât de dificil este pentru  consultanţi să iasă din zona de confort şi să prezinte clienţilor nu doar ce le place acestora să audă?

Un consultant iese în permanenţă din zona de confort, întrucât este un rol pe care şi-l asumă – acela de a-i oferi clientului o perspectivă clară asupra unei situaţii date, de a elabora cele mai bune soluţii pentru acesta, de a arăta că face parte din viaţa acestuia prin toate acţiunile pe care le întreprinde. Fireşte că într-o colaborare se întâmplă de multe ori să nu îi prezinţi clientului doar ceea ce îşi doreşte să audă, însă întotdeauna există posibilitatea de a evidenţia aspectele pozitive dintr-un context sau altul.  

Supra-ofertarea – servicii mai multe pe aceeaşi bani – o realitate care le-a permis unor agenţii să-şi menţină portofoliul de clienţi mai ales în perioada de criză - pare să-şi arate limitele şi să devină o problemă pentru industrie. Care credeţi că vor fi efectele pe termen lung ale acestei politici şi care ar fi soluţiile realiste din ambele perspective?

Este greu pentru industria noastră să menţină aceleaşi standarde, mai ales că ele sunt influenţate de situaţia economică a pieţelor locale. Cu toate acestea, clienţii nu îşi pot permite să facă rabat de la calitate nici în prezent, când bugetele s-au micşorat considerabil. Una dintre misiunile noastre actuale este aceea de a ridica eficienţa la cel mai înalt rang, ţinând la profesionalism în relaţia noastră cu clientul, astfel încât să nu renunţăm la valorile care ne caracterizează şi să nici nu aducem prejudicii pe termen lung profesiei noastre.

Cum se va modifica traiectoria de succes a consultanţilor din agenţii în următorii ani? Este parcursul profesional actual suficient de motivant pentru consultanţi?

A fi consultant presupune să fii pregătit pentru ceva diferit în fiecare zi, iar asta generează de multe ori tensiune, însă aspectele pozitive nu sunt deloc de neglijat: noi provocări, un portofoliu dinamic de clienţi locali sau globali, activităţi diverse şi arii de expertiză între care se poate migra constant. Aceste aspecte sunt motivante pentru consultanţii actuali, care definesc involuntar traiectoria de succes pentru următorii ani.

Cât de etice pot fi relațiile publice practicate într-o industrie în care nu toți consultanții joacă după aceleași reguli? Rămâne etica doar o alegere individuală sau vom asista la asumarea unor standarde etice la nivel de industrie?

La nivel local, există un cod deontologic nescris al consultanţilor de PR, însă tindem către adoptarea unor standarde naţionale aşa cum se obişnuieşte şi la nivel global. Pentru FleishmanHillard este deja o tradiţie să apere reputaţia unui brand, prin urmare ne aliniem acestor standarde pe care le menţinem în comunicarea pe care o implementăm pentru clienţii noştri.  

Un gând pentru viitorii consultanţi?

Fiţi mereu informaţi şi hrăniţi-vă creativitatea!


Interviu realizat de Dana Oancea. Ianuarie-Februarie 2014. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.
Serial - Realităţi şi deziderate în PR

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site