20112017

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Raluca Ene, Chapter 4: Longevitatea ta ca antreprenor vine din etică și din luciditate

Raluca Ene, Chapter 4: Longevitatea ta ca antreprenor vine din etică și din luciditate

Raluca Ene 2Pe Raluca Ene am cunoscut-o acum patru ani, undeva la debutul parcursului ei profesional alături de Chapter 4. Mi-o amintesc pe Raluca cum pregătea de zor cele necesare pentru lansarea unui noi business antreprenorial în industria autohtonă de PR. Au trecut 4 ani de proiecte interesante şi numeroase provocări antreprenoriale, un moment bun să povestim pe îndelete despre Chapter 4, dar şi despre relaţia Ralucăi cu antreprenoriatul.  

 

 

Raluca, cum ai descrie relaţia ta cu antreprenoriatul?

O școală. O aventură. O poveste. O emoție. Știam foarte puține despre business înainte de a porni agenția, dar mi-am promis că învăț. Sunt, de fapt, intraprenor, dar asta nu m-a împiedicat să întreb pe toată lumea, să țin aproape avocatul și contabilul, să mă duc la toate evenimentele cu și pentru antreprenori, să citesc tot ce am găsit referitor la antreprenoriat. Și am aplicat în fiecare zi câte puțin din ce învățam. Nu a ieșit întotdeauna așa cum mi-am dorit, m-am și ales cu ceva vânătăi, dar am învățat să iau eșecurile ca pe lecții și să merg mai departe. Mi-a fost greu, sunt o perfecționistă, e mereu complicat să admiți că ai pierdut un pitch sau nu ai înțeles bine ce voia clientul. Până la urmă însă, nu toate parteneriatele ni se potrivesc mănușă, iar pe termen lung e mai sănătos pentru business și pentru echipă să construiești pe afinități și relaționare armonioasă decât doar strict financiar, pentru că rezultatele și satisfacția lucrului bine făcut de acolo vin. Suntem o industrie care trăiește din reputație și pentru reputație, este singura cale să performezi cu adevărat.

Ce ţi s-a întâmplat frumos în cei 4 ani de când conduci afacerea Chapter 4?

Chapter 4 e o construcție de care sunt mândră. Care are în suflet oameni pasionați și inimoși. Și în ziduri profesionalism și respect pentru calitatea relațiilor și a rezultatelor. Mai mult, construind-o mi-am descoperit pasiunea pentru management și bucuria pentru arhitectură…

Poţi detalia puţin sprijinul primit din partea reţelei internaţionale? În ce-a constat mai exact, dincolo de asocierea de brand şi prestigiul afilierii Chapter 4 la Burson-Marsteller.

Chapter 4 România este parte din grupul regional de agenții de relații publice Chapter 4, cu sediul la Viena. Rețeaua noastră regională este partener exclusiv al Burson-Marsteller pentru Europa Centrală și de Sud-Est. Local, suntem parte din grupul GMP.

Suntem privilegiați să avem afilieri atât de diversificate, pentru că am avut experiențe dintre cele mai complexe alături de acestea. Un exemplu sunt  clienții pentru care am licitat împreună la nivel regional și pentru care lucrăm strâns împreună, pentru că experiențele noastre sunt similare în multe dintre țările din rețeaua Chapter 4. Un altul sunt licitațiile internaționale, în care contribuim, alături de echipele Burson-Marsteller, la propuneri care acoperă toată lumea și care ne expun la modul de lucru practicat pe piețele mai dezvoltate economic. Suntem mândri că am câștigat multe dintre proiectele la care a contribuit și regiunea noastră, semn că aici se face treabă de calitate și că suntem la același nivel de performanță. Schimbul de know-how este incredibil de valoros și ne confirmă propriile standarde pe piața locală.

Ce trebuie să înţeleagă tinerii dacă vor să devină antreprenori în industria noastră?

Că e de muncă. Și de învățat. Și că acest învățat trebuie să fie în fiecare zi prima activitate pe lista de priorități. Și că, pe lângă muncă și învățat, omul sfințește locul și face echipa puternică. Și că, deasupra tuturor acestor lucruri, longevitatea ta ca antreprenor pe această piață vine din etică și din luciditate. Restul e răbdare, rezistență la eșec și putere de reinventare, perseverență și pasiune.

Libertatea unui antreprenor înseamnă şi libertatea de a greşi? Tu cum te raportezi la greşelile profesionale?

Libertatea de a greși ar trebui să o ai oriunde. E cea mai bună școală de profesionalism. E o încercare. Până la urmă, greșeala e un semn că mai ai ceva de învățat, de reparat, de dezvoltat. Sau de renunțat, de ce nu?! Unii copaci mai trebuie și curățați din când în când, ca să crească mai frumoși. Oricum, e un semn de potențial, un fel de luminiță la capătul tunelului care duce spre succes.
Cineva înțelept m-a învățat așa: ai dat-o în bară? Ok. Pleacă de la birou, fă tot ce știi că-ți face bine să faci ca să-ți eliberezi mintea de energie negativă. Dormi. Și a doua zi ia-o de la capăt. A funcționat de fiecare dată.

Trei prejudecăţi pe care liderii din business le-au avut sau încă le au despre consultantul în comunicare.

Munca lui e un fel de cheltuială pe ceva pe care nu poți pune mâna. Vestea bună pentru ei: chiar dacă ar fi așa, deși astăzi avem metode de măsurare sănătoase cu care demonstrăm contrariul, înainte de orice, notorietatea construită de consultantul de comunicare deschide uși.

Știe pe toată lumea din presă și îți poate plasa orice, oriunde, gratis. Vestea proastă, de această data, este că, deși vremurile s-au schimbat radical în ultimii ani, odată cu noile media de comunicare, un lucru vechi rămâne la fel de bun și de actual: valoarea de știre. Ai noutatea? Consultantul de comunicare are experiența să o direcționeze către publicații citite de publicul tău țintă, da, ca să fie și relevant pentru acesta. Dar numai noutatea va trece filtrul jurnalistului. Restul se numește advertorial și e pe bani.

Dacă nu cresc vânzările din ziua a doua după comunicatul de presă, PR-ul nu e bun. Și aici am o veste proastă: instrumentele de comunicare nu fac vânzare per se, ci construiesc notorietatea care va îndemna omul ajuns la raft să aleagă un anume produs, sau care va deschide ușa către o vânzare. Dar e nevoie de timp pentru ca bulgărele să se rostogolească înspre cifre de vânzări.

Succesul sau eşecul? Ce-l ajută pe antreprenor să evolueze?

În urma unui studiu impromptu printre colegii mei, pentru că împreună suntem Chapter 4, rezonez sută la sută cu concluzia lor: niciunul. Sau, mai bine zis, este vorba despre atitudine și despre drive, înainte de a vorbi despre succes sau eșec. Pentru că ai nevoie de eșec ca să știi cine ești și să-ți poți construi succesul, dar nu-ți poți privi eșecul în ochi decât dacă ai o doză bună de stăpânire de sine, ambiție și perseverență.

Industria de PR, într-o imagine sau metaforă.

Pragmatici, dar și creativi. Curioși. Dedicați. Pasionați. Creatori de valoare. Parteneri.


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania, toate drepturile rezervate.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site