23032019

Back Eşti aici:Home Articole Comunicare interna Rolul comunicării interne în motivarea angajaţilor

Rolul comunicării interne în motivarea angajaţilor

dana_banuta_2Angajaţii sunt cea mai importantă resursă a unei organizaţii, iar modul în care aceştia se implică activ în atingerea obiectivelor strategice ale companiei pentru care lucrează este esenţial pentru a obţine performanţele aşteptate de top management.


Cu cât gradul de motivare al angajaţilor este mai mare, cu atât implicarea acestora creşte, iar rezultatele palpabile nu întârzie să apară. Când vorbesc despre implicare în atingerea unor obiective strategice, nu mă refer la îndeplinirea strictă a sarcinilor de serviciu, pe care le avem cu toţii trecute în fişa postului, ci la ceea ce numim „going the extra mile”. Mai pe româneşte, la proactivitate, dedicare, inovaţie şi creativitate.

Angajaţii motivaţi şi implicaţi sunt visul oricărui angajator pentru că ei sunt cei care cresc productivitatea companiei, întreţin un mediu de lucru pozitiv şi bazat pe colaborare şi lucru în echipă, sunt loiali companiei. Pe scurt, ei sunt cei care asigură succesul organizaţiei pe termen lung.

Motivarea angajaţilor, însă, nu este un lucru uşor de obţinut. Motivaţia, din punct de vedere psihologic, stă la baza comportamentului fiecărui individ, atât în sfera personală, cât şi în cea profesională. Atunci când vorbim despre comportamentul unui angajat la locul de muncă, motivaţia are strictă legătură cu modul în care acesta percepe rolul său în cadrul organizaţiei, cu felul în care munca sa este apreciată, atât din punct de vedere valoric (salariul pe care îl primeşte pentru munca prestată), cât şi social (felul în care este privită munca sa de către cei din jur), dar şi cu relaţiile interumane stabilite în cadrul profesional.

Pe lângă politicile de resurse umane pe care orice organizaţie le aplică şi care se referă la pachete financiare, planuri de carieră şi programe de training şi dezvoltare profesională, programele de comunicare internă au un rol foarte important în creşterea gradului de motivare al angajaţilor.

Explicaţia este cât se poate de simplă: numeroase studii au arătat că, la nivel internaţional, angajaţii acordă o foarte mare importanţă factorilor non-financiari cum sunt raportul viaţă profesională – viaţă privată şi calitatea relaţiilor cu colegii de serviciu.

Programele de comunicare internă conţin din ce în ce mai frecvent astfel de factori de motivare non-financiară. Profesioniştii în domeniul comunicării interne au fost provocaţi, pe parcursul ultimului deceniu, să treacă gradual de la programe de comunicare internă destinate exclusiv diseminării informaţiei în cadrul organizaţiei, fie ele uni sau bidirecţionale, la programe de implicare şi motivare a angajaţilor.

La începutul acestui an, împreună cu echipa mea, am început să lucram la planul de activităţi pentru anul 2012. Am analizat proiectele implementate anul trecut, cu plusuri şi minusuri, am organizat focus grupuri şi am făcut chiar şi un sondaj cantitativ (un chestionar cu 19 întrebări), totul pentru a construi un program adaptat cât mai bine nevoilor colegilor noştri şi care sa aibă ca efect creşterea gradului de motivare al acestora.

În această etapă de analiză şi proiectare am găsit şi citit un studiu publicat de Communicaid Group în 2009, care mi s-a părut relevant pentru acest subiect. În acest studiu, societatea românească este prezentată ca fiind caracterizată de o cultură orientată către familie, iar ca urmare, românii pun un accent important pe relaţiile interpersonale, atât în spaţiul privat, cât şi în spaţiul profesional. Pentru mine a fost încă argument în favoarea faptului că legătura dintre gradul de motivare şi calitatea relaţiilor interpersonale pe care un individ le dezvoltă în cadrul organizaţiei unde lucrează este una foarte puternică. 

Mai mult, alături de rezultatele sondajului şi ideile extrase din discuţiile purtate în cadrul focus grupurilor, acest studiu m-a ajutat să îmi explic de ce iniţiativele de comunicare internă care au presupus interacţiune între angajaţi în afara activităţilor profesionale curente (cum sunt de exemplu atelierele de creaţie) sau evenimentele la care angajaţii erau invitaţi să participe împreună cu familiile lor (Ziua Copilului sau Sărbătoarea lui Moş Crăciun) au înregistrat cel mai mare succes în anul care s-a încheiat.

Analizând feedback-urile colegilor, percepţia generală a fost aceea că astfel de programe care încurajează interacţiunea între colegi, socializarea şi comunicarea informală, conduc către îmbunătăţirea lucrului în echipă şi sparg barierele ierarhice şi culturale. În acelaşi timp, evenimentele care presupun participarea familiilor angajaţilor contribuie la consolidarea sentimentului de apartenenţă la o echipă mare şi unită, a sentimentului de mândrie profesională şi a ataşamentului faţă de organizaţie.

Pentru a fi performanţi, este evident că angajaţii au nevoie să se simtă parte dintr-o organizaţie care susţine echilibrul dintre viaţa privată şi viaţa profesională, care încurajează dezvoltarea personală alături de dezvoltarea carierei şi spiritul de echipă şi colaborarea.

Aşa cum spuneam, creşterea gradului de motivare a angajaţilor nu este nicio sarcină uşoară şi niciun obiectiv ce poate fi atins pe termen scurt. Multe companii aspiră la statutul de „employer of choice”, dar puţine reuşesc cu adevărat acest lucru.

Noi, profesioniştii din domeniul comunicării interne, trebuie să fim în permanenţă conştienţi de faptul că grupul ţintă căruia ne adresăm prin canalele şi instrumentele de comunicare internă depăşeşte sfera angajaţilor din cadrul organizaţiei. Indirect, ne adresăm familiei, prietenilor, comunităţilor locale din care fac parte colegii noştri. Indirect, contribuim la conturarea imaginii pe care compania o are în mediul extern.
Un angajat motivat şi loial, mândru de compania pentru care lucrează va fi cel mai bun ambasador pe care o organizaţie îl poate avea.



Dana Bănuţă conduce activitatea de comunicare internă din cea mai mare companie din România: Petrom. Din 2009, de când a preluat această activitate, a reuşit să implementeze noi canale de comunicare şi să dezvolte proiecte care au înlesnit o comunicare mai eficientă în cadrul companiei.
Înainte de a accepta această nouă provocare în cariera sa, Dana a condus timp de 2 ani echipa care a implementat proiectele Petrom de responsabilitate socială corporatistă (CSR). Aceşti doi ani, plini de provocări, dar şi de realizări, au făcut ca trecerea către domeniul comunicării interne sa fie una naturală.
2003 marchează anul în care Dana s-a alăturat echipei Petrom. Primii 3 ani a făcut parte din departamentul de Strategie, unde a lucrat mai întâi ca economist si apoi ca specialist strategie.
Înainte să facă parte din cea mai mare companie din România, timp de 2 ani, Dana a lucrat ca traducător autorizat de limba engleză şi ca asistent PR al Centrului Internaţional de Conferinţe al Camerei Deputaţilor.
În 2003 a absolvit Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale, iar în 2007 a obţinut diploma de Master în Management Financiar şi Pieţe de Capital la Academia de Studii Economice Bucureşti.



Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

 

Parteneri

 RZB nou    Lidl-Logo 4C   Logo-McCannPR PNG    rd logo home        Graffiti PR logo-1             

GMP logo 2         logo oxygen site        dccom LOGO nou site          Samsung logo black          banca transilvania logo 2