19032024

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Ana-Maria Diceanu: Trebuie să învăţam să ne salvăm de la înecul în ştiri false creând reflexul de a chestiona orice informaţie primită

Ana-Maria Diceanu: Trebuie să învăţam să ne salvăm de la înecul în ştiri false creând reflexul de a chestiona orice informaţie primită

Pin It

Ana Maria -DiceanuLupta împotriva minciunii nu trebuie să fie doar efortul unei bresle. Cred că este important ca fiecare dintre noi să-şi înţeleagă rolul în stoparea informaţiei false, pentru că fiecare are la dispoziţie instrumente diferite prin care poate face asta – Ana-Maria Diceanu, Senior Partner GMP PR, în dosarul PR România, episodul 5.

Edelman Trust Barometer indică o nouă eroziune a încrederii la nivel global în toate categoriile de instituţii. Ce implicaţii practice are această adâncire a crizei de încredere pentru industrie?

Da, privim în ochi o criză a încrederii şi asta ar trebui să ne dea de gândit. Oamenii obişnuiţi se bucură de acelaşi nivel de încredere ca expertul sau academicianul şi cu mult peste reprezentanţii oficiali ai companiei. Puneţi asta în contextul ştirilor false şi trageţi aer în piept ... vedeţi criza reputaţională?

Ceea ce va face diferenţa este atenţia pe care companiile o vor arăta comunicării de criză, reputaţiei, alinierii cu nevoile şi aşteptările consumatorilor şi responsabilităţii sociale.  

Evenimentele recente ne-au arătat că minciuna şi falsul pot funcţiona cu eficienţe notabile. Crezi că breasla are nevoie de o raportare mai concretă şi poate mai ‘pragmatică’ la adevăr?

Aş paria pe un efort de educare a tuturor celor implicaţi: consumatorii de ştiri, emiţătorii (brand-uri, companii etc) şi, neapărat, cei care redactează ştirile. Vreau să subliniez importanţa ultimului aspect menţionat. Am văzut recent cum studenţi la Facultatea de Jurnalism din Bucureşti sunt învăţaţi de jurnalişti de la RTV (un canal de presă care alimentează în mod constant cultura ştirilor false) despre fenomenul ştirilor false. Nu ştiu ce învaţă: să conceapă ştiri false sau să se ferească de ele.
Cred că avem nevoie de voci puternice şi de acţiuni mai vizibile şi categorice în ceea ce priveşte lupta împotriva ştirilor false.

Dacă tot am aflat că post-adevărul este semnul timpurilor noastre, poate merită să vedem ce avem de făcut noi, comunicatorii, în această circumstanţă? Crezi că putem funcţiona confortabil în post-adevăr?

PR înainte şi după adevăr, aceasta este întrebarea? :)
Oamenii de comunicare se confruntă des cu informaţii scoase din context, un titlu care nu are nimic în comun cu articolul sau interpretări eronate a unor fapte. Să spunem că noi ştim să le gestionam pe acestea, cu alte cuvinte omul de PR funcţionează şi în post-adevar. Nu cred că este o normalitate, însă primele ştiri false au apărut odată cu primele forme de comunicare.  
Îmi vine în minte un exemplu: pamfletele de pe vremea reginei Marie Antoinette, poveşti false, dar cu „tiraj“ şi cerere.  

În acest context, cred că trebuie să ne punem întrebarea: Este oare consumatorul pregătit pentru lumea ştirilor false?

De câteva luni mă „plimb“ prin licee împreună cu jurnalistul Tudor Muşat (Digi 24) şi încercăm să povestim elevilor, viitori consumatori de presă, că nu „tot ce zboară se mănâncă“. Ne dorim să îi ajutăm să pună sub lupă orice ştire, informaţie, link sau postare pe FB. Îi ajutăm să-şi pună întrebările necesare descifrării adevărului.

Cred că este extrem de important ca cititorul, consumatorul de ştiri, să fie pregătit pentru universul ştirilor false. Internetul şi, în special, social media este şi chibritul aprins, dar şi colacul de salvare. Acum lumea ştie cum e cu chibritul: aprinde spiritele. Trebuie să învăţam să ne salvăm de la înecul în ştiri false creând reflexul de a pune întrebări şi de a chestiona orice informaţie primită.

Există soluţii de comunicare eficiente la avalanşa emoţiilor asupra faptelor, la nerăbdare şi, în general, la apetitul redus pentru dialog?

Lipsa apetitului pentru dialog a dus la scăderea nivelului de încredere în instituţii şi a scos oamenii în stradă. Lipsa comunicării nu opreşte emoţiile, ci generează emoţii şi o stare de neîncredere.
Poate e mai uşor să comunici când eşti un brand iubit şi mai greu când eşti o instituţie a statului sau o companie atacată de activişti în mod constant.
Dar cum spunem noi în comunicare :), „walk the talk“. E la fel de important şi ceea ce faci şi ceea ce spui. Degeaba faci bine, ai un business bun, un produs de calitate, o strategie care susţine comunităţile, dacă nu vorbeşti despre toate acestea.
Dacă privim povestea asta în contextul ştirilor false, atunci da, e posibil să ne uităm la o eră în care brandurile să fie mai reticente în a comunica. De ce? Din simplul motiv că nu mai au încredere că ceea ce comunică nu va ajunge cumva inserat într-o poveste falsă.
Soluţia este, însă, tot comunicarea.

Să lupţi împotriva neonestității, în orice context ar apărea, pare aproape imposibil. Cum vezi rolul comunicatorului aici, ce pârghii concrete avem la îndemână?

Lupta împotriva minciunii nu trebuie să fie doar efortul unei bresle. Cred că este important ca fiecare dintre noi să-şi înţeleagă rolul în stoparea informaţiei false, pentru că fiecare are la dispoziţie instrumente diferite prin care poate face asta.
Respirăm adânc şi chestionăm puţin problema înainte să dăm share unui link. Cât de greu poate fi?
Educaţia privind consumul mass-media şi amendarea celor care promoveaza cultura ştirilor false sunt două direcţii bune în care ne putem uita cu toţii. Am văzut în ultimele luni iniţiative în ambele direcţii – am vazut la TV dezbateri pe subiectul ştirilor false, dar am văzut şi brand-uri care au decis să nu mai investească publicitate în canale de comunicare « făcătoare » de ştiri false.

Aş încheia cu un statement în ton cu vremurile şi aş cita « Le Gazetier cuirassé” care, din când în când, încheia articolele astfel « jumătate din acest articol este adevărat ».


Ana-Maria Diceanu este Senior Partner şi Head of Crisis Department la GMP PR


Interviu realizat de Dana Oancea, toate drepturile rezervate.

Pin It

Parteneri

   BT Logo Aliniat Central               logo SMP