21082017

Back Eşti aici:Home Dezbateri Dezbateri actuale Incredere si PR Gabriela Lungu: Trebuie să ne facem meseria mult mai bine, mai curajos şi mai riguros

Gabriela Lungu: Trebuie să ne facem meseria mult mai bine, mai curajos şi mai riguros

Gabriela Lungu 6Partea a doua a serialului PR Romania aduce perspective noi în dezbatere. Ce implicaţii practice are adâncirea crizei de încredere pentru industria de comunicare? Funcţionăm confortabil în post-adevăr? Gabriela Lungu, Integrated Creative Leader, crede că fiecare om din breaslă trebuie să decidă dacă vrea să fie parte din problema sau din soluţie, dacă vrea să profite de faptul că minciuna spusă cu aplomb pare să funcţioneze (cel puţin pe termen scurt), sau dimpotrivă, vrea să corecteze percepţiile, să restabilească adevărul, să readucă faptele reale la nivelul de respect de care se bucurau odată.

 

Edelman Trust Barometer indică o nouă eroziune a încrederii la nivel global în toate categoriile de instituţii. Ce implicaţii practice are această adâncire a crizei de încredere pentru industrie?

Implicaţiile sunt destul de clare din punctul meu de vedere: trebuie să ne facem meseria mult mai bine, mai curajos, mai riguros, şi să îi îndrumăm pe cei aflaţi la topul firmelor pentru care lucrăm (din postura de consultanţi sau de angajaţi) să fie chiar mai transparenţi, mai oneşti, şi în plus şi mai implicaţi social decât au fost până acum. Comunicarea, managementul reputaţiei, consultanţa de imagine, activismul social sunt mai importante decât oricând. Dacă ele vor fi o forţă a binelui sau, dimpotrivă, în slujba răului, asta numai de noi depinde.

Evenimentele recente ne-au arătat că minciuna şi falsul pot funcţiona cu eficienţe notabile. Crezi că breasla are nevoie de o raportare mai concretă şi poate mai ‘pragmatică’ la adevăr?

Cred că fiecare om din breaslă trebuie să decidă dacă vrea să fie parte din problema sau din soluţie, dacă vrea să profite de faptul că minciuna spusă cu aplomb pare să funcţioneze (cel puţin pe termen scurt), sau dimpotrivă, vrea să corecteze percepţiile, să restabilească adevărul, să readucă faptele reale la nivelul de respect de care se bucurau odată, să repună ştiinţa şi experiza pe piedestalul pe care în mod firesc stăteau până mai ieri.

Dacă tot am aflat că post-adevărul este semnul timpurilor noastre, poate merită să vedem ce avem de făcut noi, comunicatorii, în această circumstanţă? Crezi că putem funcţiona confortabil în post-adevăr?

Absolut, sigur că putem funcţiona. E probabil şi mai simplu să comunicăm într-o lume a „faptelor alternative“ trâmbițate cu tupeu de atâtea ori până devin parte din normal ...
Dar vrem să funcţionam aşa? Asta de fapt mi se pare mai important. E bine, e moral, e etic să funcţionam în post-adevar, să întreţinem post-adevarul? În loc să luptăm cu tot ce avem pentru a reabilita adevărul?

Din păcate, cred că fiecare cunoaştem practicieni ai meseriei care vor alege calea uşoară, calea linistită, fără efort, fără curaj, dar şi fără onoare. Oameni care nu vor face nimic, nu-şi vor risca locurile călduţe pentru a lua vreo poziţie, sau mai rău, chiar vor profita la maxim de toată etapa asta. Am încredere totuşi că ei sunt mai puţini decât ceilalţi.

Există soluţii de comunicare eficiente la avalanşa emoţiilor asupra faptelor, la nerăbdare şi, în general, la apetitul redus pentru dialog?

Există soluţii, desigur; dar cum nu s-a ajuns aici peste noapte, nici de reparat nu se va repara totul imediat. Să strici e mult, infinit mai uşor decât să refaci.

Să lupţi împotriva neonestității, în orice context ar apărea, pare aproape imposibil. Cum vezi rolul comunicatorului aici, ce pârghii concrete avem la îndemână?

Primul lucru pe care trebuie să-l facem e să nu ne pierdem optimismul. Nimic nu e imposibil, putem să câştigăm lupta, deci merită să luptăm. Apoi, poate cel mai important e să revenim rapid şi cu adevărat la regulile de bază ale comunicării: înţelegerea reală a interlocutorilor (care chiar NU sunt ca noi, ci sunt de multe ori atât de diferiţi ca valori, idealuri, mod de viaţă şi preocupări, încât e şocant) şi adaptarea întregului mix de comunicare în consecinţă, pentru a avea relevanţă şi utilitate pentru ei, oricât de greu este pentru noi.


Gabriela Lungu, Integrated Creative Leader


Interviu realizat de Dana Oancea. Copyright PR Romania

Citeste Partea I: Crenguţa Roşu: Utilizarea iresponsabilă a resurselor de încredere pare că a avut un efect similar cu utilizarea iresponsabilă a resurselor planetei - un uriaş de 'minciunizare' globală

Parteneri

 logo_raiffeisen  Logo-McCannPR PNG  Practice MSL logo 2  Graffiti PR logo-1   EY Logo RGB                    

siglaBT noua      dccom LOGO nou site