28072016

Back Eşti aici:Home Interviuri Experti romani Despre pionierat şi antreprenoriat în comunicarea strategică. De vorbă cu Cătălina Rousseau, BDR Associates

Despre pionierat şi antreprenoriat în comunicarea strategică. De vorbă cu Cătălina Rousseau, BDR Associates

Catalina Rousseau 3

Cătălina Rousseau este comunicatorul care preferă răspunsurile clare, oneste şi fără echivocuri. În noiembrie 2015 s-au împlinit 20 de ani de când a fondat BDR Associates, agenţie independentă de relaţii publice şi unul dintre pionierii şi liderii constanţi ai industriei locale de profil. Un model antreprenorial ‘de cursă lungă’ care a reuşit să-şi extindă operaţiunile chiar şi dincolo de graniţele României, bucurându-se constant de respectul şi afilierea la reţeaua internaţională Hill+Knowlton Strategies. Am stat de vorbă cu Cătălina despre ce mai înseamnă să fii comunicator în România de azi, despre antreprenoriat şi pionierat într-o industrie tânără, toate extrase dintr-un parcurs profesional remarcabil care acoperă un interval de aproape un sfert de secol.

Cum e să fii comunicator, în România, astăzi?

O provocare continuă în încercarea de a menţine suma valorilor profesionale şi etice într-un mediu încă tentat de superficialitate, sărăcit de valori şi dominat de consumerism. Responsabilitatea esenţială a specialistului în comunicare este să impună standarde profesionale înalte, aducând plusvaloare în obiectivele de afaceri ale clienţilor. Este o gândire care ne defineşte în agenţie şi oferta noastră profesională pentru clienţi cuprinde întotdeauna expertiza şi abordarea strategică.

Se vorbeşte mult despre valoare astăzi, întrebarea este cât din ce afirmăm public se regăseşte în practica profesională? Specialistul în comunicare trebuie să fie strateg, organizat, creativ. Se cere constant inovaţie în comunicare, inovaţia fiind termenul preferat şi în multe alte industrii. Dar cât de inovativ poate fi omul de comunicare în lipsa unor dinamici economice care să înnoiască mediul de afaceri şi să inspire creativitate, respectiv inovaţie? Din punctul meu de vedere, cuvântul cheie în comunicare, al zilei de azi, este strategia. În BDR ne-am orientat cu nişte ani în urmă către comunicare strategică, depăşind graniţa PR-ului clasic, pentru că provocările pieţei te obligă să construieşti strategic orice tip de comunicare. Pe scurt, nu e simplu sa fii astăzi specialist în comunicare şi cel mai elocvent argument este că mulţi din cei care au încercat să treacă din alte domenii în PR, de exemplu, au eşuat, pe când  alţii au plecat din agenţii către alte profesii, nefacând faţă presiunilor zilnice. Cândva era la modă să lucrezi într-o agenţie, totul părea chic sau glamour, cum preferi să definim perioada în cauză, astazi însă este o performanţă să te menţii într-o echipă închegată, într-o agenţie reputabilă şi să faci şi carieră prin tine însăţi, poziţionându-te ca lider. Cine îşi doreşte acum o carieră solidă în comunicare ar trebui să se asigure că e pregătit să facă faţă presiunii zilnice şi competiţiei intense.

S-au scurs 20 de ani de la înfiinţarea BDR Associates. Cum arătau planurile Cătălinei Rousseau la început de drum? Cum e BDR după 20 de ani?

Pare a fi, într-adevar un timp al reflecţiei. Sună ca-n Alexandre Dumas, în alt timp şi alt spaţiu :-) Doar că ritmul existenţei noastre nu prea permite întoarcerea frecventă în trecut, nici nostalgii sau regrete. N-a existat un planCatalina Rousseau inceputul în mintea mea, a fost mai degraba un risc asumat, într-un context de viaţă mai puţin prielnic, în care am făcut o alegere. A contribuit şi faptul că pe atunci îmi doream să continui proiecte generoase, menite să schimbe mentalităţi, era un idealism al anilor '90 care s-a topit încet-încet în realismul ce caracterizează antreprenoriatul. Agenţia înfiinţată la mijlocul anilor '90 era reprezentată de o mână de oameni încrezători în viitor, un prim proiect câştigat într-o licitaţie USAID decisă la Washington şi un birou într-un apartament mic, închiriat în spatele hotelului Intercontinental.

Au fost vremuri deosebite, în care totul părea realizabil. Echipa s-a maturizat profesional odată cu agenţia. Un succint raport de activitate la 20 de ani arată cam aşa: sute de clienţi asistaţi, în general corporaţii, dar şi instituţii internaţionale sau  guvernamentale, asociaţii de business sau fundaţii şi ONG-uri, precum şi companii româneşti vizionare care au inclus comunicarea printre priorităţile dezvoltării afacerii. Relaţii longevive de lucru cu clienţii BDR, recordul absolut fiind înregistrat în colaborarea cu Cisco, pentru care am lucrat timp de 17 ani. Mult pionierat. Spre exemplu, suntem prima agenţie de profil din România care şi-a deschis operaţiuni peste hotare, printr-un prim birou în Republica Moldova. Se întâmpla în 2002. Am intrat apoi pe alte pieţe, în zona europeană sau în Caucaz, prinzând oportunităţi în sectorul privat sau asistând organizaţii internaţionale, prin licitaţii. Din 2005 implementăm programele Superbrands pentru România şi, la 10 ani de la lansarea primului program în piaţa locală, cred că BDR a adus o imensă contribuţie la promovarea culturii de branding a companiilor şi a creat tendinţe noi în piaţă, care astăzi îmbracă forma altor proiecte inspirate de Superbrands. Am deschis larg poarta competiţiilor internaţionale profilate pe PR, aducând în România primele premii SABRE şi prima recunoaştere internaţională a performanţei româneşti în comunicare strategică. Astăzi concursurile cu premii nu mai reprezintă o provocare, ne interesează mai mult sa evaluăm prin jurizare internaţională creativitatea şi performanţa celor ce se află la început de carieră, adică noua generaţie de comunicatori, care în România reprezintă deja a doua generaţie.

Dacă suntem astăzi parteneri ai HKS, parte din WPP şi a altor mari consultanţe internationale, este pentru că procesul de învăţare la BDR nu a încetat niciodată. Gândirea mea, spre  sfârşitul anilor' 90 era că vom progresa mult mai repede ca agenţie, deschizându-ne orizontul către  practicile internaţionale, încercând un transfer de know-how de la marile consultanţe europene şi americane, integrându-le în piaţa locală. Şi nu m-am înşelat, chiar dacă efortul financiar a fost la vremea respectivă semnificativ pentru o agenţie mică, aflată la început de drum. Dar a meritat! Am dezvoltat apoi, în timp, expertiză şi competenţe solide în domenii din cele mai variate, de la banking şi fonduri de investiţii la sănătate, logistică, IT, energie, diverse industrii, educaţie sau cultură, creând intern divizii specializate în domenii de practică precum public affairs, crisis management, cercetare şi analize sectoriale sau training-uri de specialitate. Ne-am implicat în proiecte cu componente de comunicare pentru achiziţii de companii, fuziuni, privatizări sau listări la bursă şi ne-a onorat să fim alături de mari consultanţe precum cei din Big Four sau alte grupuri de elită, în demersuri de asemenea calibru. Îndrăzneam să ne lansăm în exerciţii din ce în ce mai complexe, instruindu-ne permanent. E important să adaug că timp de 20 de ani, fără excepţie, am pus pe primul loc reputaţia profesională şi indiferent de vremuri şi obiceiuri, noi nu am făcut niciodată compromisuri în meserie. Idealiştii ce formau altădată echipa BDR au devenit consultanţi profesionişti de înaltă clasă, realizând lucruri remarcabile, atât în România, cât şi pe alte pieţe, sporind capitalul de imagine al agenţiei prin contribuţia personală, de mare valoare. Romantismul începutului s-a transformat în expertiza de calibru pe care o oferim astăzi, iar BDR a devenit un fel de şcoală în care cei foarte tineri deprind meserie şi etică  profesională, îşi pot afirma liber talentul, pot face carieră.

Aş spune că BDR este un lider al industriei, într-un fel unic, prin modul aparte în care s-a constituit ca agenţie, s-a dezvoltat în timp, simţind mereu şi devansând tendinţele pieţei, prin orizonul larg pe care l-a deschis unor practici noi, inovative, dar şi prin curajul de a ieşi dincolo de graniţele României şi a se afirma în atâtea alte pieţe, ca agenţie românească independentă. Cum ne simţim la 20 de ani? Puternici, inspiraţi, uniţi şi deschizători de noi orizonturi.

Te-ai pregătit într-un mod special pentru debutul antreprenorial sau, pur şi simplu, el se afla în tine şi doar a trebuit să laşi lucrurile să meargă de la sine?

Cum spuneam, nu mi-am propus, planificat, să fiu antreprenor. Am devenit, conjunctural şi circumstanţial. A fost o alegere într-un moment de cumpănă. S-a dovedit inspirată:-) În acelaşi timp cred că antreprenoriatul este o vocaţie pe care cineva şi-o poate descoperi, doar asumându-şi riscul de a se lansa pe cont propriu. Nu m-am simţit niciodată confortabil să fiu condusă în activitate, să am un şef de la care să primesc sarcini de serviciu, oricât de capabil ar fi fost el. Nu aveam suficient spaţiu de gândire şi de mişcare, mă blocau regulile instituţionale sau ierarhiile, sufeream că nu mă puteam exprima pe mine însămi, mă vedeam sufocată birocratic. În orice proiect de care răspundeam ştiam că pot crea, organiza, planifica mult mai bine folosindu-mi propria gândire strategică, dar lungul şir al aprobărilor ierarhice omorau de multe ori iniţiativa. Eram  prizoniera birocraţiei. Antreprenoriatul m-a eliberat. :-)

Astăzi, Cătălina Rousseau se simte bine în rolul de antreprenor?

Starea de bine e departe de a caracteriza existenţa unui antreprenor.:-) Responsabilităţile  sunt covârşitoare, lipsa de odihnă şi stresul sunt, să zicem, la ele acasă. Nu am avut de mulţi ani o vacanţă adevarată, ca ruptură totală de atribuţiile profesionale, fără Ipad, emailuri şi telefoane de serviciu. Pot pleca oricât de departe, dar proiectele în derulare, termenele clienţilor, discuţiile de lucru cu echipa, problemele administrative ale agenţiei sunt mereu cu mine.  Merită însă, pentru sentimentul excepţional de împlinire care ne dă atâta satisfacţie profesională, atunci când primim recunoaştere şi aprecieri pentru ce reuşim să realizăm pentru clienţi. Un exemplu: am încheiat recent colaborarea cu un client, după 7 ani de parteneriat. La finalul contractului, conducerea companiei, formată din expaţi şi români ne-a invitat la o cină în onoarea BDR. A fost o seară caldă şi plină de bucurie, în care fosta relaţie contractuală s-a transformat într-o prietenie pe termen lung. Frumuseţea acestui gest de multumire ne-a copleşit. Da, cred că mă simt bine în rolul de antreprenor, indiferent de cât de greu îmi este, în fiecare zi.

Care sunt momentele care apar în filmul interior al antreprenorului şi nu există pe pelicula succesului?

Tot ce se întâmplă în gândirea antreprenoriala este menit să conducă la succes. Sunt lucruri care nu se văd, într-adevar, unul din ele fiind conectarea permanentă la mişcările mediului de afaceri, factorii de influenţă, potenţiale riscuri ce trebuie evitate, o căutare continuă de noi căi de exprimare pentru a face diferenţa într-un mediu concurenţial. Dincolo de scena plină de lumină, pe care se produce succesul, există zona interioară de incandescenţă strategică, frământarea, îndoiala şi alerta permanentă, în care antrenez de multe ori şi echipa, pentru că mă consult mult cu colegii mei şi mă bizui pe expertiza lor, în preambulul luării unei decizii, care ar trebui să conducă la succes.

Catalina Rousseau SanzieneCe ai descoperit despre tine însăţi în cei 20 de ani de BDR?

Multe lucruri, pentru că multe au fost situaţiile cărora a trebuit să le fac faţă. Sunt momente în care nu te poţi înlocui pe tine cu altcineva, deşi ţi-ai dori cu ardoare, dar nu ai de ales, deci trebuie să te descurci impecabil, ca să câştigi. Antreprenoriatul te pune în permanentă competiţie cu tine însăţi, apoi în competiţia dictată de piaţă. Cea mai importantă descoperire, surprinzătoare pentru mine, a fost puterea interioară, forţa, uneori extraordinară, de a mă mobiliza pentru a-mi asuma responsabilităţi şi a lua decizii riscante. Eu am crescut într-un mediu cu totul diferit de duritatea celui antreprenorial, într-o familie veche, în care cultura, cu precădere literatura, erau regine. Ele m-au călăuzit către filologie şi încercări literare, către o lume emoţională, a poeticului şi a visării în care sensibilitatea domină. A trebuit sa armonizez această sensibilitate nativă şi atent dezvoltată de bunicii mei cu stricteţea pe care mi-am impus-o, în ceea ce priveşte aplicarea principiilor esenţiale, concrete şi deloc inspiraţionale, cerute în relaţia cu partenerii, clienţii şi cu mediul de afaceri.

Cum am reuşit să construiesc un pod plin de înalte visuri, sprijinind-ul pe pilonii pragmatici, impuşi  de cultura antreprenorială rămâne şi pentru mine un mare mister. :-)

Cât de departe te gândeşti să duci agenţia?

Cred că misiunea mea s-a împlinit, BDR Associates are astăzi recunoaştere la nivel european şi este cunoscută în alte pieţe prin performanţa proprie, ceea ce a facut ca şi parteneriatele noastre încheiate în timp cu HKS/ WPP, precum şi cu alte consultanţe de mare prestigiu internaţional să fie durabile.

După 20 de ani, e acum timpul înnoirii şi sper ca alţi oameni din agenţie vor purta mai departe aspiraţia BDR de a lăsa o amprentă durabila în istoria industriei comunicării, la nivel regional. E momentul potrivit să afirm că echipa BDR, cei de azi şi cei ce s-au format de-a lungul anilor în agenţie, fie în România, fie în Republica Moldova reprezintă cea mai frumoasă realizare, o împlinire excepţională şi un mare câştig pentru industria comunicării la nivel regional. Sunt oameni deosebiţi, a căror valoare profesională şi umană a primit recunoaşterea meritată. I-am revăzut pe o parte dintre foştii colegi la petrecerea noastră de Crăciun, în decembrie, iar emoţia şi bucuria regăsirii, chiar şi după 10 ani, în cazul unora, au atins cote maxime şi au făcut să curgă lacrimi. Drumurile ni se despart de multe ori, dar valorile comune şi prietenia rămân pentru totdeauna.

Colaj BDR 2

O recomandare pentru noi toţi?

Să  impuneţi  valori, în fiecare zi, în exercitarea profesiei, să vorbiţi despre succesul vostru real, să contribuiţi la progres prin puterea exemplului şi să fiţi convinşi că talentul, forţa interioară şi onestitatea sunt singurele pârghii viabile pentru o carieră de succes. Recomandarea mea esenţială este încrederea în sine. Atunci când ea există, cerul devine aproape şi puteti atinge stelele. Iar dacă aveţi grijă ca, în iureşul ascensiunii profesionale, viaţa personală să nu rămână o Cenuşăreasă, atunci cu siguranţă veţi străluci ca nişte luceferi printre stele!


 

Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR România.

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1  logo oxygen site              

ey logo        rd_logo  dccom LOGO nou site      mediapozitiv_logo_3